רכב ותחבורה    

ירידת ערך רכב – כמה המכונית שלך מאבדת מערכה בכל שנה?

מעודכן ל-08/2021

רכב הוא מוצר שמתבלה – אתם מפסידים על אחזקת רכב, וככל שהרכב חדש יותר ויקר יותר, ההפסד גדול יותר. מה זה בעצם ההפסד הזה?

ובכן, מדובר על ירידת ערך שנובעת מכך שנעשה שימוש ברכב. רכב מודל 2021 עולה (לדוגמה) 180 אלף שקל, אבל בעוד שנה מחירו יהיה כמובן נמוך יותר – הוא כבר לא חדש, הוא כבר נסע אלפי קילומטרים (ממוצע של מעל 15 אלף קילומטר בשנה), ובהתאם מחירו יירד – בכמה? זה  כבר תלוי בסוג הרכב, בביקוש ובהיצע לרכב המסוים, וגם במודל – רכב חדש מאבד יותר מאשר רכב ישן. למעשה, בשלב מסוים, כאשר הרכב הופך להיות רכב אספנות, מחירו דווקא הולך ועולה – משתבח עם הגיל (הרחבה כאן)

פיחות בשווי הרכב הוא שיקול משמעותי ברכישת מכונית פרטית. השאלה החשובה שצריך לשאול בעת רכישת רכב (ולפעמים שוכחים ממנה) היא –  באיזה קטגוריות נמצא את שמירת הערך הטובה ביותר ואיזה רכב יאבד פחות מערכו?

אז אם אתם חושבים לקנות רכב חדש? ובכלל – גם אם אתם רוצים לרכוש רכב בכלל, חשוב שתיקחו בחשבון מגוון שיקולים – כגון גודל, נוחות, בטיחות ואפילו צבע מועדף – אבל כדאי לשים לב לנתון נוסף: ירידת ערך הרכב.

מדובר בנושא שרוכשי רכבים בדרך כלל לא אוהבים לחשוב עליו, אך הוא בעצם אחד הפרמטרים הכלכליים החשובים ברכישה של רכב חדש או משומש. אז לפני שאתם יוצאים לנסיעת מבחן, אל תשכחו לבדוק כמה המכונית תהיה שווה כשתרצו למכור אותה בעוד כמה שנים.

חישוב ירידת ערך לאורך השנים

כל מי שקונה מכונית חדשה יודע שכבר ברגע שיסיר את הניילונים ממושבי הרכב החדש ויעלה איתה לכביש, הוא יאבד כ-30% מערכה, וזאת בהתבסס על העובדה שהוא לא ינסה למכור אותה בשלוש השנים הראשונות.

על פי נתוני המחירים במחירון יד 2, רכב חדש מאבד בין 5%-7% מערכו, ברגע שהוא עולה על הכביש ומשנה סטאטוס מרכב חדש לרכב יד 2.

ירידת הערך של רכב חדש בשנתיים הראשונות שלו על הכביש (כולל ירידת הערך הראשונית בעת עלייתו על הכביש) נעה בין 13%-22% מערכו, ובממוצע – כ-15% בשנה.

החל מהשנה השלישית של הרכב על הכביש, מתחילה ירידת הערך שלו להתמתן, ונעה בין  12% ל-15, ובממוצע – 14% בשנה.

בהמשך, בשנה הרביעית עד השנה העשירית, ממשיך ערכו של הרכב לרדת, בשיעור ממוצע של כ-13% בשנה.

ירידת ערך רכב שנתית עומדת בממוצע על ממוצע של כ-10% לרכבים משפחתיים, בעוד רכבי מיני ורכבים קטנים יותר דווקא שומרים על ערכם ושומרים על ירידה ממוצעת של אחוזים בודדים מדי שנה. אם נתייחס לנתון זה נגלה שלאחר שלוש שנים כל רכב חדש מאבד מערכו 30% בממוצע. ירידת ערך רכב חדש נובעת בין היתר מהדגמים החדשים או השינויים החדשים אשר הוכנסו על ידי יצרנית הרכב במהלך אותה תקופה וכמובן שמהבלאי הטבעי של הרכב המשפיע בצורה ניכרת על ירידת ערכו.

הפיחות בשוויו של הרכב מושפע מגורמים כמו המותג, קטגוריית הרכב, השקת גרסה חדשה לדגם ועוד. לא את כל הגורמים הללו ניתן לצפות מראש, אך נתוני המחירונים של מותגי הרכב השונים לאורך השנים יכולים לתת כיוון כללי.

ירידת ערך רכב חדש או משומש נקבעת גם בהתאם למצבו של הרכב ולכן כל ליקוי ברכבכם עלול להשפיע בצורה ניכרת על ערכו. רכבים לאחר תאונה מאבדים מערכם באופן אוטומטי ואין זה משנה מהן תוצאות התיקון של החלקים אשר נפגעו בתאונה.

ירידת ערך ברכב חברה

מכונית פרטית שהייתה בבעלות עמותות, אגודות שיתופיות למיניהן וחברות מאבדת מערכה בעת מכירתה 22%. הדבר תלוי בסוג החברה ובתנאי הנסיעה. מכוניות שהיו בבעלות של גופים כגון: עיריות, מועצות מקומיות, קיבוצים, מאבדות מערכן % 35 – % 25. הכל בהתאם לאופי הפעילות של אותו גוף. אין דינה של מכונית שהייתה בשימוש משרד האוצר למשל, כדינה (מבחינת ירידת הערך) של מכונית שהייתה בבעלות קיבוץ גדול ועברה דרך מספר רב של חברי קיבוץ.

דרגה גבוהה יותר של ירידת ערך רכב סופגים רכבים שהיו בבעלות משרדי הביטחון, החקלאות והמשטרה. כאן השחיקה בערך נעה בין % 40 – % 30. בכל מקרה, יש לקחת בחשבון, מי נהג ברכב בפועל. אם יש אפשרות להוכיח שהרכב היה צמוד למנהל או לעובד בכיר, ההפחתה יורדת ל- % 20 – % 15.

ירידת ערך ברכב ליסינג

קימות 2 שיטות ליסינג: ליסינג מימוני וליסינג תפעולי.

ליסינג מימוני : רכב שנרכש בשיטת ליסינג מימוני נרשם על שם לוקח המימון, אבל משועבד על שם נותן המימון.

ליסינג תפעולי : במקרה זה הרכב שייך לחברת הליסינג, שהחכירה אותו לאדם או גוף אחר.

רכב המגיע מחברת ליסינג המעניקה 3 שנים אחריות, תיקונים לאחר בדיקה במכון ומגלה מי היו המשתמשים למעשה, סופג ירידת ערך בשיעור של כ-17%, אם אחד או יותר מהתנאים האלה לא מתקיימים. ההפחתה עולה ל -21%.

בכל מקרה – אופן השימוש משפיע משמעותית: אין דינו של רכב מרואה חשבון שרכש מכונית מחברת ליסינג, כדינה של מכונית ששימשה חברה לעבודות עפר ונרכשה באותה שיטה.

גורמים נוספים להפחתת ערך הרכב (בשיעור קבוע)

ישנם כמה גורמים נוספים המביאים לשחיקה בערך הרכב – בשיעור מוסכם

  • רכב שהיה בבעלות בית ספר לנהיגה – ירידת ערך של % 26.
  • מונית ששימש כמונית – ירידה של % 35 – % 26.
  • מונית ששימשה ל"תיור וסיור"– ירידה של % 12 (לאחר תשלום המיסים)

האם כל הרכבים יספגו ירידת ערך?

בעוד שברוב הרכבים יש כאמור ירידת ערך, מסתבר שברכבים החשמליים של טסלה המגמה הפוכה. בשנים האחרונות המחירים של טסלה בשווקים מרכזיים בעולם עולים. כלומר מי שרכש רכב חדש יכול למכור אותו אפילו במחיר גבוה יותר מזה ששילם. המגמה הזו קיימת גם בארץ. רוכשי טסלה מוכרים את הרכבים מעל המחירון שלהם. איך זה קורה? הביקוש לרכבים פשוט מאוד גבוה ומנגד ההיצע קטן. השאלה אם המגמה הזו תימשך, ככלל לרוב מוצר ישן שווה פחות ממוצר חדש. אבל מסתבר שזה תלוי גם במאפיינים ספציפיים כמו ביקוש והיצע.

איך אפשר לצמצם את השחיקה בערך הרכב?

ישנן לא מעט דרכים לשמור על ערכו של כלי רכב חדש, כאשר בין יתר הפעולות תוכלו למצוא: נהיגה בטוחה וזהירה המונעת מכם להיות מעורבים בתאונות דרכים, שמירה על קילומטראז’ נמוך בשלוש השנים הראשונות לרכישה, הוספת מערכות בטיחות מתקדמות לרכב ותחזוקת רכב בהתאם להוראות יצרן.

פעולות אלו יאפשרו לכם לצמצם בצורה ניכרת את אחוזי ירידת הערך השנתית ובכך למכור את רכבכם (במידה ותרצו לעשות זאת) בלי לאבד עשרות אחוזים מערכו.

מהי ירידת הערך של רכב חדש לאורך השנים?

רכב חדש מאבד בין 5%-7% מערכו, ברגע שהוא עולה על הכביש ומשנה סטאטוס מרכב חדש לרכב יד שנייה.

ירידת הערך של רכב חדש בשנתיים הראשונות שלו על הכביש (כולל ירידת הערך הראשונית בעת עלייתו על הכביש) נעה בין 13%-22% מערכו, בכל שנה, ובממוצע – כ-15%.

החל מהשנה השלישית של הרכב על הכביש, מתחילה ירידת הערך שלו להתמתן, ונעה 12%-15%, ובממוצע – 14%. לאחר מכן, בשנים 4-10, ממשיך ערכו של הרכב לרדת בממוצע בכ-13% (זאת על פי נתוני המחירים במחירון יד 2).

ירידת ערך רכב לאורך השנים – נתונים ממוצעים

בטבלה שלפניכם מוצגים נתוני ירידת הערך הממוצעים בהשוואה שנתית, וכן למול ערכו המקורי של הרכב (על פי מחירון יד 2).

הנתונים נועדו לעזור בבחירת השנתון הרצוי וכן לתת למשתמשים את היכולת להשוות את ירידת הערך של דגם מסוים לממוצע בענף:

שנה ירידת ערך שנתית באחוזים ירידת ערך כוללת באחוזים ירידת ערך שנתית –

ביחס למחיר הרכב המקורי 

ראשונה 15 15 15
שנייה 15 28 13
שלישית 14 38 10
רביעית 13 46 8
חמישית 13 53 7
שישית 13 59 6
שביעית 13 64 5
שמינית 13 69 5
תשיעית 13 73 4
עשירית 13 77 4

מתי הכי כדאי לרכוש רכב?

כפי שראינו, אובדן הערך הכספי הגדול ביותר לרכב הוא ב-3 השנים הראשונות שלו על הכביש, ומצד שני הפער באובדן הערך באחוזים לאורך השנים אינו גדול.

אם בודקים את הנושא מהבחינה הכלכלית נטו, רכישה של רכב בן 2-3 שנים תהיה בדרך כלל הכלכלית ביותר, בכפוף לכך שהיא נמצאת במסגרת התקציבית של הרוכש, מכיוון שהיא משלבת עלויות אחזקה נמוכות יחסית, וירידת ערך נומינלית נמוכה משמעותית ביחס לרכב חדש.

לנתונים הללו יש כמובן להוסיף את השונות בהתנהגות ירידת הערך של המותגים והדגמים השונים, וכן את עלויות אחזקת הרכב, שיהיו בדרך כלל גבוהות יותר לרכבים ותיקים יותר.

בנוסף לכך חשוב תמיד לבחון את התקציב העומד לרשות הקונה – רכישת רכב תוך לקיחת הלוואה, תגרום בדרך כלל להתייקרות ערכה הכולל של העסקה.

מתי משתלם להחליף את הרכב?

קונים רכב? מזל טוב!, אבל יש לכם זמן להתעסק עם זה?!

מה מוריד לכם מערך הרכב

רכב מליסינג – יתרונות וחסרונות