שוק ההון    

הנפקה: ישראכרט מנפיקה את עצמה לציבור כחלק מהפרידה מבנק הפועלים

ישראכרט - מועדון יותר

לאחר מכירת לאומי קארד והמיתוג החדש כמקס, גם ישראכרט נפרדת מבנק הפועלים במהלך של הנפקה לציבור כיוון שהמגעים למכירתה נכשלו

ישראכרט החלה בשלב נוסף לקראת ההיפרדות מבנק הפועלים. ישראכרט בחרה להנפיק את עצמה לציבור ולכן פרסמה  תשקיף המהווה שלב ראשון לקראת ההנפקה. זהו מסמך משפטי,שבו כל המידע שהציבור צריך לדעת כדי להחליט אם לקנות את ניירות הערך שמציעה לו החברה. התשקיף כולל, בין היתר, מידע על  החברה שמנפיקה את נייר הערך ופירוט התנאים להנפקה. זו ההנפקה הגדולה ביותר בבורסה הישראלית זה תשע שנים – אז השיא היה של עזריאלי.

 

ישרארכרט מיישמת את חוק שטרום, שלפיו על בנק הפועלים ובנק לאומי להיפרד מחברות כרטיסי האשראי שבבעלותם – ישראכרט ולאומי קארד בתוך 3 שנים כדי לצמצם את ניגוד העניינים בשוק כרטיסי האשראי ולהגביר את התחרות .

אז הוצעו לבנקים שתי אפשרויות ליישם זאת – או באמצעות מכירת הבעלות על החברה, או באמצעות הנפקת מניות החברה ומכירתן לציבור. באפשרות השנייה, אם בתוך שלוש שנים מכניסת החוק  לתוקף, הבנק ינפיק לפחות 25% מהחברה ואחזקתו בה לא תעלה על 40%, חובת השלמת מכירה של 100% תידחה לינואר 2021.

לאומי קארד בחרה בהליך של מכירה ונמכרה לקבוצת משקיעים ב- 2.5 מיליארד שקל ושינתה לאחרונה את שמה, ואילו הפועלים בחרה באופציה השנייה – הנפקה

הסיבה שהפועלים בחר בהנפקה היא שההצעות שקיבל היו נמוכות מהציפיות.  בבנק מקווים שמכירה באמצעות הנפקת מניות תהיה עדיפה על מכירה לגוף פיננסי או קרן השקעות זרה.

הרוכשים שיחזיקו במניות יהיו כנראה גופים מוסדיים, בהם בתי השקעות וחברות ביטוח.  התהליך  צפוי להיות די מהיר, ובעוד זמן לא רב צפויה ישראכרט להיות חברה עצמאית.

 

 

מבחינת הצרכנים הבנק יצטרך להציע מגוון כרטיסים ולא את כרטיסי ישראכרט שעליהן הרוויח עמלות יפות, וכן תהיה תחרות רבה יותר בשוק כרטיס האשראי. אך ייתכן שעדיין הריביות והעמלות יתייקרו. כך שגופים מוסדיים שירכשו את השליטה בחברה באמצעות אחזקת מניותיה, ירצו להחזיר לעצמם את ההשקעה בגלגול העלויות על ציבור הלקוחות – בעיקר בדרך בריבית על ההלוואות שישראכרט תציע וייקור העמלות.

ישראכרט, המפעילה גם את המותג אמריקן אקספרס בארץ, היא חברת כרטיסי האשראי הגדולה בישראל ולה יותר מ-4.5 מיליון כרטיסים עם היקף שימוש בכרטיסים של 155 מיליארד שקל בשנת 2018. ההון העצמי של החברה, לפיה כנראה גם תונפק, עומד על כ-3 מיליארד שקל.

הלוואה לכל נפש – חברות כרטיסי האשראי נתנו 6.5 מיליון הלוואות; ישראכרט בראש

ישראכרט יחליף את רב-קו ברכבת?

ישראכרט נפרדת מיס פלאנט ורב חן ב-1+1