חדשות    

ח/500 בחולון: עליית ערך – לא; היטל השבחה -כן

בעלי קרקעות בתוכנית ח/500 בדרום חולון  ציפו לעליית ערך משמעותית ולרווחים גבוהים. עתה, לאחר אישור תוכנית מתאר מקומית חדשה, לא רק שהם לא יראו עליית ערך, הם גם יצטרכו לשלם היטל השבחה גבוה.

תוכנית ח/500 בדרום חולון משתרעת על פני 4,080 דונם בחלק הדרום מזרחי של העיר, וכוללת גם את מתחם היובל בחלקה הדרום מערבי. הקרקע תחומה בין השכונות קריית שרת וקריית איילון, פארק פרס, ימית 2000 ושדרות ירושלים מצפון, כביש 4 במזרח, ראשון לציון בדרום וכביש 20 במערב. כיום הקרקע כוללת בעיקר דיונות חול ובמתחם המזרחי ובמתחם היובל מגרשי חניה, איצטדיון ספורט ובתי מלאכה.

בינואר השנה פורסמה למתן תוקף תוכנית המתאר המקומית לפיה שטח של כ־1,100 דונם מתוך ח/500 יוקצה לפארק חולות, בין היתר משיקולי רשות התעופה.

התוכנית למגורים תכלול כ-14 אלף דירות בבנייה רוויה, 930 אלף מ"ר לתעסוקה ומסחר, וכ־175 אלף מ"ר לטובת מבני ציבור. בסך הכל לאחר התוספת תכלול התוכנית 13.7 אלף יח"ד.

למרות שתוכנית המתאר לא מאפשרת להוציא מכוחה היתרי בנייה, החליטה עיריית חולון לגבות היטלי השבחה עבור הקרקע הבלתי מפותחת. את הגבייה מבצעת העירייה כשמתבצעת עסקת מכר או בעת הוצאת היתר בנייה וזאת למרות שעדיין נדרש  הליך תכנון מפורט ושלב איחוד וחלוקה, אשר יחד צפויים לארוך עוד זמן רב. שווי הזכויות במתחם עומד על כ־15 מיליארד שקל, זאת לעומת שווי של 7 מיליארד שקל במצב התכנוני הקודם. ההערכה היא כי עיריית חולון תגבה כ-2.6 מיליארד שקל מהיטל ההשבחה.

במתחם כ-10 אלף חלקות, רובן בבעלות פרטית של מעל ל-30 אלף איש.

התוכנית היתה אמורה להגדיל את זכויות הבנייה מ־7 דירות לדונם ל־20-14 דירות לדונם, אך בפועל התכנון הפקיע 70% משטחי התוכנית לטובת פארקים ושטחי ציבור, והשטח לבנייה נשאר קטן.