קריירה    

יצירת יחסי עבודה בצוות עובדים וירטואלי – איך עושים את זה?

מעודכן ל-10/2019

הם לא נפגשים ליד מכונת המשקאות ולא יוצאים יחד לאכול צהריים, אבל עדיין צריכים לתפקד כצוות ■ כיצד יוצרים עבודה ואמון בין עובדים עמיתים שאינם נמצאים פיזית במשרד אחד בו-זמנית? מדריך למעסיק

בשנים האחרונות חלה בישראל עלייה משמעותית במספר העובדים שמבצעים את עבודתם מהבית – בעיקר בתעשיית ההייטק והדיגיטל. הגמישות שמאפשרת עבודה מרחוק הופכת אותה לאחת ההטבות האטרקטיביות ביותר לעובדים – וגם המעסיק נהנה מכמה יתרונות משמעותיים.

היתרונות עבור מעסיקים בהעסקה מרחוק כוללים אפשרות העסקה של מגוון רחב יותר של עובדים פוטנציאליים שכן אין מגבלות גיאוגרפיות או אחרות, פרודוקטיביות רבה יותר של העובדים וחיסכון בעלויות שכן אין משרדים פיסיים. עובדים מצידם לרוב מעוניינים באפשרות של עבודה מרחוק מכיוון שזה מאפשר גמישות בשעות העבודה, חוסך את הנסיעה בפקקים למשרד ונותן תחושה של אוטונומיה רבה יותר.

אולם עבודה מרחוק מציבה גם אתגרים: הקשר הבין אישי שנוצר בין עובדים החולקים חלל פיזי משותף, הקונטקסט הקיים וההיסטוריה שלהם יחד מאפשרים לחברי הצוות לבנות אמון. האמון נבנה באופן לא מודע באמצעות המפגשים פנים מול פנים, השיחות במסדרון והמפגש ליד מכונת הקפה. היכולת לקרוא את שפת הגוף, לדעת אם קולגה נמצא במשרד או לא ולמה לא ועוד פעולות בין אישיות רבות נוספות מאפשרות לעובדים בצוות לפתח קשרים חברתיים וקשרי עבודה מבוססים על אמון ולייעל את תפוקת העבודה של הצוות.

כאשר העובדים אינם עובדים באותו משרד או חלל פיזי, באופן טבעי נקודת המוצא של צוותי העבודה הווירטואליים היא חוסר אמון. מחקרים מראים כי האתגרים המשמעותיים בעבודה בצוותים וירטואליים הם בניית קשרים אישיים ויחסי אמון, וכן ניהול תקשורת בין אישית וקונפליקטים. האתגרים הופכים להיות מורכבים עוד יותר כאשר צוותי העבודה הווירטואליים הם רב-תרבותיים.

עניין משמעותי נוסף הוא יצירת תרבות ארגונית. בשביל ליצור תרבות כזאת ולעמוד בערכי החברה חשוב קודם כל לגייס את האנשים הנכונים שמתאימים לאופי החברה ולאחר מכן להשקיע בתקשורת ובגיבוש הצוותים השונים.

ללא אמון – הפרודוקטיביות תיפגע

קחו כדוגמה צוות וירטואלי עם עובדים ישראלים, גרמנים, צרפתים, סינים ויפנים. כל אחד בא מתוך תפישה תרבותית אחרת. צוות כזה העובד בווירטואל ייתקל באי הבנות, בלבול וחברי הצוות יאבדו אמון אחד בשני במהרה. חברי הצוות בעלי תקשורת ישירה יניחו שהאחרים מחביאים מהם מידע או בכוונה מתנהלים בעמימות, חברים שהם מכווני משימה יבנו את האמון תוך כדי העבודה, אבל חברי הצוות מאסיה ירצו קודם לבנות אמון לפני תחילת העבודה המשותפת. וללא אמון בין חברי הצוות הווירטואלי הפרודוקטיביות תפגע והצוות לא יוכל לעבוד ביחד.

כיום ישנה מגמה הולכת וגדלה של ארגונים אשר עובדיהם אינם נמצאים פיזית במשרד אחד בו זמנית והם מתנהלים בצוותי עבודה ווירטואליים. על פי מחקרים תעסוקתיים, כ-90% מהעבודה בארגונים נעשית באופן וירטואלי, כלומר העובדים אינם נפגשים פנים מול פנים. יש להשקיע מחשבה מיוחדת בבניית יחסי אמון חיוניים שכאלה.

אז מה עושים?

מנהלי צוותים וירטואליים צריכים להתמקד ביצירת אמון בין חברי הצוות על מנת לעמוד במשימות ביעילות ובזמן. בניית אמון מאפשרת לבצע חלוקת משימות ושיתוף רעיונות ומידע בין חברי הצוות הוירטואלי. הצוות יהיה פרודוקטיבי יותר כאשר חברי הצוות תומכים זה בזה ועוזרים אחד לשני במטרה להשיג את התוצאות הטובות ביותר. בנוסף, חברי הצוות ירגישו בנוח לפנות בבקשת עזרה בלי חשש שילעגו להם או לא ירצו לעזור להם. כל זאת, תוך גישור על פערי התרבויות בין חברי הצוות.

טיפים לבניית תקשורת מקדמת ואפקטיבית בצוותים וירטואליים:

כישורי תקשורת בצוותים וירטואליים הם גורם קריטי בהצלחת הצוות. אם מדובר בצוות רב-לאומי שבו כל אחד מגיע מתרבות אחרת, הצעד הראשון ביצירת יחסי תקשורת מקדמים בין חברי הצוות הוא להכיר את התרבויות השונות: התרבות הלאומית, האתנית, תרבות העבודה והתרבות האישית. ככל שהקולגות בצוות יכירו טוב יותר את השוני התרבותי ביניהם, כך יוכלו לצפות התנהגויות ולמנוע עלבונות ומבוכה.

בחירה בכלים טכנולוגיים מתאימים

נכון, אי אפשר לשבת סביב שולחן אחד ולאכול בורקסים, אבל יש היום טכנולוגיות זמינות ונגישות לשיחות וידיאו, שת"פ וניהול פרויקטים משותף בפלטפורמות אונליין שונות. כדאי להשקיע בפתרונות הנכונים לחברה שלכם כדי להפוך את הפגישות לחוויה קרובה ככל האפשר לפגישות פרונטליות, גם אם זה לא בדיוק אותו הדבר.

בתחילת כל שיחת וידיאו כדאי להקצות כמה דקות לסמול-טוק, כדי לבנות אוירה טובה וקרבה אישית. ערכו קבלת פנים וירטואלית לכל חבר צוות חדש וקיימו סבב תקשורת. הקימו אתר ייעודי לצוות שבו יוכלו החברים להעלות פוסטים, תמונות ומידע אישי. בנוסף, אם לארגון יש רשת חברתית פנימית, צרפו את הצוות הווירטואלי על מנת לחזק את תחושת השייכות.

בפגישות עבודה וירטואליות, עודדו שיתוף רעיונות ופרספקטיבות כדי שכולם יוכלו ללמוד ולהכיר זה את זה; ארגנו שיחות לצורך סיעור מוחות כאשר אחד מדבר והאחרים מקשיבים. במצב שבו יש משתתפים רבים בשיחה חשוב ליצור לוח עם שם המשתתף, המדינה שבה הוא נמצא והשעה הנוכחית.

בניית מורל קבוצתי ואווירת קהילתיות

אחת הדרכים היעילות ביותר להעלאת המורל וליצירת מוטיבציה קבוצתית היא להקצות לצוות מטרה משותפת על-מנת להניע שת"פ וקולגיאליות. עבודה משותפת בקבוצה, לעומת עבודה יחידנית, תעודד יצירת מערכות יחסים בין הקולגות בצוות ובניית אמון הדדי.

פעילויות חברתיות והיכרות אישית

השקיעו זמן בבניית קשרים בין חברי הצוות: בשיחה וירטואלית קבוצתית בקשו מכל חבר צוות לשתף משהו על עצמו, כדי שיתחילו להכיר זה את זה. בחגים שלחו ברכה אישית לחג שמח. אפשר לשחק משחקי רשת יחד, לדוגמה: בקשו מחברי הצוות להסביר על החגים והמסורת שלהם כדי שהאחרים יכירו את התרבות האחד של השני. קיימו מסיבה וירטואלית, בה כל עובד מביא את המאכל האהוב עליו ואוכלים ביחד באון-ליין, זכרו לחגוג ימי הולדת ואירועים משפחתיים חשובים אחד של השני.

כמנהלי הצוות, הכירו לעומק את העובדים ואת תחומי העניין והתחביבים שלהם ועודדו את כל חברי הצוות לעשות זאת. בנוסף קיימו שיחות פרטניות ושלחו מייל לחבר צוות המוקיר ומודה על עבודתו הטובה.

פגישות פרונטליות תקופתיות

פגישות פרונטליות הן בסיס מצוין ליצירת היכרויות ומכנה משותף מחוץ למסגרת העבודה. אומנם אפשר להרים כוסית גם בשיחת וידאו, אבל אין באמת תחליף לישיבה משותפת בחלל אחד. לכן אם יש אפשרות כזאת, כדאי לקיים מפגשים פרונטליים, ככל שניתן.

לסיכום: צעדים אלו יאפשרו ליצור היכרות אישית בין חברי הצוות, היסטוריה משותפת וקונטקסט ולפתח קשרים חברתיים וקשרי עבודה מבוססים על אמון, גם באופן וירטואלי. מכאן, הדרך קצרה לשיתוף פעולה פורה ופרודוקטיביות גבוהה.

איך לתכנן יום גיבוש שיועיל לצוות ולא יפגע בתקציב

איך מנהלים חברה שכל עובדיה עובדים מהבית?