הראל: הצמיחה החזקה תיחלש בהמשך, הריבית תעלה בעוד 0.5% באוקטובר
חדשות    

הראל: הצמיחה החזקה תיחלש בהמשך, הריבית תעלה בעוד 0.5% באוקטובר

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-08/2022

נתוני הצמיחה לרבעון השני שפורסמו השבוע היו חזקים אבל אנחנו עדכנו את תחזית הצמיחה לשנה הבאה כלפי מטה

"נתוני התמ"ג הראשוניים לרבעון השני היו חזקים והראו צמיחה של 6.8% בשיעור שנתי בהובלת הצריכה הפרטית והיצוא, אך למרות זאת אנו מותירים את התחזית ל-2022 ללא שינוי על 4.6% לאור העדכון כלפי מטה של נתוני הרבעון הראשון (מינוס 2.7%)" כך אומרים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים בראשות ראש אגף כלכלה ומחקר עפר קליין. לדבריהם, ב-2-23 צפויה האטה בצמיחה ל-3% לאור ההאטה בצמיחה הגלובלית והשפעות העלאת הריבית המהירה על הצריכה הפרטית ושוק הדיור.

שוק העבודה מעבר לשיא, אך עדיין הדוק

באשר לשוק העבודה אומרים בהראל כימספר המשרות הפנויות במשק ירד זה החודש השלישי ברציפות, עדות להתמתנות הביקושים הגבוהים בשוק העבודה. כך גם שיעור האבטלה עלה קלות ל-3% ביולי (בגילאי 25-64). אך הרמה הנוכחית של המשרות הפנויות עדיין גבוהה ואיתה הלחצים לעליית השכר, דבר שתומך בהמשך עליית ריבית מהירה.

במבט לפי ענפים, ההיי-טק המשיך לבלוט לשלילה עם ירידה בסך המשרות הפנויות של מפתחי תוכנה, חודש חמישי ברציפות. הירידה היא שילוב של גיוסים בפועל בענף לצד צמצום הביקושים למשרות נוספות. הנתון אמנם תומך בירידה בלחצי השכר בענף, אך חשוב לשים זאת בפרופורציה שסך הביקושים לעובדים המיומנים עדיין גבוה בכ-50% בהשוואה לרמה הממוצעת ב-2019.

בעקבות העלאת הריבית החדה של בנק ישראל ל-2% צופים בהראל העלאה נוספת של חצי נקודת אחוז ב‑3 אוקטובר. לדבריהם, להחלטה הנוכחית תרמו האינפלציה הרוחבית הגבוהה, שוק העבודה ההדוק, הצמיחה החזקה והעלאות הריבית המהירות המקבילות באירופה ובארה"ב. במבט קדימה, אומרים בהראל, הייסוף החד בשקל והירידה במחירי הסחורות בעולם (בהנחה שיתמידו) תומכים בהתכנסות האינפלציה הכללית אל תוך היעד בעוד כשנה, אך האינפלציה הגבוהה שמגיעה מכיוון המוצרים הלא‑סחירים (כגון הדיור) תחייב את בנק ישראל להמשיך ולהעלות את הריבית גם בחודשים הקרובים, החלטה שתושפע גם מהחלטות הבנקים המרכזיים בארה"ב ובגוש האירו להמשיך ולהעלות את הריבית באופן משמעותי במהלך ספטמבר.

בארה"ב מחכים לנאום פאואל ביום שישי

באשר לעולם אומרים כלכלני הראל כי הנתונים הריאליים בארה"ב לתחילת הרבעון הנוכחי ממשיכים להצביע על צמיחה חיובית בהובלת הצריכה הפרטית לצד שוק עבודה הדוק. כך גם על פי המכירות הקמעונאיות (ללא מכוניות ודלק) והייצור התעשייתי שעלו ביולי ב-0.6% וב-0.7% בהתאמה. הנתונים לצד האינפלציה הגבוהה לא תומכים בעצירה קרובה של תהליך העלאת הריבית על ידי הבנק המרכזי. הפוקוס השבוע יהיה על נאומו של נגיד הבנק בכנס בג'קסון הול ביום שישי. כלכלני הראל צופים שהנגיד ידגיש את נחישות הבנק להמשיך ולהעלות את הריבית עד שיהיה ברור שאינפלציית הליבה מתכנסת לכיוון יעד ה-2%, תרחיש שעדיין רחוק ממימוש.

חשוב לזכור שהשפעת העלאת הריבית על הכלכלה הריאלית איננה מידית או סימטרית לכל הענפים. ענף הנדל"ן מושפע מהר יותר מכיוון שמרבית העסקאות נעשות דרך הלוואות שהתייקרו משמעותית. החודש המשיכו להתפרסם נתונים שמאשרים זאת; ירידה חדה בסנטימנט הקבלנים לרמתו הנמוכה ביותר מזה כעשור (מלבד בתחילת הקורונה), המשך ירידה בהתחלות ואישורי הבנייה וירידה חדה במכירות של בתים קיימים לרמתן הנמוכה ביותר מזה עשור (מלבד בתחילת הקורונה). מגמה זו צפויה להערכתנו להימשך במקביל להעלאת הריבית.

ובסין – הכל הפוך

ובצד השני של העולם, בניגוד לרוב המדינות שעוד ימשיכו להעלות ריבית במהירות השנה, בסין ממשיכים במדיניות ההפוכה במיוחד לאור החולשה בשוק הדיור והאינפלציה המרוסנת. לאחר שבשבוע שעבר הפחית הבנק המרכזי את הריבית ב-0.1 נקודת אחוז, השבוע הופחתה ב-0.15 נקודת אחוז ל-4.3% גם הריבית המרכזית ל-5 שנים המשמשת כעוגן לריביות למשכנתאות.