חדשות    

ועדת הפנים אישרה עסקים קטנים יקבלו רישיון עסק בהליך מקוצר

ועדת הפנים אישרה את תקנות רישוי עסקים המשלימות את הרפורמה ברישוי העסקים, עליה החליטה הממשלה ב-2017, ושעברה בחקיקה ב-2018. החוק והתקנות נועדו להקל על עסקים קטנים ובינוניים בהליכי רישוי העסק, והוא יוצר 4 מסלולי רישוי, מתוכם 3 מסלולים מקוצרים לעומת מה שהיה קבוע בחוק לפני כן. התקנות ייכנסו לתוקף ב1.4.2021.

את הדיונים על התקנות הוביל מ"מ יו"ר הועדה, ח"כ איתן גינזבורג, שאמר: "אישור התקנות הוא ה'מכה בפטיש' של הרפורמה, שהחלו לעבוד עליה לפני 3 שנים. המטרה הייתה להגיע לתהליך הוגן ומקצועי בהליך הוצאת רישוי לעסק. כשנעבור את גל הקורונה הרב אנשים ירצו ויוכלו לפתוח ולחדש עסקים. ככל שיקל עליהם, תצמח כאן כלכלה וינועו גלגלי המשק. הרפורמה עושה כברת דרך ומביאה ואתנו למאה ה-21, כראוי וכמתבקש".

היתר מזורז ב' יידרש מעסקים מורכבים במידה בינונית. בדרגה זו יהיו 49 יום במהלכם מגיש הבקשה לא יוכל לפתוח את העסק, על מנת שהרשות תוכל לבצע בדיקות. כעבור 49 יום, אם מגיש הבקשה לא קיבל סירוב, הוא יוכל לפתוח את העסק עם רישיון זמני.

הדרגה הקלה ביותר תאפשר לבעלי עסקים פשוטים ביותר להגיש בקשה מלווה בתצהיר שלהם, שהם עומדים בכל תנאי הקמת העסק, כמפורט במפרטים של משרד הפנים. בתום 21 יום בהם הרשות יכולה לבדוק זאת, הוא יכול לפתוח את העסק, ללא הסכמת נותני אישור.

רק עסקים מורכבים בקטגוריה של מורכבים ביותר, שיש בהפעלתם רמת סיכון גבוהה, יידרשו להליך רישוי דומה למה שהיה נהוג בעבר לפני השינוי בחוק. עסקים ברמת מורכבות בינונית יוכלו לגשת להליך רישוי מזורז, והעסקים הפשוטים ביותר יוכלו לקבל רישיון על סמך תצהיר.

היתר זמני יופקע אם לא מולאו התנאים, או אם נעשו שינויים מהותיים בעסק בהשוואה למסמכים שהוגשו.

מ"מ יו"ר הוועדה, ח"כ איתן גינזבורג : "למה עסקים קטנים צריכים להגיש תוכנית עסק ומפה מצבית? יש בכל היתר הבנייה את המידע שהרשות זקוקה לו. לא צריך לגרום לו לקחת אדריכל ב-5000 שקל". שחר פרלמוטר, משרד הפנים: "צריך ללבן את ההצעה בוועדה הבינמשרדית ולהביאה בפני השר". ח"כ גינזבורג: "אני מציע לאמץ את הצעת יועמ"ש הוועדה תומר רוזנר, מי צריך מפת עסק?" עמיחי פישר, משרד רוה"מ: "אם רשות מקומית רוצה, יש לה את הכלים לדרוש. מי שרוצה שיבקש. לא צריך לדרוש בצורה גורפת מכולם". נקבע כי לעסקים בשני המסלולים הקלים – בקשה על פי תצהיר ומסלול מקוצר א', תינתן למשרד הפנים שנה על מנת לבחון אלו סוגי עסקים יהיו חייבים להגיש מפה מצבית, תרשים סביבה ותוכנית עסק, וכל השאר יהיו פטורים.

התקנות משנות גם את ברירת המחדל במקרים שההיתר לשימוש חורג פוקע בזמן שרישוי העסק עדיין בתוקף. הסתיימה תקופת תוקף השימוש החורג, רישיון העסק ייוותר בתוקף, בתנאי שבעל העסק יפעל להארכת השימוש החורג.

כן משנות התקנות את הליך חידוש הרישיון לעסקים במסלול המזורז או במסלול התצהיר. עד 120 יום לפני תום תקופת הרישיון תודיע הרשות לבעל העסק על כך. בעל העסק יגיש הצהרה שהוא עומד בתנאי הרישיון. בעל העסק לא יידרש להגיש מסמכים ורישיונו יחודש, אלא אם כן רשות הרישוי תודיע על היתר זמני בלבד, במקרה שיידרשו מבעל העסק שינויים.

בעניין שינוי בעלות: "עד היום במקרה של שינוי בעלות היה צריך להגיש בקשה לרישיון חדש. לפי בקשת הוועדה, שמשרד הפנים קיבל, מעתה, בכל סוגי העסקים, יגיש בעל העסק את חוזה העברת הבעלות והצהרה שהוא עמד בכל התנאים, ומיד יחודש הרישיון, עד תום התקופה שהייתה ברישיון המקורי. אם אין אפשרות להצהיר שהוא מקיים את כל התנאים, אז יצטרך לבקש רישיון חדש."

נפתלי קאיקוב, ראש אגף רישוי עסקים במרכז השלטון המקומי: "זהו יום חג. עסקים יוכלו לחתום על תצהיר שהם עומדים בכל התנאים הנדרשים מהם, ותוך 21 יום יקבלו רישיון ל-10 שנים".

תומר רוזנר, יועמ"ש הוועדה: "מסלול מזורז א' מיועד לעסקים פשוטים שיש בהם מידה מועטה של מורכבות. מגיש הבקשה יודע מראש בדיוק מה הוא נדרש להגיש, ומרגע שהוא מגיש את המסמכים לרשות הרישוי יש 21 יום בהם הרשות יכולה לבדוק את בקשתו ולהודיע לו אם בקשתו אושרה או שהוא מסורב. מגיש הבקשה שעומד בתנאי הרישיון יקבל לאחר 21 יום רישיון זמני, והוא יוכל לפתוח את העסק, ואז יש לרשות עוד 180 יום לבדוק את העסק שבסופם יוגש לו רישוי קבוע".

עסק בבית משותף – מה צריך לדעת