הראל: הריבית עומדת לעלות שוב על רקע נתוני הצריכה והתעסוקה
חדשות    

הראל: הריבית עומדת לעלות שוב על רקע נתוני הצריכה והתעסוקה

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-05/2023

שוק התעסוקה המקומי ממשיך להפגין עוצמה, בעוד הישראלים ממשיכים לצרוך ולנסוע לחו"ל. שני גורמים אלה עומדים להשפיע על החלטת הריבית של בנק ישראל ב-22 במאי, והיא, כך נראה, עומדת לעלות שוב ב-0.25%. כך סבורים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים בראשות ראש אגף כלכלה ומחקר עפר קליין.

לדבריהם, נתוני סקר כוח האדם למרץ הצביעו על ירידה מפתיעה בשיעור האבטלה בגילאי העבודה העיקריים (25 עד 64) ל-3.2% (3.9% שיעור האבטלה הכללי). במקביל לעלייה קלה בשיעור ההשתתפות (יותר נכנסו לשוק העבודה). הנתון מדגיש את חוזקו של שוק העבודה בישראל ואת המשך הלחצים לעליית שכר. על פי האומדנים הראשוניים למרץ השכר החודשי הממוצע למשרת שכיר (עובדים ישראלים בלבד) עלה בכמעט 8% אחוזים בהשוואה למרץ בשנה שעברה (ייתכן שחלק מהזינוק הוא כתוצאה מהמענק החד פעמי בסקטור הציבורי). באפריל נראה עלייה נוספת בעקבות העדכון מעלה של שכר המינימום. במבט קדימה אנו מצפים ששוק העבודה ייחלש בשל האטה בצמיחה (המקומית והגלובלית) והריבית הגבוהה (כאשר כרגע כבר יש ירידה במספר המשרות הפנויות).

נתון חיובי נוסף נרשם בגזרת הצריכה הפרטית – הצריכה הפרטית עדיין מתרחבת כפי שהדבר בא לידי ביטוי עם הזינוק בסך יציאות הישראלים לחו"ל באפריל (על פי נתונים מנוכים עונתיות). לצד היציבות היחסית בשלושת החודשים האחרונים עד למרץ, בסך ערך הרכישות בכרטיסי אשראי ובפדיון רשתות השיווק (עלייה נומינלית חדה במרץ).

מדד אפריל יעלה ב-0.5%

להערכת כלכלני הראל, מדד המחירים לחודש אפריל יעלה ב-0.5%.

באשר לעולם אומרים כלכלני הראל כי בבריטניה צפויה העלאת הריבית של הבנק המרכזי לאור האינפלציה הגבוהה (ככל הנראה ב-0.25%) כאשר הפוקוס יהיה על התחזיות המעודכנות של הבנק לאינפלציה, לצמיחה ולריבית.

בראשון הקרוב יתקיים הסיבוב הראשון לבחירות לנשיאות טורקיה, כנראה הבחירות המשמעותיות ביותר השנה מכיוון שטורקיה היא אחת משותפות הסחר המשמעותיות של ישראל, הכלכלה ה-19 בגודלה בעולם (או 12 מותאם לכוח הקנייה) ונמצאת בין בצומת בין אסיה, אירופה והמזרח התיכון. כרגע הסקרים (כן, סקרים) מצביעים על מרוץ צמוד (צריך 50% לנצח) וסביר שנראה סיבוב נוסף ב-28 במאי. אי‑הוודאות באה לידי ביטוי בשוק המט"ח, שם התנודתיות בלירה הטורקית זינקה (עוד) בשבועות האחרונים והמטבע ממשיך להיחלש לרמתו הנמוכה ביותר בהיסטוריה, דבר שתרם לאינפלציה הגבוהה (כרגע 44% היה כבר 80%). הבנק המרכזי מוכר מט"ח בעקביות ובעקבות הדילול ביתרות המט"ח הוא נשען יותר על הלוואות ופיקדונות ממדינות המזרח כדי לעשות זאת.

האם העלאות הריבית בארה"ב הסתיימו?

בארה"ב, הבנק המרכזי העלה את הריבית בפעם העשירית ברציפות. עם זאת בהודעה לעיתונות הוסרה ההתחייבות להעלאה נוספת גם בהחלטה הבאה. הנגיד הדגיש שהם יפעלו בהתאם לנתונים שיתפרסמו, אך הוא לא פוסל עלייה נוספת. השווקים מצפים שבעוד כרבעון הריבית תחל לרדת, אך בהראל נותנים לכך הסתברות נמוכה לאור המשך עליית השכר שמחלחלת לאינפלציית הליבה. כך בדוח התעסוקה לאפריל קצב גידול השכר השעתי הממוצע עלה ל-4.4% (ב-12 החודשים האחרונים), זאת במקביל לירידה בשיעור האבטלה ל-3.4%. באפריל נוספו כ-253 אלף משרות חדשות, אך נתוני החודשיים הקודמים עודכנו בחדות כלפי מטה (מינוס 150 אלף).

הבנק המרכזי בגוש האירו העלה את הריבית ברבע נקודת אחוז, אך הנגידה הדגישה שהתהליך עוד לא הסתיים. האינפלציה האיצה באפריל ואינפלציית הליבה עדיין מאוד גבוהה.

הבנק המרכזי בגוש האירו העלה את הריבית ברבע נקודת אחוז ל-3.75% (3.25% ריבית הפיקדונות), כאשר הנגידה הדגישה שתהליך עליית הריבית עדיין לא הסתיים. ההידוק בתנאי האשראי של הבנקים ללווים (על פי סקר האשראי הרבעוני) לרמה שלא נרשמה מאז המשבר בגוש האירו תרם להחלטה להעלות רק ברבע נקודת אחוז. במקביל גם הביקוש להלוואות ירד, בעיקר בשל ירידה חדה בביקוש הלוואות לדיור. חלק מהחברים בבנק צידדו בעלייה של חצי נקודת אחוז לאור אינפלציית הליבה הגבוהה שעמדה על 5.6% באפריל. האינפלציה הכללית עלתה קלות ל-7%, אך אנו נראה ירידה בחודשים הבאים כאשר "ייצאו" מהחישוב השנתי המדדים הגבוהים מהשנה שעברה עם פרוץ המלחמה באוקראינה. דבר זה גם בא לידי ביטוי במדד המחירים ליצרן שירד במהירות ל-5.9% ב-12 החודשים האחרונים.