הרפורמה בסיעוד הגדילה את הקצבאות ואת מספר הזכאים
חדשות    

הרפורמה בסיעוד הגדילה את הקצבאות ואת מספר הזכאים

מהשנה נכנסת לתוקף הפעימה השנייה של הרפורמה בנושא גמלת סיעוד, הכוללת תוספת שעות טיפול והגדלה של הקצבה הכספית למקבלי קצבת סיעוד ברמות 4, 5 ו-6.. עדכוני הפעימה השנייה ייעשו באופן אוטומטי לזכאים.

הרפורמה בסיעוד, שנכנסה לתוקף בנובמבר 2018, הגדילה את מספר שעות הסיעוד המרבי לקשישים שרמת מוגבלותם גבוהה. בעוד בעבר, היו רק 3 רמות של זכאות לפי מידת המוגבלות, כיום ישנה  כאמור חלוקה ל-6 רמות. מעבר לשינוי רמות הגמלה, נערכו כמה שינויים שהובילו לעלייה במספר הזכאים. ובהם: הקלה בביורוקרטיה, באמצעות ריכוז הטיפול בזכאי הסיעוד תחת קורת גג אחת שהיא הביטוח הלאומי והפסקת הפיצול בין הועדות המקומיות המשותפות, לשכות הרווחה והרשויות המקומיות.

מספר הזכאים לקצבת סיעוד גדל בשנה הראשונה להפעלת הרפורמה בתחום (נובמבר 2018-אוטובר 2019) ב-16% שהם 28 אלף – והגיע ל-207 אלף. כך לפי נתונים שפרסם הביטוח הלאומי. לשם ההשוואה, בשנה שקדמה לכך גדל מספר הזכאים ב-5% בלבד (כ-8,000). כלומר , הרפורמה ושינויים שהונהגו במקביל אליה הביאו לתוספת ריאלית של 11%.

עלייה גדולה במיוחד של 91% נרשמה במספר הזכאים ברמה 6 הגבוהה ביותר – מ-19 אלף ל-37 אלף. חלקם של הזכאים ברמה זו גדל מ-11% מכלל הזכאים ל-17.5%. הביטוח הלאומי לא פרסם נתונים כספיים, אבל מנתוני הירחון הסטטיסטי שלו עולה שהתשלומים לקצב הסיעוד גדלו מ-7 מיליארד ב-2018 ל-8.4 מיליארד ב-2019, כלומר תוספת של 20%.

נתון שככל הידוע מעורר תרעומת באוצר הוא שבמקביל לעלייה במספר התביעות נרשמה גם עלייה גדולה במספר התביעות המאושרות, מ-51% באמצע 2018 ל-70% כיום. זאת, בעוד שניתן היה לצפות שככל שמספר התביעות יגדל, אחוז האישורים יירד. סיבה אחת לכך היא הוספת רמות זכאות שהכניסה זכאים רבים שבעבר לא היו עוברים את הסף.

הרפורמה אפשרה להמיר את הטיפול הסיעודי או חלקו בקצבה בכסף. 17% ממקבלי גמלה בכסף אמרו בסקר שערך הביטוח הלאומי כי הם זקוקים לטיפול אישי בשכר, אך אינם מקבלים אותו. ייתכן שבני משפחה משתמשים בו למטרות אחרות.

מנכ"ל הביטוח הלאומי מאיר שפיגלר אמר בתגובה: "בימים בהם חברות ביטוח פרטיות מתחמקות מהביטוח הסיעודי של האזרחים הוותיקים, יש לנו אחריות כפולה ומכופלת לוודא ששירותי הסיעוד שיסופקו לא יפגעו ויתאפשר ליקירנו לחיות את יתרת שנותיהם בכבוד".

האוצר מסכם שנה, ואף מילה על…מחיר למשתכן