חדשות    

חשבון המים שלכם – כל מה שצריך לדעת

חשבון המים כבד לכם? במדריך זה נעזור לכם להבין למה ואיך להקטין אותו.

חשבון המים הפך למשמעותי יותר בתוך ההוצאה המשפחתית הממוצעת בעקבות העלייה הגבוהה במחירי המים בשנים האחרונות. תעריפי המים זינקו דרמטית עם הקמת תאגידי המים העירוניים והאזוריים, שהביקורת על תפקודם ויעילותם סוקרה רבות ואילו אנחנו רוצים להתמודד עם המציאות הקיימת.

ממה מרכב חשבון המים וכיצד נמדדת הצריכה?

חשבון המים מורכב משני חיובים עיקריים: האחד עבור הצריכה הפרטית בנכס אשר נמדדה במד המים המשויך לאותו נכס וצרכן, והשני עבור הפרשי המדידה המיוחסים לנכס.

תאגיד המים מחייב את הצרכן עבור צריכת מים לפי המכפלה של כמויות המים שנמדדו במד המים המשויך לו, במהלך תקופת החיוב, בתעריפי המים. צריכת המים נמדדת לפי ההפרש בין קריאת מד המים בסוף תקופת החיוב הנוכחית לבין קריאת מד המים בסוף תקופת החיוב הקודמת.

בנוסף, כל דייר מחויב עבור חלקו היחסי בהפרשי המדידה שבמד המים הראשי המודד את כמות המים הכוללת המסופקת לנכס שיש בו יותר מדירה אחת (בניין משותף). מדובר בצריכה המשותפת של המים בבניין לצרכי השקיה, הפעלת הברז בחדר האשפה, תחזוקת הבניין וכיוב'. ואיך נדע את אופן חלוקת הפרשי המדידה בבניין שלנו? אחת לשנה, שולחת החברה הודעה לכל צרכניה בדבר אופן חלוקת הפרשי המדידה בנכס. כמובן שתמיד קיימת לצרכן האפשרות לפנות לחברה ולברר מידע זה.

מהו חיוב לפי הערכה?

ישנם מקרים בהם שמסיבות שונות לא ניתן לקבל מידע על הצריכה בפועל – למשל, אם מד המים נפגע או התקלקל באופן שעלול לפגוע בדיוק ובאמינות של המדידה או שמד המים אינו ניתן לקריאה. הערכת הצריכה במקרים אלה תתבצע לפי התקופה המקבילה שנה קודם.

מהם השימושים הביתיים במים?

אולי זה יפתיע אתכם, אבל כ – 35% מהמים שאנחנו משתמשים בבית יורדים באסלה לאחר ביקורינו בשירותים; כ – 40% משמשים לרחצה, כביסה וניקיון; כ – 5% להשקיה וגינון ועוד 20% לבישול ושתייה. בממוצע, כל אחד מאיתנו צורך 92 מ"ק בשנה.

איך מקטינים את חשבון המים?

קודם כל – תחסכו בשימוש במים; מקלחת צריכה לקחת מקסימום 5 דקות; הקפידו על כך, שיש לכם בשירותים גם אפשרות להדחת חצי מיכל; במבנים חדשים יחסית כל מיכלי ההדחה מאפשרים זאת, אבל אם אתם מתגוררים בבניין ישן, תדאגו להתקין מיכל הדחה המאפשר הדחה של חצי מיכל. אגב, לפני עשור הייתה הצריכה הממוצעת לנפש גבוהה יותר (כ-110 מ"ק) והקמפיינים לחיסכון במים וגם החשבונות הגבוהים עשו את שלהם וצמצמנו את הצריכה.

עדכון מספר הנפשות בבית

תבדקו את חשבון המים התקופתי ותראו די למעלה בשובר התשלום מה המספר המצוין במספר נפשות. כל צרכן מים זכאי לצרוך 7 מ"ק מים לחודשיים בתעריף נמוך (7.96 ₪ כולל מע"מ למ"ק) המחושב לכל נפש המתגוררת בבית. אם אתם משפחה בת חמש נפשות, אתם זכאים לצריכה של 35 מ"ק מים בתעריף נמוך. כל מ"ק החורג מ-7 מ"ק בממוצע לנפש מתומחר בתעריף היקר – 12.82 ₪ למ"ק.

כלומר, אם מספר הנפשות בביתכם גדול מ-2 ולא דיווחתם על כך לתאגיד המים על המספר, המשמעות הכספית היא – עשרות שקלים למשפחה ממוצעת בכל חשבון. ניתן לדווח באיחור, אבל אפשר לקבל החזר מתאגיד המים בגין 4 חדשים לאחור בלבד.

התייקרות התעריפים

אם היה עדכון בתעריף המים (למשל, ב-1 ביולי 2015 הייתה הוזלה בתעריפים. ר.מ.) תוודאו שהחיוב בתעריף החדש נעשה החל מהתאריך בו הוא התקבל ולא בגין כל תקופת החיוב. שימו לב, שלא מדובר בחשבון על פי הערכה שחושב בגין תקופה שונה, מה שיכול לגרום לכך שצריכת מים גבוהה יותר מועמסת על החשבון העוקב על פי התעריף היקר החדש.

כדאי גם לגשת למד המים הדירתי ולבדוק אם הקריאה של נציג תאגיד המים הייתה אכן מדויקת.

צריכת מים חריגה

אם בחשבון המים התקופתי מופיעה צריכת מים חריגה, יש לברר ראשית שהיא לא נובעת מנזילה בצנרת המים. כיצד ניתן לגלות נזילה בצנרת המים? לבדוק תחילה האם יש סממנים נראים לעין לנזילה כמו – רטיבות בקיר, טפטוף ברז, נזילה תמידית ממיכל ההדחה בשירותים וכדומה. בדיקה יותר יסודית כוללת להפסיק את זרימת המים הכוללת בבית (לסגור את כל הברזים, לא להפעיל מדיח, מכונת כביסה וכד') ולראות אם שעון המים ממשיך להסתובב. אם ממשיך להסתובב – יש לכם כנראה נזילה. לצורך איתורה כדאי כמובן לפנות לגורם מקצועי (אינסטלאטור, למשל) שיבדוק את הצנרת ותשתית המים בבית.

אם נמצאה נזילה סמויה אשר בגללה צריכת המים עלתה בלפחות 50% יחסית לתקופה המקבילה אשתקד, יש לפנות לתאגיד המים, עם האסמכתאות המעידות על תיקון הנזילה ולהגיש בקשה להכרה בצריכה חריגה הנובעת מנזילה. תוכלו לקבל זיכוי על החריגה.

גניבת מים

גם תופעות של התחברות פיראטית לצנרת שלכם (גניבת מים) יכולה להביא לחיוב חריג בצריכת המים. גם עבודות חפירה ותחזוקה בצנרת שבקרבת הנכס יכולות להשפיע על המדידה. ניתן לבקש מתאגיד המים לברר את הנושא. בכלל, זכותו של הצרכן לבקש בדיקות מהתאגיד לגבי תקינות מד המים וכל חיוב שנראה לכם מופרז. הבדיקות כרוכות בתשלום. במקרים בהם עלתה צריכת המים מעבר ל-100% מצריכת המים בתקופה המקבילה אשתקד ניתן להגיש למנכ"ל תאגיד המים בקשה לחיוב חשבון על בסיס הערכת צריכה בלבד. ההחלטה בנדון נתונה לשיקול דעתו. יש מקרים רבים של חריגה בחשבון המים שהגיעו לבירור בבתי המשפט בעקבות תביעות של צרכנים.

מי זכאי להנחה על צריכת מים ביתית?

ישנם מגזרים מסוימים הזכאים להנחה בחשבון המים. ההנחה היא 7 מ"ק נוספים לחדשיים (3.5 מ"ק לחודש) בתעריף הנמוך. מי זכאים?

  • מקבלי קצבת נכות כללית בגובה של לפחות 70% נכות רפואית המקבל קצבת שירותים מיוחדים מהמוסד לביטוח לאומי בגובה 105% ומעלה.
  • מקבלי קצבת זקנה עם תוספת משלימה.
  • מקבלי קצבת ילד נכה בשל תלות בזולת.
  • ניצולי שואה הזכאים לתגמול לפי הכנסה, או תגמול מוגדל לפי הכנסה, ונכי המלחמה בנאצים הזכאים לתגמול לפי הכנסה או תגמול מוגדל לפי הכנסה.