מדריכי צרכנות    

מים מהברז או מים מינרליים? או בכלל תמי 4? מה בריא וכמה עולה?

מעודכן ל-03/2021

אנחנו שותים יותר מים כשחם לנו, האפשרויות היום הן מים מהברז, מים מינרליים או בר מים מסוננים שהמוכר בהם הוא תמי 4. האם מי ברז אכן מסוכנים כל כך ושווים את העלות של החלופות?

מים מינרלים הם התוצר הכי מובהק שאם יש לך מוצר שמשווק היטב הוא יכול להחליף מוצר כמעט חינמי.  הסיבות שרק פחות משליש מעדיפים את מי הברז הן בעיקר טעם ובריאות. האם החשש מוצדק?

על פי משרד הבריאות והבודקים מטעמו, מדובר במי הברז המסוננים והבריאים בעולם. לפי דוחות של משרד הבריאות שיעור החריגות אפסי, כך מתגלה בדוחות חוזרים.

אבל בעוד מקורות המים והצנרת המובילה אותה נמצאים ראויים, יש לנו גם צנרת ביתית. ואם הצנרת בבניין ישנה וחלודה, המים יהיו פחות טעימים ופחות בריאים. אבל זו לא אחריות של העירייה או של תאגידי המים לתקן אותה אלא של דיירי הבניין.

מדענים טוענים שהעלייה בצריכה של מים מינרליים נובעת יותר ממיתוג וכסמל סטטוס מאשר איכות השתייה, ולא רק בישראל. גם בעולם נמצא שאין קשר בין איכות השתייה  לצריכת המים המינרליים.

מהם מים מינרליים

כשמדברים על מים בבקבוקים יש שתי קבוצות עיקריות – מים מינרליים ומים מסוננים או מותפלים. מים מינרליים הם מים טבעיים ללא כל התערבות בהרכב הכימי שלהם, בעוד שמים מסוננים הם מים  שעברו תהליך כלשהו של סינון. שני הסוגים אינם מכילים כלור.

פלואוריד וכלור במים

הטענות העיקרית נגד מי השתייה בישראל הן הפלרה והוספת כלור למים המגיעים אלינו הביתה. אלא שעל פי מדענים כמות הכלור מזערית ולא מהווה השפעה שלילית. על ההפלרה אומרים הרופאים שאין בה נזק ובמקרים מסוימים יש בה תועלת.

מי שבכל זאת יבחר במים מינרליים בגין סיבת ההפלרה רצוי שיידע שבחלק מחברות המים המינרליים גם יש הפלרה. בכל מקרה חשיפה לזיהום אוויר ולמזון מהיר מסוכנת יותר.

מים מינרליים בריאים?

על פי דיאטנים, מים מינרליים לאו דווקא מועילים לבריאות ובחלק מהמקרים הסינון אף מזיק, כך למשל הם מסננים סידן או יודיד, החיוני לבלוטת התריס. עם זאת, חלק מהחברות אומרות שהן משאירות את הכמות הראויה לבריאותו של האדם.

חברות המים המינרליים  טענו בין היתר כי במי ברז יש מלחים מסוכנים מסוננים אלא שהתגלה לאחר מכן שמדובר במחקר עתיק ומאז תוקנו הליקויים. לפלסטיק של הבקבוקים עלולות להיות השלכות הן בריאותיות והן סביביתיות.

לפני כמה שנים בית משפט הכריח את חברות המים המינרליים להתקין מסננים במפעלים שלהם, כך שכיום שני המקורות עוברים גם פחות או יותר את אותו סינון. אבל ההבדל מתרחש כאמור שהמים כבר מגיעים לצנרת הביתית ולברז.

נזכיר גם שמי עדן למשל הפסיקה שאיבה שלה ממעיין בגל זיהום, כך שמעיינות לא תמיד יגנו עליכם. עם זאת במים המותפלים, הנמצאים בחלק ממי הברז, נמצא שחסר מגנזיום החיוני ללב.

מסנני מים – תמי 4, בריטה ואחרים

אופציה זולה יותר מבקבוקי המים המינרליים היא מסנני המים הביתיים דוגמת תמי 4.  מערכות אלה כוללות על פי רוב פילטר מיקרוני המונע מעבר של החלקיקים המרחפים, פילטר פחם הסופח כלור, ריחות וטעמי לוואי – ופילטר נוסף שמצמצם את כמות האבנית. קיימים מסננים, דוגמת תמי 4, הכוללים גם מנורת UV שאמורה "לוודא הריגה" ולהבטיח רמה של אפס חיידקים פאתוגניים.

בעוד תמי 4 לא מוציאה סידן ואבנית, בריטה כן מסננת. על פי מדענים, דווקא מים קשים עם אבנית בריאים יותר והיא אף עשויה להפחית מחלות לב וכלי דם. אבל כדי שנהיה בריאים צריכים להחליף מדי פעם את המסננים.

טעם ואסתטיקה

בסופו של דבר מדובר בטעם אישי, אנשים רוצים את המים שלהם צלולים יותר ונקיים יותר בלי אבנית, לא משנה כמה היא מועילה למחלות לב, כי זה נראה יותר טוב. וגם אם כלור בכמות קטנה לא מזיק, הרבה מעדיפים את המים שלהם בלי טעם כלור.

עלויות

חשבן מים ל-4-5 נפשות עשוי להגיע לכ-230-280 שקל בחודש . מתוך זה עלות מי הברז שולית

שיישית מי עדן 12-13 שקל

שישיית נביעות 11-12 שקל

עין גדי 11.5 -12 שקל

מים מינרליים שופרסל 10-12 שקלים

רמי לוי 10.2

בגדול אנחנו משלמים 0.83 שקל בערך לליטר מים מינרליים, פי כ-100 ממי ברז.

מסננים ביתיים:

מכשיר תמי 4- 3,000-4,000 שקל

מתקן מי מעיינות 800 שקל

טיייגר מיני כ-500 שקל

אולימפיק 750 שקל

קנקן בריטה60-70 שקל

מסננים למערכת 200-400 שקל