חדשות    

הריבית ללא שינוי- המדיניות המרחיבה של בנק ישראל תימשך לפחות עד לשיפור ממושך במצב המשק

רפי גוזלן IBI, צילום:יח"צ

בוקר טוב

רפי גוזלן, הכלכלן ראשי של IBI בית השקעות מגיב על השארת ריבית בנק ישראל על 0.1 ואומר כי הועדה המוניטארית הותירה כצפוי את הריבית ללא שינוי ברמה של 0.1%, ולא נקטה בצעדים מרחיבים נוספים. ההכוונה העתידית שונתה, תוך הכרה בהשפעה החיובית הצפויה של החיסונים על הצמיחה בשנה הקרובה, אך הועדה ציינה כי היא תמשיך במדיניות המרחיבה על רקע הפגיעה הממושכת הצפויה מהמשבר, בפרט בשוק העבודה, וכמובן שבמידת הצורך תפעיל כלים נוספים. הותרת הריבית ללא שינוי הייתה צפויה, שכן תמונת המצב הנוכחית חיובית יותר ביחס לזו שאפיינה את ההחלטה בסוף אוקטובר, שבה נותרה הריבית ללא שינוי.

מבחינת סביבת הפעילות, הועדה מדגישה בהודעה את הפער הקיים, בארץ ובעולם, בין ההשלכות השליליות של התחלואה בטווח הקצר, לבין הציפיות להתאוששות בעקבות החיסון. מכיוון שיעילות החיסון, היקף הפצתו והנכונות להתחסן מאופיינים באי ודאות, המדיניות תמשיך להיות מרחיבה עד להתבהרות נושאים אלו, שמן הסתם יקרינו גם על מידת ועיתוי ההתאוששות.

מבחינת תחזית הצמיחה, היא עודכנה קלות ל-2020 כלפי מעלה מ-5%- ל-4.5%-, אך טווח ההערכות ל-2021 נותר ללא שינוי. הועדה ציינה בהודעה את ההתאוששות המתונה יותר בפעילות לאחר הסגר השני, שכן הפגיעה הייתה פחותה מאשר בראשון (להערכת הבנק נרשמה באוקטובר פגיעה של כ-16% בפעילות המצרפית לעומת כ-22% באפריל), אך המשך ההתאוששות בתקופה הקרובה מאופיין באי ודאות נוכח סימני העלייה המחודשת בתחלואה. מכיוון שתחזית הצמיחה ל-2021 הניחה שיפור במצב הבריאותי במהלך המחצית השנייה של השנה, טווח ההערכות שנע בין צמיחה של 1% ל-6.5%, בהתאם לשליטה בתחלואה במחצית הראשונה של השנה, נותר ללא שינוי. להערכתנו בהתחשב בניהול הבעייתי של המשבר עד כה, המשק קרוב יותר לתוואי הפסימי מאשר לאופטימי.

באופן כללי האינפלציה ושער החליפין ממשיכים לקבל משקל נמוך יחסית בהחלטות. עם זאת, נוכח הייסוף האחרון בשקל, שבה הועדה לניסוח שאיפיין בעבר את נושא שער החליפין ולפיו "המשך הייסוף עלול לפגוע ביצוא, והוא צפוי לפעול להאטה נוספת באינפלציה". ירידת המדרגה בהיקף רכישות המט"ח בספטמבר-אוקטובר אותתה על כך שעל רקע נתוני יצוא טובים יחסית, הבנק מסתפק ביציבות יחסית בסל. החזרה למעורבות גבוהה יותר בימים האחרונים מצביעה על כך שהבנק מוסיף לכך ניסיון לבלום ירידה מתחת ל-3.30 שקל לדולר, אך ניראה כי במידה והיחלשות הדולר בעולם תתגבר, הדגש יהיה על יציבות יחסית בשקל-סל.

במבט קדימה, החדשות הטובות מהעולם בנגע לחיסונים בהחלט מעודדות, אך קיימת עדיין אי ודאות לגבי יעילותם ועיתוי החיסון הנרחב של האוכלוסייה. נוכח אי ודאות זו, ובהתחשב בחולשה הצפויה לאפיין את הפעילות בתקופה הקרובה, המדיניות תמשיך להיות מרחיבה לפרק זמן ממושך, לפחות עד שיושג שיפור של ממש במצב המשק.

בנק ישראל הותיר את הריבית על 0.1%

בנק ישראל: דחייה נוספת בתשלומי ההלוואות לנפגעים מהמשבר