"השפעת הריבית המקומית על שוק המניות המקומי תימשך, נוכח העדר חלופות ההשקעה"
חדשות    

"השפעת הריבית המקומית על שוק המניות המקומי תימשך, נוכח העדר חלופות ההשקעה"

הפועלים מפרסמים סקירת מאקרו ומעריכים כי "השפעת הריבית המקומית האפסית על שוק המניות המקומי תימשך, נוכח העדר חלופות ההשקעה"

מדריך ריבית

ריבית פריים – ככה הבנקים "מסדרים" אותנו

מדריך השקעה  במניות

הצריכה הפרטית והפעילות בשוק הנדל"ן ממשיכים להתרחב ואלה באים לידי ביטוי בעלייה חדה ברכישת דירות חדשות ובשיא במסירת כלי-רכב. שיפור זה בפעילות הכלכלית מושפע כנראה מהריבית האפסית. אמון הצרכנים נמצא ברמה גבוהה, בהשפעת העלייה בכוח הקנייה של הציבור ועליות השערים בשוק ההון. האינדיקאטורים הכלכליים של החודש האחרון שיקפו היטב את המצב: עלייה בשיעור שנתי של 4.7% בפדיון בענפי המשק וזינוק של 9.6% בייצור התעשייתי. המדד המשולב לחודש מארס עלה בשיעור של 0.4%, וקצב העלייה שלו ברבעון הראשון עמד על 4.2% במונחים שנתיים. כך מציינים היום כלכלני בנק הפועלים בסקירה שמפרסם הבנק, ובה התייחסות לנושא השפעת הריבית על שוק המניות.

על פי כלכלני הפועלים, תמונה פחות אופטימית מתקבלת מנתוני יצוא הסחורות לרבעון הראשון של השנה. במרבית התעשיות נרשמה ירידה ביצוא למעט אולי תעשיות ביטחוניות, תרופות ורכיבים אלקטרוניים. יש לציין שהרפיון בסחר חוץ לא היה ייחודי בתקופה זו למשק הישראלי. שוק העבודה המשיך להפגין עצמה ושיעור האבטלה שמר בחודש מארס על יציבות ברמה נמוכה של 5.3%. אנו מעריכים כי צמיחת המשק תעלה השנה לרמה של כ- 3.5%.

הראל פיננסים: "מעריכים כי עליית הריבית הראשונה בארה"ב תתרחש השנה – גם אם הצמיחה תאכזב"

בדרך להרכבת הממשלה החדשה – עוצרים ומשנים את תקציב המדינה: שנת 2015 מתנהלת עד כה ללא אישור של תקציב המדינה והגירעון התקציבי צפוי להיות נמוך – בין 2.5% ל- 3.0% אחוזי תוצר. על פי הדיווחים בתקשורת הממשלה החדשה צפויה להכניס שינויים רבים בתקציב וחלקם כבר נכללו בהסכמים הקואליציוניים. קשה בשלב זה לדעת מה תהיה ההשפעה הכוללת על התקציב – סביר שההוצאות הנוספות ימומנו לפחות בחלקם בעליית מסים או בביטול פטורים. בינתיים גביית המסים מפתיעה לחיוב וניתן לומר שהממשלה החדשה מקבלת מצב תקציבי נוח יחסית. אנו ממשיכים להעריך כי התקציב לא יהיה גורם שישפיע לשלילה על השווקים הפיננסיים וגם השפעתו על המדיניות המוניטארית מצומצמת מאוד.

כלכלני הפועלים שואלים – האם מדד המחירים לחודש מארס מסמן את סיום הירידות במדד המחירים לצרכן?

מדד מארס עלה ב-0.3% בהתאם לתחזיות המוקדמות. המדד שינה כיוון החודש לאחר חודשיים רצופים של ירידות חדות. המדד הושפע בעיקר מעלייה במחירי הדלקים ובסעיף הדיור. בשנה האחרונה המדד ירד בשיעור של 1.0% והמדד ללא סעיף הדיור ירד ב-2.0%. אנו מעריכים כי נתוני המשק תומכים במעבר לאינפלציה חיובית, ובעיקר העלייה בשכר המינימום שחלה בחודש אפריל שבחלקה תגולגל לצרכן הסופי. יחד עם זאת, ייתכן ויחולו שינויים במסים העקיפים שישפיעו על התמונה, כך לדוגמא, אם אכן יופחת המע"מ על שורה של מוצרי יסוד, בסך כולל של כמיליארד שקל, זה צפוי להביא לירידה חד פעמית במדד המחירים לצרכן בשיעור של 0.2% עד 0.3%. יכולות להיות כמובן גם עליות מסים שיקזזו את השפעת הפחתת המע"מ. על פי הפרסומים, נשקלת העלאת המסים על משקיעים בדירות. באופן תיאורטי, זה עשוי להשפיע על מחירי שכר- הדירה שהם רכיב מרכזי במדד. בפועל, מחירי שכר-הדירה הם לא תנודתיים כמו מחירי הדירות (הם יותר תלויים בכוח הקנייה של הציבור), ואנו מעריכים כי ההשפעה עליהם בטווח הקצר לא תהיה משמעותית. לסיכום, תחזית האינפלציה שלנו ל- 12 החודשים הבאים עומדת על 1.2%, אך זאת ללא התחשבות בשינויים הצפויים במיסים העקיפים.

השקל התחזק החודש מול הדולר האמריקני, מגמה שאפיינה את רוב המטבעות בעולם ובעיקר את האירו. מול סל המטבעות האפקטיבי נרשם ייסוף קל. בנק ישראל המשיך לרכוש מט"ח גם בחודש אפריל (ההיקף טרם פורסם), לאחר רכישות של 1.8 מיליארד דולר ברבעון הראשון של השנה. הכוחות הבסיסיים של המשק תומכים בשקל חזק ומולם ניצבת המדיניות הנחושה של בנק ישראל. פערי התשואות באיגרות החוב בין ישראל לארה"ב הם משמעותיים מאוד בטווח הבינוני – כ- 50 נקודות בסיס (0.5%) פער לטווח זמן של כחמש שנים. זה עדיין לא מספיק כנראה כדי לגרום להסטה גדולה של השקעות לחו"ל כפי שקורה בשוק המניות לדוגמה, אם כי יש ניצנים לגידול בהשקעות באג"ח בחו"ל.

בנק ישראל: התמתנות בזרם ההשקעות של תושבי ישראל במניות ואג"ח זרות בחודש מארס

ריבית בנק ישראל לחודש מאי נותרה ללא שינוי ברמה של 0.1%. הודעת הריבית לא כללה רמזים לגבי כיוון הריבית בעתיד, וההחלטות יהיו תלויות בעיקר בנתונים שיפורסמו, ובעיקר בהתפתחות שער החליפין. בנק ישראל מציין שהמשק צומח בקצב מתון בדומה לזה של השנתיים האחרונות. הבנק מציין את האינפלציה שנמוכה מהיעד ואת המשך עליית מחירי הדירות. אנו סבורים ששער החליפין היה ונותר משתנה המפתח בקביעת הריבית. זה הכלי המרכזי שעומד בפני הבנק המרכזי לבלום את הייסוף, מעבר לרכישה ישירה של מט"ח שגם בו נעשה שימוש. בנק ישראל אינו שש להפחית ריבית, צעד שעשוי ללבות עוד יותר את שוק הנדל"ן, ולכן אנו מעריכים כי הריבית תיוותר ללא שינוי בחודשים הקרובים. ככל שחולף הזמן אנו מתקרבים למועד העלאת הריבית בארה"ב (ספטמבר על פי קונצנזוס השוק), והעלאת ריבית שם מצמצמת גם היא את הצורך להפחית ריבית בישראל.

השפעת הריבית על שוק המניות – שליש ראשון מצוין ל-2015

שנת 2015 נפתחה כשנה מוצלחת מאוד למשקיעים במניות המקומיות. בשליש הראשון של השנה זינקו מדדי תל אביב 25 ותל אביב 100 בכ-11%-12%, כשמניות היתר רשמו עליות חדות יותר, בשיעור של כ-16.5%. בחלוקה ענפית בולט במיוחד ענף הנדל"ן שנהנה מהריבית הנמוכה במשק (מדובר בענף עתיר מימון). מדד הנדל"ן 15 רשם עליה חדה של כ-21% מתחילת השנה. מאפיין נוסף של הבורסה מתחילת השנה הוא ההתרחבות במחזורי המסחר. בשבוע האחרון של חודש אפריל הסתכם המחזור היומי הממוצע בכ-1.35 מיליארד שקל, כשבנטרול השפעת יום א' (בו מחזורי המסחר נמוכים באופן מסורתי), המחזור בבורסה זינק לכ-1.5 מיליארד שקל ביום. מנגד, ניתן להבחין גם בעלייה ברמת הסיכון בבורסה, כפי שנתפסת על ידי המשקיעים. מדד הפחד עלה לאחרונה לרמה ממוצעת של כ-12%-13%. אומנם בראיה היסטורית עדיין מדובר ברמה נמוכה יחסית, אולם ביחס לחודשים האחרונים מדובר בעליה מרמה ממוצעת של כ-9% בלבד. אנו סבורים, עם זאת, כי המשקיעים עדיין מביעים בטחון גבוה יחסית בשוק המניות, והדבר מצביע על עוצמה יחסית ממנה עדיין נהנית הבורסה המקומית.

הקטליזטור העיקרי לעליות– הריבית. אנו ממשיכים להחזיק בדעה כי הקטליזטור העיקרי לעליות בשוק המניות המקומי מוסיף להיות ריבית בנק ישראל המצויה בשפל היסטורי של 0.1% בלבד, והעדר חלופות השקעה אטרקטיביות. אנו סבורים, כי כל זמן שהריבית במשק תיוותר על כנה ואף אם הריבית תעלה בשיעור מתון, הדבר יהווה מקור תמיכה משמעותי לשוק המניות המקומי. זאת, כאמור, בהעדר אפיקי השקעה אלטרנטיביים שיספקו תשואה אטרקטיבית למשקיעים.

עונת הדוחות לפנינו. עונת הדוחות הכספיים לרבעון הראשון של 2015 תימשך לאורך החודש הקרוב. אנו מעריכים, כי התמונה הכללית שתעלה מהדוחות תהיה מעורבת ותמשיך לשקף את אתגרי התקופה עמם נאלצות החברות להתמודד, ובראשם האתגרים בתחום הצריכה הפרטית. בחלוקה ענפית אנו חוזים כי צפוי שיפור בתוצאות חברות הפארמה, הגז והזיקוק, וכן בענף הנדל"ן, שהיה הנהנה במרכזי מהמשך הורדת הריבית ברבעון הראשון. ביטוי לכך כבר ניתן במניות הנדל"ן, כשהמדד הענפי זינק בשליש הראשון של 2015 בשיעור חד של למעלה מ-20%. מנגד, אנו צופים הרעה בתוצאות שני הענפים המוטים לצריכה הפרטית: הקמעונאות והתקשורת, בעוד שאר הענפים יציגו להערכתנו תוצאות מעורבות.

אנו סבורים, כי השפעת הריבית המקומית האפסית על שוק המניות המקומי תימשך, נוכח העדר חלופות ההשקעה. יש לזכור כי רמות המחירים בשוק אינן זולות, ועל כן יש לנקוט משנה זהירות וסלקטיביות בין המניות השונות. בראיה לטווח הבינוני והארוך, אנו סבורים כי פוטנציאל האפסייד הנוכחי בשוק אינו גבוה מאוד. לאור זאת, אנו סבורים, כי בקריאת מפת השוק וניתוח יחס הסיכון/סיכוי בשלב הנוכחי, התמיכה החיובית לשוק בטווח הקצר הינה בזכות הריבית הנמוכה במשק, אולם רמת הסיכון הגלומה בשוק המניות המקומי עודנה גבוהה מהממוצע, ועל כן יש מקום לנצל את רמות המחירים הגבוהות יחסית בשוק לטיוב הרכיב המנייתי בתיקים, תוך בחירת מניות ספציפיות לתיק (Stock Picking). חשוב להתאים את רמת החשיפה המנייתית בתיקים לרמות הסיכון המתאימות לצרכיו של כל משקיע, מדגישים כלכלני הפועלים.

ריבית פריים – ככה הבנקים "מסדרים" אותנו