חדשות    

ועדת זקן – כל השאלות, כל התשובות!

ועדת זקן לבחינת הגברת התחרותיות במערכת הבנקאות פרסמה את המלצותיה לרבות – חיוב הבנקים למסור מידע אודות דירוג האשראי של הלקוחות כדי שאלה יוכלו לקבל הצעות מבנקים אחרים; הפחתת עמלות ברכישת מק"מ, הורדת עמלות לעסקים קטנים, הכללת עמלות נוספות תחת הפיקוח על הבנקים;פתיחה וסגירה מהירה של חשבונות בנק אינטרנטיים; עידוד כניסה של גופים מוסדיים לפעילות מתן אשראי צרכני ועוד.

 וועדת זקן לבחינת הגברת התחרותיות במערכת הבנקאות פרסמה את המלצותיה לרבות – חיוב הבנקים למסור מידע אודות דירוג האשראי של הלקוחות כדי שאלה יוכלו לקבל הצעות מבנקים אחרים; הפחתת עמלות ברכישת מק"מ, הורדת עמלות לעסקים קטנים, הכללת עמלות נוספות תחת הפיקוח על הבנקים;פתיחה וסגירה מהירה של חשבונות בנק אינטרנטיים; עידוד כניסה של גופים מוסדיים לפעילות מתן אשראי צרכני ועוד.

ריכזנו כאן, את כל השאלות שעלו במסגרת הוועדה במקביל להכנת ההמלצות וליישומם:

– לשם מה הוקם הצוות להגברת התחרותיות במערכת הבנקאות?

הצוות הוקם מתוך מטרה לבחון ולהמליץ על אמצעים ומהלכים שונים להגברת התחרותיות בשוק  הבנקאות הישראלי. בראש הצוות עומד המפקח על הבנקים, והוא כולל נציגים ממשרדי האוצר,  המשפטים, הממונה על ההגבלים העסקיים ה, מועצה הלאומית לכלכלה ובנק ישראל  . אוכלוסיות  היעד העיקריות שהמלצות הצוות עוסקות בהן הן משקי הבית והעסקים הקטנים, עבורם מהווה  המערכת הבנקאית גורם עיקרי בניהול פעילותם הפיננסית. הצוות שם לו למטרה לגבש המלצות  שיובילו להוזלת מחירים, הנגשת שירותים ושיפור איכותם והמגוון שלהם.

– מה הם האמצעים שהדוח מציע להגברת התחרות וחיזוק כוחו של הלקוח מול הבנקים?

התחרות וחיזוק כוחו של הלקוח יתאפשרו באמצעות פעילות בשלושה מישורים: הגדלת מספר הגופים המתחרים על מתן שירותים למשקי בית ולעסקים הקטנים;  חיזוק מעמדו של הצרכן מול הגופים הקיימים;   צעדים משלימים, ובכלל זה פיקוח על עמלות.

– מי השחקנים הנוספים אותם מבקש הצוות להוסיף בכדי שיגדילו את אפשרויות הבחירה של הלקוח?

הצוות סקר מספר חלופות להרחבת מספר השחקנים בענף, אשר עשויות להשליך על מבנה מערכת הבנקאות בעתיד, ולפעול להקטנת הריכוזיות בה. הצוות גיבש המלצות הכוללות הגדלת פעילותם של ספקי אשראי חוץ- בנקאיים (מוסדיים)  עידוד הקמת בנק אינטרנטי וסיוע לפיתוח פעילותן של אגודת אשראי (Credit Union).

– למה אתם לא פועלים להכנסת תחרות משמעותית למערכת הבנקאית בישראל כדוגמת בנק זר?

בנק ישראל מעודד כניסת בנקים זרים לפעילות בישראל, אבל חשוב להבין, כי בסופו של יום, הקמת  בנק  נוסף אינה יכולה להיעשות על ידי בנק ישראל או הממשלה, אלא תלויה ביוזמה של גופים במגזר העיסקי שיש להם את היכולות המקצועיות והפיננסיות הנדרשות להקמת בנק. יחד עם זאת,  המלצות הצוות מעודדות כניסתם של שחקנים נוספים למערכת  – ראה תשובות לשאלות הבאות .

– כיצד יכולים הגופים המוסדיים לתרום לתחרות בתחום האשראי הקמעונאי? 

הצוות סבור, כי הגופים המוסדיים, וביניהם חברות הביטוח, קרנות הפנסיה וקופות הגמל  יכולים להוסיף תחרות  משמעותית ל מערכת הבנקאות במקטעי פעילות מסוימים באמצעות הכספים המנוהלים אצלם. ההמלצות המרכזיות שיאפשרו הקצאת אשראי למשקי הבית ולעסקים קטנים מכספי החיסכון  של הציבור הן: הגברת הנגישות למידע על לווים באמצעות הרחבה של הסדר השיתוף בנתוני אשראי הקיים כיום, עדכון תקרת הריבית בחוק להסדרת הלוואות חוץ בנקאיות והחלתה על המערכת הבנקאית  , ועידוד שיתופי פעולה בין גוף מוסדי לבין בנק קטן במתן אשראי קמעונאי, תוך ניצול היתרונות היחסיים שיש לכל גורם –  למוסדי בהקצאת הון ולבנק בחיתום, בניהול ובגביית האשראי.

– מה הן אגודות אשראי וכיצד הקמת אגודת אשראי עשויה לתרום לתחרות?

הצוות  בחן  את האפשרות של הקמת אגודת אשראי בישראל (בנקים קהילתיים, Credit union). אגודת אשראי היא איגוד פיננסי ללא מטרות רווח המציע שירותים בנקאיים פשוטים. איגודים אלו  הינם בעלי אוריינטציה חברתית, ומציבים לעצמם למטרה את רווחתם של החברים בהם. הצוות  רואה ביוזמה להקמת אגודת אשראי יוזמה חברתית ברוכה, שעשויה לתרום לתחרות במערכת  הבנקאית, וקורא להקמת אגודת אשראי בישראל. הפיקוח על הבנקים מתחייב ללוות יזמים שיפנו  אליו בעניין זה, הן בבחינת התאמת הרגולציה עבור גוף זה והן בהדרכה מתאימה.   

– מהו בנק אינטרנטי וכיצד הקמתו עשויה לתרום לתחרות? 

בנק אינטרנטי כתפישה הינו בנק המתבסס רובו ככולו על פלטפורמה אינטרנטית, ללא פריסה סניפית רחבה, וכפועל יוצא מכך, היקף  כוח האדם המועסק בו מצומצם. כניסה של בנק חדש, עשויה לתרום  תחרות במערכת הבנקאית, אם בשל עצם העובדה שיתווסף גוף לתחרות, ואם בשל מאפייניו ייחודיים. יציבות הבנק ורמת השירות שייתן הבנק, חיוניים על מנת לזכות באמון ציבור הלקוחות.

הצוות סבור כי יש מקום ל הקמת בנק אינטרנטי כחלופה תחרותית לתאגידים הבנקאיים הקיימים. בכדי לקדם יוזמה כזו, פרסם הצוות את תהליך הרישוי להקמת בנק אינטרנטי בישראל, על מנת להקל על יזמים המעוניינים לבחון את ה הזדמנות העסקית שבהקמת בנק אינטרנטי, להכיר טוב את הליך הרישוי.

– כיצד פועלות ההמלצות לחיזוק יכולת המיקוח של הלקוח מול הבנקים?

יישום ההמלצות המופיעות בדוח יוביל לחיזוק מעמדו התחרותי של הלקוח מול הבנקים. ההמלצות להקנות ללקוח כלים המחזקים את יכולת המיקוח שלו. על מנת שלקוח יוכל להתמקח צריך להיות  ברשותו מידע מספק על מחירם האמיתי של השירותים הבנקאיים והאלטרנטיבות הקיימות בשוק. ההמלצות מטפלות בהסרת חסמי המידע שבין הבנק ללקוח, הסרת חסמי מידע בין הבנקים והסרת חסמי מעבר מבנק לבנק. כל אלה יובילו להגברת כושר המיקוח שלו מול הבנק בו מתנהל חשבונו ויקלו עליו לעבור לבנק אחר.  

– מה הם חסמי המידע בהם עוסק הדוח?

הדוח עוסק בשני סוגים של חסמי מידע – חסמי מידע שבין הבנק ללקוח וחסמי מידע שבין גופים פיננסיים שונים, הפועלים כמלווים. חסמי המידע מן הסוג הראשון מונעים מלקוח לקבל לידיו את מחירם האמיתי של מוצרים בנקאיים שהוא צורך ומוצרים מקבילים בבנקים מתחרים. חסמים אלו נוצרים בשל חוסר בפלטפורמות להשוואות אפקטיביות בין התעריף המפורסם לתעריף הנגבה בפועל, בין עלות מוצרים דומים בבנקים מתחרים וכיו . בחסמי המידע מן הסוג השני מקנים לבנק

המחזיק במידע אודות הלווה יתרון משמעותי בהשוואה למי שאינו מחזיק במידע דומה.

– כיצד רואה הצוות את האינטרנט כמנוף לתחרות?

בנקאות אינטרנטית יוצרת הזדמנות לכניסת שחקנים חדשים או להרחבת פעילות של שחקנים קיימים, כיוון שהיא מצמצמת את השפעתם של חסמי כניסה, כגון פריסה סניפית ומערכי תפעול. הצוות רואה בבנקאות האינטרנטית כלי משמעותי אשר ביכולתו להסיר חסמים למעבר לקוחות בין בנקים, ובכך להגביר את התחרות בין התאגידים הבנקאיים השונים  . כמו כן, הגברת השימוש  באינטרנט לביצוע פעולות שכיום מבוצעות בסניפים בלבד, יש בה כדי לשפר את יכולתם של הבנקים הקטנים, המתאפיינים בפריסת סניפים מצומצמת, להתחרות בבנקים הגדולים בענף. ההמלצות כוללות פתיחת חשבונות בנק באמצעות האינטרנט, הקלה  על תהליכי סגירת חשבונות ושימוש באינטרנט כפלטפורמה לפרסום מידע לציבור בדרך שתאפשר לערוך השוואה אפקטיבית  בין התאגידים הבנקאיים, בין באמצעות אתר בנק ישראל ובין באמצעות אתרים אחרים.

– מה היא "תעודת זהות בנקאית" ומה המטרה בהנפקתה?

"תעודת זהות" בנקאית היא דיווח מרוכז ותמציתי, בפורמט אחיד, המפרט את כלל הנכסים וההתחייבויות של הלקוח בבנק, לרבות סך ההכנסות וההוצאות באותה שנה בגין נכסים, התחייבויות ופעילות שוטפת, והוצאות בגין ריביות ועמלות. דיווח מרוכז כאמור יימסר ללקוח באופן יזום  על ידי התאגיד הבנקאי, אחת לתקופה מוגדרת, יאפשר ללקוח להתמצא במידע הרלבנטי , לו ויסייע  לו לפעול לשיפור תנאיו. מתכונת של "תעודת זהות" בנקאית תהווה בסיס לבנק מתחרה כדי להעריך  את הלקוח, ותאפשר ללקוח להעביר  את הפעילות ביתר פשטות. כפועל יוצא מכך, האיום התחרותי  של הלקוחות יגבר .

– מהו  שיתוף בנתוני אשראי ומה התועלת שתצמח למשקי הבית ולעסקים הקטנים משיתוף בנתוני אשראי? 

שיתוף נתוני אשראי משמעו קיומה של מערכת אחידה לכל הגופים הפיננסיים (בנקים וגופים חוץ בנקאיים המעניקים הלוואות) במסגרתה מועבר מידע אודות נתוני אשראי של לקוחות ה. מטרה של מערכת כזו היא לאפשר למציעי אשראי להתאים את תנאיהם למאפיינים הספציפיים של הלקוח. מחקרים כלכליים רבים מצביעים על תועלות כלכליות מובהקות משיתוף בנתוני אשראי, ככזה שעשוי להביא להגברת התחרותיות בין ספקי האשראי השונים. במסגרת ההסדר הקיים כיום, המידע שנאסף אודות לקוחות הינו מצומצם ואינו עדכני, ולפיכך  אינו מאפשר למלווים פוטנציאליים לקבל תמונה מהימנה על מצבו של הלקוח.

לאור האמור, גיבש הצוות מספר המלצות להרחבת המידע אודות היסטוריית האשראי של לווים ושיפורו, אשר יובילו לצמצום פערי המידע בין ספקי אשראי שונים,  יקלו  על תמחור אשראי המותאם לכל לקוח על פי מצבו הפיננסי ואופן התנהלותו, ויאפשרו  לבנקים השונים להתחרות ביניהם על אספקת אשראי זול ללקוחות בעלי יכולת פירעון טובה. שיתוף המידע יאפשר גם לבנקים חדשים ולבנקים קטנים, להתחרות על העמדת אשראי עבור לווים שלא נמנים עם לקוחותיהם. חשוב להדגיש, שבעת ניסוח המלצות אלה, הצוות לקח חשבון, לצד התועלות החברתיות והכלכליות,  גם את הערכים העלולים להיפגע וביניהם בראש ובראשונה הזכות לפרטיות.

– מה משמעות עדכון תקרת הריבית והחלתו על המערכת הבנקאית?

חוק הלוואות חוץ בנקאיות קובע תקרת ריבית להלוואות של עד מיליון ש"ח, במגזר הלא-צמוד. תקרה זו חלה רק על מלווים בשוק החוץ בנקאי ואינה חלה על המערכת הבנקאית, לרבות החברות לכרטיסי האשראי. כתוצאה מכך נוצר עיוות: ישנם מקרים בהם במערכת הבנקאית ניתן אשראי בריבית גבוהה מזו המותרת על פי החוק לגופים חוץ בנקאיים. מתוך מטרה להגביר את התחרות באמצעות הגדלת מספר המתחרים על שוק מתן האשראי הקמעונאי, גיבש הצוות המלצות שנועדו בין השאר, להחיל כללים שווים על כל השחקנים בשוק באמצעות החלת תקרת הריבית גם על התאגידים הבנקאיים. כמו כן ממליץ הצוות לתקן את מנגנון קביעת תקרת הריבית, זאת במטרה למנוע תנודתיות גדולה בתקרה .

– מהי המלצת הצוות לעניין הגברת התחרות על חסכונות משקי הבית? 

בשל היותם של  המק"מ והקרנות הכספיות כלי השקעה חלופיים לפיקדון שקלי, וכדי להגביר  את השקיפות בהשוואה בין החלופות, הצוות ממליץ על הטלת פיקוח  על עמלות הנגבות בגין קניה  ומכירה של מק"מ וקרנות כספיות  כך שייקבעו  עבורם תעריפים מופחתים ויבוטלו עמלות דמי הניהול. מהלך זה צפוי להביא לעלייה בריבית המשולמת על פיקדונות בנקאיים לזמן קצר, בשל יצירת חלופה .

– איזה עמלות ממליץ הצוות לבטל או להכניס לפיקוח?

הצוות הגיע למסקנה כי יש מקום במקרים חריגים להטיל פיקוח מחירים, ועל כן המליץ על הכנסה לפיקוח או ביטול של העמלות הבאות:  לבטל את העמלה הנגבית עבור כרטיס מידע ואת העמלה הנגבית עבור כרטיס משיכת מזומן.  להכניס לפיקוח את העמלה בגין שירות משלוח הודעות ללקוח. לבטל את העמלה בעד טיפול  באשראי ובביטחונות בהלוואות עד לסכום של 100,000 ש "ח (כיום הסף הוא 50,000 ש"ח). לצמצם את מספר העמלות הקשורות לפעילות במטבע חוץ. לבטל את העמלה בגין שינוי מועד חיוב בכרטיס אשראי.

– מדוע אינכם רואים לנכון להטיל פיקוח גורף על עמלות הבנקים ועל הריביות שהם גובים?

פיקוח על מחירים הנו בלתי יעיל מבחינה כלכלית, ועל כן יש לנקוט בצעד זה במקרים חריגים. המלצות הצוות מחזקות את הסביבה התחרותית ומשפרות את יכולתו של הלקוח להתמקח על גובה  העמלות הנגבות ממנו, ועל הריביות על אשראי ופיקדונות.   

– האם עמלות הבנקים מממנות שכר גבוה למנהלי ולעובדי הבנקים?

כאמור, המלצות הצוות צפויות להגביר את התחרות בין הבנקים לבין עצמם ובין הבנקים לבין גופים מחוץ למערכת הבנקאית. הגברת התחרות צפויה להוות זרז לשיפור היעילות התפעולית במערכת הבנקאית, אשר מתאפיינת בעלויות תפעוליות גבוהות בהשוואה בינלאומית.

-מהן המלצות הצוות בתחום הפעילות של לקוחות בניירות ערך? 

הצוות מצא כי קיים ערפול של המחיר שנגבה עבור שירותים אלה, הן בשל מבנה העמלה המורכב והן בשל הפער הגדול בין המחיר התעריפי לבין המחיר הנגבה בפועל. כדי להתגבר על בעיות אלה גיבש הצוות המלצות, הן בתחום הגברת השקיפות באמצעות התערבות במבנה העמלה ובאופן מתן ההנחות והן בתחום הפיקוח על המחיר. בנוסף, הצוות מצא כי עבור חלק מהמשקיעים, בתי ההשקעות מהווים אלטרנטיבה המייצרת איום תחרותי למערכת הבנקאית. כדי לעודד את התחרות בתחום זה, גובשו המלצות גם להקלת המעבר בין המערכת הבנקאית לבין המערכת החוץ בנקאית .

– מהן המלצות הצוות בנושא האשראי לעסקים קטנים?

בעבודתו מצא הצוות כי קבלת אשראי הוא אחד מהגורמים הפיננסיים החשובים לעסק הקטן. ההמלצות המרכזיות כוללות התערבות בעמלת דמי ניהול חשבון עסק קטן, החלת התעריפון הקמעונאי על קבוצה נרחבת יותר  של עסקים קטנים והתערבות בעמלת פירעון מוקדם באשראי עסקי לצד קביעת תהליך מהיר ויעיל למחזור אשראי עסקי. היות וכיום עסקים קטנים נסמכים אך ורק על אשראי מהבנקים משום שהאשראי  החוץ בנקאי למגזר זה אינו מפותח, הרי שהמלצות הצוות בנוגע להוספת שחקנים בתחום האשראי החוץ בנקאי, יועילו בהכרח למגזר העסקים הקטנים ויפתחו תחום זה לתחרות.

   

הצוות המליץ על  שמירת הטבות והנחות בהלוואות ובפיקדונות. איך זה יסייע ללקוח?

פעמים רבות לקוחות מקבלים הנחות בהלוואות ובפיקדונות לתקופה קצובה, דבר המקשה עליהם להעריך נכונה את המחיר האמיתי של המוצר. הצוות ממליץ על שמירת ההטבות וההנחות באשראי ובפיקדונות לאורך כל תקופת ההלוואה או הפיקדון, דבר שיגביר את השקיפות במחירים של מוצרים אלו ויוביל לצמצום פערי מידע בין הבנק ללקוח. צעד זה צפוי לתרום ליכולתו של הלקוח לקבל החלטות רציונליות ולבחור את המוצר המיטבי עבורו.   

-מה הם הצעדים הנדרשים לצורך יישום המלצות הצוות?

תיקון החקיקה, הכללים והצווים הרלוונטיים. תיקונים אלה יבוצעו בשיתוף על ידי הגורמים המתאימים ובהם בנק ישראל, משרד האוצר ומשרד המשפטים.  תיקון הוראות ניהול בנקאי תקין והוראות הדיווח של המפקח על הבנקים. ביצוע תיקונים אלו הוא בסמכותו של המפקח על הבנקים, והם ייעשו במסגרת תהליך העבודה המקובל בעבודת הפיקוח על הבנקים לתיקון הוראות.

– מרבית ההמלצות הן בסמכויותיו של המפקח על הבנקים. מדוע היה צורך בהקמת צוות?

המפקח על הבנקים פועל לאורך כל השנים במסגרת תפקידו לשמירת ההוגנות בתחום יחסי הבנק והלקוח. כתוצאה מפעילות זו, ישנן כיום הוראות רגולציה נרחבות בתחום זה, המגנות על הצרכן הבנקאי. העובדה שהצוות קם כתוצאה מהדיון הציבורי המתנהל בישראל בשנה האחרונה, וההרכב הרב משרדי של הצוות יצר הזדמנות לבחינה מעמיקה והתמקדות בנושא התחרות במערכת הבנקאית ולמחויבות ממשלתית ליישום ההמלצות אשר כוללות התייחסות מקיפה לנושא.

– הפיקוח על הבנקים דואג ליציבות הבנקים. האם תפקידו זה לא פגע בהמלצות?

תפקידו של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל הוא לשמור על יציבות הבנקים והמערכת הבנקאית, וכן, לקדם את ההוגנות, והתחרות בשירותים הבנקאיים. שני התפקידים הללו שלובים זה בזה  – השמירה על היציבות נדרשת כדי להגן על כספי המפקידים – הציבור הרחב, וכך גם השמירה על ההוגנות ביחסים שבין הבנק לבין לקוחותיו. כדי שנוכל להבטיח את אמון הציבור במערכת ואת בטחון כספי הציבור,  חשובה הראייה הכוללת. ההמלצות מקדמות את התחרותיות במערכת הבנקאית ומשפרות את מצבו של הלקוח, תוך שמירה על יציבות המערכת הבנקאית.

– האם המלצות הצוות ייושמו במלואן או שכעת אנו צפויים לראות לחצים מצד הבנקים?

הדוח שהוגש היום הנו דו"ח ביניים. הצוות הזמין את הציבור להציג הערות לדוח, והקצה לכך  30 יום. לאחר שייבחנו ההערות יגבש הצוות את הדוח הסופי ולאחר קבלתן על ידי שר האוצר ונגיד בנק ישראל, נפעל ליישם את ההמלצות במלואן.

– בסופו של דבר, הבנקים ימצאו את הדרך להחזיר לעצמם את הירידה בהכנסות הצפויה בעקבות יישום המלצות הצוות. האם תמנעו מהם לעשות זאת?

שם המשחק הוא תחרות. המלצות הצוות יגבירו את התחרות, ויש להניח שמצב זה יקשה על היכולת לגבות מחירים גבוהים מהמחיר התחרותי. שיפור התחרות במערכת יוביל לשיפור היעילות התפעולית של הבנקים ויאפשר להם להציע שירותים ומוצרים בעלויות נמוכות יותר מאלו המקובלות היום, מבלי שהדבר יפגע ביכולתם להשיג תשואה בסטנדרטים המקובלים.