הלוואות    מדריכי דירה ומשכנתא    

הסיכון שבהלוואות גישור

מעודכן ל-03/2018

 מצד אחד המוכרים אינם מעוניינים להתגמש על המחיר של הדירה על רקע ההאטה בשוק הנדל"ן; מצד שני המוכרים, במקרים רבים כבר רכשו דירה והם צריכים לשלם עליה. הפתרון  הוא לקיחת הלוואות גישור.

על פי ההערכות הלוואות גישור מהוות היקף של   5% עד 10% מהיקף המשכנתאות, כלומר סדר גודל של 250 עד 500  מיליון שקל בחודש.

דרך הלוואות הגישור רוכשי הדירות שברשותם דירה  שבכוונתם למכור (אך הם מתעקשים על המחיר) מצליחים לממן את התשלומים בגין הדירה שרכשו. מדובר לרוב על אנשים שקנו דירות ועדיין לא מכרו את הדירה שלהם, וכך נוצר מצב שהם צרייכם מימון עד למכירת הדירה שלהם. הבעיה שלפעמים נתקעים עם הלוואת הגישור שהיא בהגדרה הלוואה בריבית לא נמוכה (ובטח בריבית גבוה מרייבת המשכנתא). כאשר השוק (שוק הדירות) מעט תקוע, האנשים האלו מתלבטים אם להוריד את המחיר של הדירה, או לחכות. רבים , כך מסתבר, מעדיף לחכות עד שיקבלו מחיר שנראה להם הוגן, עבור הדירה, אך בינתיים הם משלמים ריבית לא נמוכה על הלוואת הגישור.

בתקופה האחרונה, על רקע הירידה בהיקף מכירת הדירות, רבים יושבים על הגדר ולא ממהרים לקנות דירה, והירידה בביקוש גורמת לתהליך המכירה להתארך, אם כי עדיין זה לא מורגש במחירי הדירות עצמן. ואז אותם מוכרים פוטנציאלים, מקבלים הצעות פחות אטרקטיביות והם מעדיפים, במקרים רבים, שלא  להתפשר, הם סבורים שכדאי להתעקש עד לקבל הצעה גבוה יותר.  בינתיים הם לוקחים מהבנקים הלוואות גישור אלאשכאמור אליה וקוץ בה – הלוואות הגישור יקרות. הבנקים למשכנתאות נותנים הלוואות כאלו בריבית של כ-2%-3% צמודה למדד או בריבית לא צמודה של 5%-6%. כלומר, לוקח ההלוואה מסתכן מאוד – העלויות שלו גבוהות, ואף אחד כמובן לא מבטיח לו שהוא יקבל על מחיר הדירה שלו (הדירה הקודמת) את הערך  שהוא מצפה. זה כמובן יכול להיות הפוך – שהוא יקבל מתחת להצעות הנוכחיות, ואז ההפסד כפול – גם על הלוואת הגישור וגם בגלל ירידת המחירים.

מס רכישה – כל מה שצריך לדעת

מחשבון מס רכישה

המס על דירה שלישית


https://www.hon.co.il/%D7%94%D7%9C%D7%95%D7%95%D7%90%D7%94-%D7%97%D7%95%D7%A5-%D7%91%D7%A0%D7%A7%D7%90%D7%99%D7%AA/