חדשות    

 יונתן כץ: למרות שהאינפלציה בארה״ב עלתה מעט פחות מהציפיות, אינפלציית הליבה עלתה ב-5.9%

יונתן כץ. צילום: צביקה דור
מעודכן ל-08/2022

האינפלציה בארה"ב ירדה בחודש יולי, אבל כנראה שמוקדם עדיין מכדי לחגוג. בתגובה לאינפלציה בארה"ב, כלכלן המקרו של לידר, יונתן כץ, אומר, כי "למרות שהאינפלציה בארה״ב עלתה מעט פחות מהציפיות, אינפלציית הליבה עלתה ב- 5.9% שנה אחורה, בדומה לחודש הקודם. (השוק ציפה ל- 6% עלייה). על פי הנתונים, מסתמנת עלייה חדה במחירי המזון ובמחירי השכירות.

"סביבת האינפלציה עדיין גבוהה, ורחוקה מהיעד של הפד. לכן מגמת ההידוק המוניטארי תימשך, גם על רקע סביבה מאקרו כלכלית חזקה יחסית (לפי נתוני התעסוקה האחרונים ואינדיקטורים נוספים).

"הפד צפוי לעלות את הריבית בהחלטת הריבית הקרובה ב- 0.5%, ולהמשיך לעלות את הריבית אל מעבר ל-4% בתחילת 2023. נדמה שבנק ישראל גם הוא מושפע ממדיניות הפד, וצפוי לעלות את הריבית ב- 0.5% ב 22 לאוגוסט".

כזכור האינפלציה בארה"ב הגיעה למספרים די מפחידים של מעל 9%, בעיקר על רקע עליית מחירי הנפט בשנה האחרונה ובמיוחד בעקבות המלחמה באוקראינה. אלא שבחודש וחצי האחרונים מחיר הנפט בירידה והוא באזור ה-90 דולר לחבית, מחיר הנמוך אפילו מהמחיר ערב פתיחת המלחמה באוקראינה. על רקע הירידה במחיר, הדלק בארה"ב בירידה, וההשלכות בפועל הן על חשמל ווצרים נוספים כך שהמדד כאמור בירידה.

השאלה הגדולה, אם מדד הליבה שאומנם עלה ביולי, ישנה בקרוב כיוון.

בבנק לאומי דווקא רואים את חצי הכוס המלאה. ד"ר גיל בפמן אומר כי מדד חודש אוגוסט צפוי להיות אפסי במקביל לירידה במחירי האנרגיה. "רכיב הבנזין ירד ב -7.7% ביולי וקוזז על ידי עלייה ברכיבי המזון והדיור. מדד האנרגיה כולו ירד ב -4.6% במהלך החודש עם מדדי הבנזין והגז הטבעי שירדו, אך עם מדד מחירי החשמל שעלה. רכיב המזון המשיך לעלות, בכ- 1.1% במהלך החודש. מדד הליבה עלה ב -0.3% ביולי, עלייה קטנה יותר מאשר באפריל, מאי, או יוני.

"המדד הכולל עלה ב -8.5% במשך 12 החודשים שהסתיימו ביולי, נמוך מאשר העלייה של 9.1% לתקופה שהסתיימה ביוני. מדד הליבה עלה ב-5.9% אחוז במהלך 12 החודשים האחרונים. מדד האנרגיה עלה ב-32.9% ב- 12 החודשים האחרונים ומדד המזון עלה ב -10.9% בשנה האחרונה, העלייה השנתית הגדולה ביותר מאז מאי 1979.

"במבט קדימה, מדד חודש אוגוסט צפוי להיות אפסי גם כן והאינפלציה ב-12 החודשים האחרונים צפויה להישמר סביב 8.5%. הירידה באינפלציה נובעת בעיקר מירידת מחירי הבנזין ודלקים אחרים ולא מרכיבי הליבה.  הקצב השנתי של רכיב הליבה צפוי להישאר ברמה גבוהה יחסית, ולא נוחה לבנק הפדרלי של ארה"ב, של כ-6%, ולכן הריבית צפויה להמשיך ולעלות לרמה של כ-3.5% בסוף 2022 לעומת כ-2.33% עתה".

מהי אינפלציה?