חדשות    

הראל: מדד אוגוסט יעלה ב-0.1%, הריבית תעלה בחצי אחוז גם בישראל וגם בארה"ב

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים. צילום: יונתן בלום
מעודכן ל-08/2022

בגלל ההקלה במחירי הדלק, מדד חודש אוגוסט יעלה ב-0.1% בלבד. עם זאת, ריבית בנק ישראל צפויה לעלות בסוף אוגוסט בחצי אחוז נוסף. גם הריבית בארה"ב צפויה לעלות בחצי אחוז נוסף בישיבת הבנק המרכזי בספטמבר. כך מעריכים כלכלני הראל ביטוח ופיננסים בראשות ראש אגף כלכלה ומחקר עפר קליין.

לדבריהם, מחיר הבנזין המפוקח ירד שלשום ב-19%, הירידה החודשית החדה ביותר מאז שהחל פיקוח המחירים. כתוצאה מירידה חדה במחירי הנפט, במרווחי הזיקוק ובעיקר הפחתה נוספת של הבלו (42 אגורות לפני מע"מ). הדבר יפחית כ-0.6-0.5 נקודת אחוז ממדד אוגוסט. עם זאת, אומרים בהראל, כי כרגע הם משאירים את התחזית ל-12 החודשים סביב 3%, בשל הסבירות הגבוהה שנראה עלייה מחודשת של הבלו בעוד מספר חודשים. בשל כך הם גם מוצרים את התחזית לעליית ריבית של חצי אחוז באוגוסט וצופים כי תמשיך לעלות בעקביות עד לסוף השנה.

ארה"ב:  הריבית תעלה בחצי אחוז בספטמבר

באשר לעולם אומרים בהראל כי הבנק המרכזי בארה"ב המשיך להעלות את הריבית בקצב המהיר ביותר מאז שנות השמונים עם עוד 0.75 נקודת אחוז ל-2.25%-2.5%, בדומה לצפי וקרוב לסביבת הריבית ה"ניטרלית" החזויה של הבנק. אף אחד מחברי הוועדה לא צידד בעליית ריבית חדה יותר ויו"ר הפד ג'רום פאואל ציין שהריבית תמשיך לעלות ושהקצב ייקבע על פי הנתונים שיפורסמו.

להערכת כלכלני הראל, לחצי השכר הגבוהים שבאים לידי ביטוי במדד עלות העבודה, לצד הצפי שלהם שאינפלציית הליבה כמעט ולא תרד בחודשים הקרובים תומכים בעלייה של חצי אחוז בהחלטה הבאה ב-21 בספטמבר, ובריבית של כ-3.5% בסוף השנה, מעט גבוה ממה שמגולם בשווקים. זאת למרות המשך האינדיקטורים המעידים על המשך חולשה בשוק הדיור, ירידה בסנטימנט החברות ו"התקררות" בשוק העבודה (עלייה בדרישות השבועיות לדמי אבטלה) שיבואו לביטוי בדוח התעסוקה בשישי הקרוב.

ברבעון השני התוצר התכווץ ב-0.9% בשיעור שנתי (על פי האומדן הראשוני). צמיחה של הצריכה הפרטית והיצוא קוזזו עם ירידה חדה במלאים ובהשקעות למגורים. ארה"ב אמנם במיתון לפי ההגדרה הרשמית (2 רבעונים רצופים של התכווצות בתוצר), אך מדובר במצב חריג שמלווה בירידה באבטלה ולכן לא תומך בעצירה של עליית הריבית.

אירופה – הריבית תגיע ל-1% בסוף השנה

באשר לאירופה, התוצר בגוש האירו צמח ב-2.8% בשיעור שנתי ברבעון השני (על פי האומדן הראשוני), טוב מהערכות המוקדמות, אך עם שונות בולטת בין המדינות. ההקלה בהגבלות הקורונה והנהירה לשירותי הארחה ונופש הטיבו מאוד עם ספרד (5%), איטליה (4%) וצרפת (2%). אך החולשה בתעשייה בשל קשיי האספקה והשלכות המלחמה איפסו את הצמיחה בגרמניה, ותרמו לצמיחה שלילית בלטביה וליטא שיותר מושפעות לשלילה מהסנקציות על רוסיה.

למרות צפי להאטה ברבעונים הבאים מעריכים כלכלני הראל כי הבנק המרכזי בגוש האירו יעלה את הריבית בעוד חצי נקודת אחוז בפגישה הבאה ב-8 בספטמבר ויגיע ל-1% בסוף השנה, מעט מעל הצפי המגולם בשווקים.

צמיחה עולמית – קודם סין ואח"כ העולם

הצמיחה השלילית בסין ובארה"ב ברבעון השני תרמו לעדכון כלפי מטה של קרן המטבע הבינלאומית לתחזית הצמיחה הגלובלית ל-3%.2  השנה ו-2.9% בשנה הבאה. הקרן צופה צמיחה נמוכה יותר בארה"ב (2.3% השנה ו‑1% ב-2023) גם בשל העלאות הריבית המהירות יותר. לסין התחזית עודכנה כלפי מטה (3.3% השנה ו-4.6% ב-2023) הרבה מתחת ליעד הצמיחה של 5.5%, וזה בהנחה שנראה התאוששות בסין במחצית השנייה.