מיסים    

הצהרת הון – כל מה שצריך לדעת

מעודכן ל-08/2021

פתחתם עסק? תצטרכו להגיש הצהרת הון, גם אם אתם עדיין שכירים ואפילו אם מדובר בעסק קטן – איך עושים את זה? על מה חשוב להקפיד בעת מילוי הצהרת הון? ואיך אפשר להיות עצמאי, בלי כאב הראש של הגשת הדוחות האלה?

פתיחת עסק עצמאי, אפילו אם מדובר בעסק קטן, אפילו אם מדובר בעניין זמני, מצריכה מכם את אישור הרשויות, בעיקר רשות המסים, ודורשת מכם לדווח על ההכנסות, ההוצאות, לשלם מסים שוטפים, להכין דוחות ולהגיש הצהרת הון. כן, אתם עסק, ומבחינת רשויות המס עברתם "מעולם" השכירים "לעולם" העצמאיים/ העסקים.

בעולם השכירים ההתנהלות מול רשויות המס פשוטה יחסית – המעסיק מחשב את המס ומשלם אותו מדי חודש בחודשו. אתם מגישים מדי פעם (אם בכלל) דוחות למס הכנסה – כדי לקבל החזר מס; ובזה בעצם תם הקשר שלכם לרשות המסים.

אבל, ברגע שהחלטתם לחצות את הקווים ולהפוך לעוסקים, אתם מתחילים בקשר צמוד עם מס הכנסה.  זה נכון גם אם אתם פועלים בשני הכובעים – שכירים שעושים עבודות פרילנס מהצד. המשמעות היא שאתם מגישים דוחות מע"מ ודוח שנתי. אתם לא חייבים רואה חשבון, זה אולי עוזר אבל ממש לא חובה, וכן יש הקלות על עוסקים זעירים ממש. זה יכול להישמע מסובך ומורכב, אבל האמת שזה יכול להיות פשוט מאוד – הכל תלוי בכמה אתם מסודרים – רושמים בזמן את החשבוניות, קבלות, הוצאות, אוספים ומתעדים את המסמכים האלו. לא צריך לפחד מזה, ובטח שלא צריך להימנע מלהקים עסק עצמאי בגלל העניינים האלו, וכמה שזה אולי יישמע מוזר – אתם יכולים להתייעץ עם מס הכנסה. בכל סניף יש קבלת קהל ואנשי המס יסבירו לכם את ההשלכות ולמה בעצם השד לא נורא כל כך.

ועדיין, רוב הציבור ממש לא רוצה את היחסים השוטפים האלו עם מס הכנסה. בפועל, למאות אלפי אנשים מגיע סכום מצטבר של מיליארדי שקלים ממס הכנסה (מסיבות שונות), והם לא טורחים להגיש בקשה להחזר מס. אנשים פשוט חוששים שאם הם יבקשו מס בחזרה, אזי רשות המסים שמה אותם על הכוונת – זו שמועה זדונית. מי שאין לו ממה לחשוש, לא צריך לחשוש.

 אז מה היא בעצם הצהרת הון ואיך ממלאים אותה?

הצהרת ההון היא תמונת מצב של כל הנכסים וההתחייבויות של אדם לתאריך מסוים בשנה – לרוב 31 בדצמבר לשנה הקודמת. כלומר, אם בשנת 2020 פתחתם עסק פרטי והודעתם למס ההכנסה על פתיחת התיק, תקבלו הצהרת הון שהתאריך שלה יהיה 31.12.2019.

בהצהרה הראשונה תידרשו להציג את כל מה שקיים ברשותכם: חסכונות, קרנות השתלמות או נכסי נדל"ן. בהצהרות ההון הבאות תידרשו להראות אם הצלחתם להגדיל את ההון והנכסים שלכם באופן שמתאים להכנסות וההוצאות שהצגתם בדוחות השנתיים.

הצהרת הון משמשת את מס ההכנסה לבדוק את בעל העסק ולראות אם השינויים שחלו במהלך השנים, בין הצהרת ההון הראשונה והשנייה, נבעו מההכנסות של אותו אדם. זו אינדיקציה למלחמה בהון השחור, וזו בדיקה שמנסה להבין אם האדם דיווח על כל ההכנסות שלו כחוק – האם פתאום הגיעו לו נכסים שלא ייתכן שהיה לו מימון לרכוש?

בהצהרת הון אתם ממלאים את הסעיפים השונים – כל הנכסים השונים, וכל ההתחייבויות, ומתעלמים מאלו שלא רלוונטיים לכם. כן, לרובכם אין סירה, מטוס, או נכסים בחו"ל, אבל סיכוי טוב שיש לכם דירה (ומשכנתה), מכונית, חסכונות, מזומנים, אשראי בבנק, הלוואות ועוד.

ההצהרה הזו לא פשוטה למילויי- מה רושמים בסעיף של הדירה? מה הערך שצריך לרשום? מעבר לזה, צריך לגבות את הסכומים בסעיפים – קניתם דירה ב-2 מיליון שקל לפני שנה, ועשיתם שיפוץ שעלה 200 אלף שקל – הערך (במונחים של עלות) 2.2 מיליון שקל ואתם צריכים לצרף מסמכים שמוכיחים את העלות הזו.

הסכומים שיש לרשום בהצהרת ההון מבוססים על עלות – כלומר, כמה עלה לכם הנכס. רכשתם מניה, אתם אמורים לרשום את העלות שלה, ולא כמה היא שווה עכשיו. קיבלתם מתנה – העלות שלכם היא אפס; קיבלתם דירה בירושה – העלות היא אפס.

כאמור, הצהרת ההון נועדה לסייע לרשויות המס להעריך את הכנסתו של הנישום וממנה להבין אם הוא מעלים הכנסה. זו הסיבה שצריך למלא את הצהרת ההון ברצינות המלאה, לא לשכוח פרטים, ולקרוא הדרכה מקצועית או להיעזר באיש מקצוע.

 

יש לי עסקאות בודדות בשנה – בשביל זה לפתוח תיק במס הכנסה?

הנה דילמה של רבים – שכירים שיש להם הזדמנות לעשות קצת כסף מהצד. אבל איך עושים את זה? לקבל תלוש שכר ממזמין העבודה זה לא תמיד אפשרי (הוא לא בהכרח עסק, יכול להיות שמדובר בעבודה פרטית), לפתוח תיק במס הכנסה בשביל עסקה בודדת או כמה עסקאות, זה הרבה כאב ראש והופך את העניין למסובך ואולי לא משתלם. אז מה עושים?  רבים הולכים לאבא, אמא, דוד, חבר או אחרים שיש להם עסק וניתן לרשום חשבונית דרכם. זו דרך קצת בעייתית, כי היא לא אמיתית – אתם סיפקתם את השירות לא הדוד שלכם, ומעבר לכך – זה קצת מגוחך שאין קשר בין מהות העבודה לבין מוציא החשבונית – סיפקתם לדוגמה עיצוב לאתר ואתם רושמים בחשבונית של דוד שלכם שהוא נגר. מס הכנסה מודע לחצי בלוף הזה, אבל בפועל לרוב זה עובר.

דרך אחרת היא לפנות לחברות שקמו בדיוק כדי לפתור את הבעיה הזו. חברות שמתמחות בהוצאת חשבונית לעבודות של שכירים. אתם פונים לחברה ומבקשים להוציא חשבונית ללקוח מסוים, והחברה מפיקה חשבונית ומקבלת בעצמה את הכסף, ונותנת לכם תלוש שכר. בתלוש מגלמים כבר  את הביטוח לאומי, מס הכנסה, רווח קטן לחברה המפיקה, והוצאות שיש מסביב. זו עשויה להיות דרך נוחה להימנע מלפתוח עסק ועדיין לספק עבודות כעצמאי. זה לא פשוט, יש עיוות שמגדיר אתכם מצד אחד כשכירים במס הכנסה אבל עצמאיים לצורך ביטוח לאומי, וחשוב גם להבין אם החברה שעושה לכם את המעין תיווך הזה מוכרת בביטוח לאומי – כאן תוכלו לקבל מידע על החברות האלו – חברות צינור.

ואם בחרתם לפתוח עסק, אז כאמור, חוץ מהדיווחים השוטפים למס הכנסה, סביר שתצטרכו להגיש הצהרת הון.

מה כוללת הצהרת הון?

כפי שציינו, הצהרת הון כוללת את כל הנכסים, ההון וההתחייבויות שלכם, והיא מחולקת לשני חלקים: כל מה שקשור לעסק שלכם, וכל מה שקשור אליכם באופן אישי.

ובאופן ספציפי?

  • נכסי המקרקעין – כל דירה, מגרש, חנות, נכס שקיבלתם בירושה, או כל נכס נדל"ן אחר שקיים בבעלותכם.
  • רכוש – כל כלי רכב שקניתם, ריהוט לבית (מעל סכום מסוים), תכשיטים וכו'.
  • הון עצמי – כל הכסף שיש לכם שלא מהכנסות העסק, זה מתייחס גם לכל הקרנות והביטוחים שלכם – תוכניות חיסכון בבנק, קופות גמל, קרנות השתלמות וכו'.
  • ההתחייבויות- הלוואות, כרטיסי אשראי, משכנתאות. גם אלו שאתם חייבים להם וגם מי שחייב לכם.

שימו לב שהצהרת ההון לא כוללת רק את הנתונים שלכם, בעל העסק, אלא גם את בן/בת הזוג שלכם וכלל הילדים עד גיל 18. במקרים רבים הסבא למשל מעניק דירה במתנה לנכד, הדירה נרשמת על שמו, ואנשים נוטים לשכוח מזה בהצהרה. שימו לב גם לשאר בני המשפחה.

מי מגיש הצהרת הון?

רשות המס דורשת מדי שנה בשנה מרבבות אנשים להגיש דוח, בעיקר אלו שפתחו עסק חדש, וכן שכירים שעלו במדגם כלשהו, וגם  כאלו שרכשו נכס יקר (מכונית מפוארת) וכאלו שלהערכת מס הכנסה יש חשש שחלק מהונם לא מדווח.

גם פעילות גדולה בניירות ערך (ביצוע קניות ומכירות בניירות ערך) היא קריטריון לדרישת הצהרת הון, כאשר ככלל משקיעים בבורסה לא צריכים כמובן להגיש דוחות למס הכנסה ולא הצהרת הון. אך אם הם עוברים רף פעילות מסוים הם נחשבים לעוסקים (הפעילות נחשבת לעסק) ואז הם צריכים להגיש דוחות למס הכנסה.

הגשת הצהרת הון היא לרוב 120 יום ממועד קבלתה, כאשר לרוב אחת לכמה שנים טובות, מקבלים דרישה להגיש הצהרת הון.

על מה חשוב להקפיד בעת מילוי הצהרת הון?

  1. נכסים והתחייבויות ירשמו בערכם הנומינלי (ערכם ההיסטורי) ולא על פי שווים במועד הדוח. כלומר, נכס שנרכש בשווי מסוים יוצהר באותו השווי המקורי ולא בשווי הנוכחי שלו.
  2. כדאי להקפיד לשמור מסמכים המעיד על פעילות פיננסית לפחות ארבע שנים אחורה ואף יותר. בעיקר יש לשמור את כל המסמכים הקשורים בפעולות יוצאות דופן שבוצעו, כגון קבלת כספים ממקורות שונים (קבלת נכסים בירושה, מתנה וכדומה), וכן מסמכים המעידים על הכנסות/מתנות בגין אירועים, כגון: חתונה. מסמכים אלו יכולים לשמש כאסמכתאות להסברים בדבר גידול בהון.
  3. יש לצרף את המסמכים הרלוונטיים לכל נכס או התחייבות המדווחים בהצהרת ההון (אישורי יתרה מהבנק, חוזי רכישה/מכירה וכד').
  4. בבואכם לערוך הצהרת הון, שימו לב כי לצורך ההצהרה נחשבים כ"הוצאות" גם תשלומים לביטוח לאומי, הוצאות שתואמו לצרכי מס הכנסה בדוחות השנתיים, ריבית המשולמת על המשכנתא, תשלומים לקרנות השתלמות, קופות גמל וכדומה.
  5. כמו כן, הכנסות פטורות משכר דירה משמשות כמקור הכנסה ויש לדווח עליהן.
  6. אל תהיו שאננים – מס הכנסה מקבל מידע ממאגרי מידע שונים (כגון ביטוח לאומי, מיסוי מקרקעין, משרד הרישוי, בנקים ועוד), ובאפשרותו לדעת על נסיעות לחו"ל של בני המשפחה, שיפוצים והרחבות בנייה, רכישות ומכירות. יש לשים לב ולדווח על כל אלה בצורה מהימנה ומדויקת.

ככה תדעו אם מגיע לכם כסף ממס הכנסה

וככה תדעו איך להגיש בקשה להחזר