משפט    

חובות ומסים של בני זוג – מי אחראי ומה אפשר לעשות?

 

מעודכן ל-12/2019

אחת הבעיות של זוגות היוצרת חיכוכים רבים היא חובות ומסים  הנופלים על בן הזוג למרות שהוא נקי מכל חוב. מתי אפשר לחייב אתכם בחובות של בני זוגכם ומה אפשר לעשות?

למרות שהפסיקה והחוק לא חד משמעיים יש כמה סממנים לכך שנחויב בחובות בן הזוג.  עם זאת, יש כמה היבטים שמטילים אחריות גם על בן הזוג, למשל אם החוב נוצר לאחר התהוותכם כזוג. מלבד זאת יש מבחן ידיעה ושליטה, למשל בעסק של בן הזוג, אם לא הייתה ידיעה שלכם או שום שליטה שלכם משמע האחריות שלכם בטלה. כמו כן קיים מבחן הסבירות. רק אם סביר שלא הייתה לכם אפשרות לדעת על החוב, לא תישאו בו.

איך מוכיחים סבירות? קודם כול צריך להוכיח שהעסק לא היה משותף, אחר כך צריך להוכיח שהחשבונות נוהלו בנפרד. כמו כן נבחנת התנהגות בן הזוג והאם הסתיר או פעל למנוע ידיעה מבן הזוג השני.

יש הבדל גם בין מקור החוב. הלכה למעשה הלוואות נחשבות מקור ששני בני הזוג נהנו ממנו ולכן גם בן הזוג יהיה חייב, אבל לא כך הימורים.

הסכם ממון וגירושין

נחריג מכל אלו הסכמי ממון שלפיהם כל אחד מבני הזוג אחראי לנכסיו בלבד.  במקרה גירושים בני זוג חולקים הן את הזכויות והן את החובות, עם זאת בהתקיים כל התנאים מעלה לא יוטל על בן הזוג החוב. כמו כן נקבע בפסיקה כי בטרם יחולק הרכוש יש לסלק את כל החובות.

במקרה של פשיטת רגל – הנאמן, שאחראי למכירת נכסי החייב, צריך לבחון אילו נכסים הם נפרדים ואילו הם משותפים. יש הבדל בין מי שנישא לפני 1974 ולמי שנישא לאחר מכן. לאחר תאריך זה בפעמים רבות הנושה יועדף על בן הזוג.

בית משותף

אם הבית  בבעלות משותפת – הנושים רשאים לעקל רק את חלקו של הבעל. למרות זאת, הנושים לא יזכו במחצית הבית באופן מיידי, אלא יצטרכו לנקוט פרוצדורות משפטיות סבוכות, בהן מינוי כונס נכסים לבית ופירוק שותפות בין בני הזוג.

מיסוי זוגות נשואים

בניגוד לחובות בשנים האחרונות רשויות המסים לא מאפשרות לזוגות נשואים או  ידועים בציבור לעשות הסכמים שיפטרו אותם ממס. בחוק ההסדרים לשנת 2016,ביקשה הרשות לאפשר לנישומים להוכיח קיום הפרדת רכוש רק לגבי נכסים שנרכשו לפני הנישואין (ואשר לא נקנו במהלך קיום התא המשפחתי), כלומר בני זוג נשואים או ידועים בציבור לא יוכלו לעשות הסכם ממון שיאפשר להם הפרדה לצורכי מס, לגבי נכסים שירכשו בחייהם המשותפים.

עם זאת, כאשר בני זוג נפרדים או מתגרשים, מוענקות להם הקלות והטבות אגב ההיפרדות שלא מוענקות לזוגות שנישאים וזאת בעיקר בהעברת זכויות במקרקעין ביניהם, כלומר אם זוג מתחתן והאישה רוצה לשתף את בן זוגה בבעלות על הזכויות שלה במקרקעין יצטרך הבעל לשלם מס רכישה (למעט הדירה בה גרים בני הזוג), ולהיפך, אם נפרדים ומחלקים את הזכויות ביניהם מקבלים פטור מלא ממס. הפסיקה קבעה עניין זה נקבע כי ישנם שני מבחנים מצטברים להוכחת הפרדה כאמור: הראשון – חתימה על הסכם ממון שעל-פיו לא יתקיים שיתוף באשר לנכסי בני הזוג. השני – יש להראות כי אכן בני הזוג מקיימים הפרדה כאמור. כך, נקבעו בפסיקה אינדיקציות רבות לעניין ההפרדה הרכושית בין בני הזוג, לרבות אי-קבלת פירותיו של הנכס לחשבון משותף (כגון דמי שכירות).

מבjן ההכנסה מסובך. נכסים שהושגו לפני התהוות הזוג יחויבו במס בנפרד. גם אם המקור מפיצויים, או מביטוח יוטל המס בנפרד. כך גם נכס התקבל בירושה. בהכנסה מעבודה המצב מסובך יותר: אם בן הזוג נהנה כאמור מההכנסות או שותף ביותר מ-10% יחויב במס.

איך לתכנן חתונה כלכלית בלי לאבד את בן הזוג

להביא ילדים ביחד בלי זוגיות ובלי להתחתן – מה צריך לדעת