חדשות    

חושבים שמי הברז שלכם תקינים? המדדים זויפו

חשד:  במתקן פלמחים זיופים נתונים המנוגדים לתקן הכלור במים

לפני שלושה חודשים  הוקמה ועדה  לבדיקת חשדות לזיופים  במתקני התפלת המים. עכשיו מפורסמות התוצאות. מהחקירה  עולה כי חלק מהחומרים שנאספו מעוררים חשד שבדיקות מים מסוימות שבוצעו במתקן פלמחים זויפו, כאילו איכות המים עומדת בכל התקנים והמדדים שנקבע במסגרת הסכם הזיכיון מול המדינה.

 משוער כי משרד האנרגיה יבקש להעביר את הנתונים גם למשרדי ממשלה אחרים, כדי שיחליטו על מדיניות אכיפה וענישה.
החשד התעורר בעקבות  בעיות בכמות הכלורידים במים ממתקן ההתפלה בפלמחים, זאת לאחר פערים גדולים יותר שהתגלו קודם לכן במתקן ההתפלה בשורק. החשד העיקרי הוא על דיווח לרשויות המוסמכות של נתונים שגויים – אף שהבעיה הייתה ידועה, וזאת כדי להימנע מביקורת

במתקן ההתפלה בפלמחים מסרו בתגובה לדברים: ״היו מספר אי דיוקים במהלך תקופת הבדיקה הנדונה, שדווחו במלואם לרשות המים״. ממשרד האנרגיה סירבו להתייחס.

כיוון שלא היו מקרי תחלואה המוניים ונזקים, נראה שהוועדה בשלב זה תמליץ רק לשנות את מערך הפיקוח  ותשלח אזהרות

מתקן שלישי, המכונה בשלב זה "שורק 2", יוקם בעלות של 2.5 מיליארד שקל והספק ההתפלה בו אמור לעמוד על 200 מיליון קוב לשנה – כשליש ממה שחמשת מתקני ההתפלה הנוכחים (ארבעה פרטיים ואחד ממשלתי) מפיקים היום כולם יחד. אלא שהמתמודוות במכרז הן אלו שגם מפעילות את המתקנים הבעייתיים

מתקן ההתפלה בפלמחים הוא אחד מארבעה מתקני התפלה פרטיים. מתקנים אלו מספקים כ־600 מיליון קוב בשנה, ואחראים ביחד על כ־80% מאספקת מי השתייה במדינה.

המתקן בפלמחים החל לעבוד במאי 2007, עם תפוקה של כ־30 מיליון קוב מים לשנה. לאורך השנים הורחבה פעילותו, עד אספקת 90 מיליון מים בשנה. בסוף 2013 נמכרה הפעילות לקרן תשתיות ישראל.

ועדת הבדיקה של משרד האנרגיה קמה בראשית חודש מאי בהוראת שר האנרגיה יובל שטייניץ כדי לטפל במשבר התפלת המים של המתקן בשורק. בראש הוועדה עמד מנכ"ל משרד האנרגיה אודי אדירי יחד עם איציק מרמלשטיין מאגף החשב הכללי, ונציגי רשות המים, שהם הגוף שאמון על הבדיקות.

מים מהברז או מים מינרליים? או בכלל תמי 4? מה בריא וכמה עולה?