מובייל וגאדג'טים    

התקן החדש של USB

מעודכן ל-03/2019

 ה-USB החדש יהיה מהיר יותר, נוח יותר ויגיע עוד ארבע שנים

בעוד כשנתיים אמורים להגיע לחנויות המחשבים המכשירים הראשונים שיסומנו כ"תומכים ב-USB 4".  החדש. מדובר בשיפור מהותי, שיאפשר לכל יצרניות המכשירים בעולם להציע לכולנו מוצרים מתקדמים יותר בעלות נמוכה יותר.

 

עד 1994, אז עובד אינטל בשם אג'יי בהט החל לעבוד על יצירת תקן בשם USB. חיבור של מכשירים נלווים למחשב – כמו עכבר או מקלדת – נעשה בדרך כלל דרך תקעים ושקעים ייעודיים או דרך כרטיסי הרחבה. לעכבר היה חיבור משלו ולמקלדת חיבור משלה. עד היום יש לוחות אם שמגיעים עם חיבורים ייעודיים למקלדת ועכבר. באינטל חשבו שיהיה נכון לפתח חיבור – תקע ושקע – אוניברסלי, שיאפשר לחבר בקלות מוצרים שונים למחשב.

 

 

גם אפל כיום היא חלק מפורום מיישמי USB כיום. והיא לא לבד: USB נקבע כתקן המוביל בתעשיית המחשוב היום. אם אתם צריכים לחבר מכשיר כלשהו למחשב בצורה חוטית, רוב הסיכויים שזה ייעשה דרך USB.

נציין כי בתקן העתידי החדש, USB 4, לצורת השקע והתקע הסופית ("החיבור") אין בהכרח קשר ישיר לגרסת התקן. חיבורי USB הגיעו במגוון צורות לאורך השנים, ועל הצורות האלה הולבשו שלל גרסאות תקנים. אחת מצורות החיבור הפופולריות ביותר עדיין היא USB-A, שהולכת איתנו עוד משנות ה-90 (זהו החיבור שאנחנו מכירים כחיבור USB "רגיל"). שקעי החיבור הזה, והכבלים שלו, שירתו כל אחד ממגוון גרסאות התקן שהיו ל-USB לאורך השנים; אלה הן רק נקודות הקצה, שניתן להחליף בקלות. סוג החיבור השני שעודנו פופולרי הוא מיקרו-USB, שהיה נפוץ בסמארטפונים עד לא מכבר, והולך ונעלם בהדרגה. גם עליו, אגב, ניתן "להלביש" גרסאות תקן שונות.

 

צורת החיבור העדכנית ביותר היא USB-C – חיבור קטן יחסית, שמופיע ברוב הטלפונים החדשים. אחד היתרונות שלו הוא הסימטריות: אם בעבר הייתה דרך נכונה ולא נכונה להכניס כבל USB למכשיר, ל-USB-C זה לא משנה, בזכות בקר שנמצא בכל כבל ומזהה מיידית את הדרך שבה הוא מחובר.

 

כיום, שמה המלא,, של הגרסה העדכנית ביותר של תקן USB הוא USB 3.2 Gen 2×2. המכשירים הראשונים שתומכים בה יתחילו להגיע לשוק בהמשך השנה, כשהם מסוגלים להעביר מידע במהירות של עד 20 גיגה ביט לשנייה.

 

 

. בחלק מדגמי אפל אין כיום כלל חיבורי USB-A. המקבוק שהוצג ב-2015 כלל כניסת USB-C אחת, וזהו. בעלי המקבוק הזה הצליחו "להסתדר" עם כניסה אחת נובעת מהעובדה שהזכרנו – שאין בהכרח קשר בין צורת החיבור לבין התקן העומד מאחוריה. ומאחורי שקע ה-USB-C ההוא של המקבוק נמצא בכלל תקן אחר – Thunderbolt 3 שמו. התקן הזה אמנם עושה שימוש בחיבור USB-C, אך הוא מהיר הרבה יותר אפילו מתקן USB 3.

 

וזו בדיוק הבעיה: נוף חיבורי ה-USB נהיה מסובך. הם היו אמורים להפוך את חיינו לפשוטים יותר, אבל עם שלל הגרסאות שלהם, ועם Thunderbolt 3 שנכנס לחלק מן המכשירים, כבר לא תמיד ברור מה יעבוד עם מה. ההכרזה על תקן USB 4 בימים האחרונים אמורה לפתור את הבעיות האלה: אינטל תרמה את המפרט של חיבור Thunderbolt 3 לטובת המיזם, ו-USB 4 בעצם יהיה בנוי על התקן הזה. כלומר חברות שיאפשרו מעתה הרצת קבצים במהירות של 40 גיגה ביט לשנייה דרך חיבור אוניברסלי, לא יצטרכו יותר לשלם דמי רישוי לאינטל.

 

הורדת חסמים מהסוג הזה עוזרת לחברות קטנות להתחרות בחברות ענק, שיש להן את הכסף לשלם תמלוגים. והיא גם תעזור ל-AMD, המתחרה היחידה של אינטל בתחום המעבדים לשוק המחשבים הביתיים, לספק גם במחשבים העושים שימוש במעבדיה חיבור מהיר יותר. כיום, מעבדי AMD לא תומכים ב-Thunderbolt 3, מה שמקשה לשלב אותם בניידים רבים.

– USB 4 . מכשירי USB 4 יוכלו לעבוד רק דרך שקעי ותקעי USB-C, המתקדם יותר.