חדשות    

הנגיד אמיר ירון: עליית ריבית לא תהיה

בנק ישראל, החלטת הריבית, ריבית בנק ישראל

העולם לא עובד לפי התוכניות, בעוד ההערכות דיברו על העלאת הריבית שלוש פעמים עד 2020, צניחת הדולר משנה מגמה. והריבית לא תעלה. כך אמר הנגיד פרופ' אמיר ירון: "במועד החלטת הריבית האחרונה ב-8 ליולי הוועדה העריכה, על פי האינפורמציה שהייתה לנו אז, שיתכן שיווצרו התנאים להעלאת ריבית באחת ההחלטות הבאות", ציין הנגיד. "עם זאת, הדגשנו שלאור אי הוודאות המשמעותית הקיימת לגבי מספר פרמטרים עיקריים, לא מן הנמנע שיהיה צורך להמשיך לקיים מדיניות מוניטרית מרחיבה למשך זמן יותר ממושך".

"חלה הפתעה חדה בסביבת האינפלציה כאשר מדד יוני ירד ב-0.6%. כמו כן, גברו ההערכות שהבנקים המרכזיים העיקריים יחזרו לנקוט צעדי הרחבה, ובפרט צעדים משמעותיים של 'הפדרל ריזרב' – דבר שהייתה לו השפעה משמעותית על מערך שערי החליפין ושצפוי להשפיע גם על תוואי האינפלציה. לאור ההתפתחויות, אני מעריך שלמשך זמן ממושך לא תהיה החלטה להעלות את הריבית, ואם יהיה צורך עומדים לרשותנו כלים נוספים".

הוא הוסיף כי: "במועד החלטת הריבית האחרונה ב-8 ביולי, הוועדה העריכה על פי האינפורמציה שהייתה אז, שייתכן שייווצרו התנאים להעלאת ריבית באחת ההחלטות הבאות. עם זאת, הדגשנו שלאור אי הוודאות המשמעותית הקיימת לגבי מספר פרמטרים עיקריים, לא מן הנמנע שיהיה צורך להמשיך לקיים מדיניות מוניטרית מרחיבה למשך זמן יותר ממושך".

לעומת זאת, נגיד הבנק המרכזי של ארצות הברית צפוי להוריד את הריבית,  וכך יתחזק השקל מול סל המטבעות הזרים – ובכללם הדולר. היצואנים תוקפים את הנגיד ודורשים ממנו להמשיך ברכישת הדולרים, מדיניות שנקטה קודמתו קרנית פלוג. החשש כאמור, הוא שכתוצאה מהתחזקות השקל, יפסידו היצואנים סכומי עתק ולא יוכלו להמשיך להעסיק את מצבת העובדים הקיימת.

ארצות הברית – נוספו 244 אלף משרות ביוני, הורדת ריבית משמעותית מתרחקת