כיל שילמה למדינה 250 מיליון שקל נוספים בעקבות הליך בוררות
חדשות    

כיל שילמה למדינה 250 מיליון שקל נוספים בעקבות הליך בוררות

רביב צולר, מנכ"ל כיל

המדינה טענה כי כיל חישבה את תמלוגיה עבור מפעלי ים המלח בניגוד לפסק הבוררות, והבוררות פסקה כי תשלם 250 מילון שקל נוספים

במסגרת הליך בוררות שילמה כיל למדינה 300 מיליון דולר, כ-1 מיליארד שקל, תמלוגים על מפעלי ים המלח, עבור השנים 2017-2000. המשמעות – תוספת של כ-250 מיליון שקל לסכום שנקבע בהליך בעבר.

הבוררות החלה ב־2010 בין מפעלי ים המלח לבין המדינה. והיא דנה בתמלוגים שעל החברה לשלם למדינה מאז שנת 2000. כמעט בכל הסוגיות בנושא התמלוגים, המדינה ניצחה, למעט קיזוזים מסוימים של הוצאות.

לאחר שסוכמו העקרונות לגבי הדרך כיצד יחושבו התמלוגים כיל החלה לשלם למדינה 850 מיליון שקל במספר שלבים. סוכם  כי כיל  תחשב את גובה התמלוגים שעליה לשלם בהתאם לפסק הבוררות והמדינה באמצעות היועצים ששכרה תבדוק את החישוב.

ב-2018 החלה מחלוקת בין הצדדים על האופן שבו חישבה כיל את התמלוגים, והמדינה דרשה יותר מ־600 מיליון שקל, בנוסף ל־850 מיליון שקל שכבר שילמה כיל. בחוות הדעת נקבע כי החברה הפחיתה הוצאות רבות בסתירה לפסיקת הבוררות ושלא כנהוג.  מצד המדינה הוצגו גם טענות נוספות על בעיות בחישובים של כיל. כיל טענה מצידה שחישוביה נעשו בהתאם לפסיקת הבוררות: "החברה פעלה על פי החלטת הבוררים ושילמה את הסכומים שנפסקו על ידם. המחלוקות שנותרו עוסקות בתחשיב הסכומים הנובעים מהחלטות הבוררים, ואלה טרם הסתיימו", טענה. בעקבות אותה חוות דעת הגיעו הצדדים לסיכום לפיו תשלם כיל למדינה תוספת שעמדה – לפי כיל – על עוד 175 מיליון שקל. כעת מתווספים אליה 75 מיליון שקל, שסוגרים את הסכסוך בין הצדדים.

המחלוקת, אופן החשיוב וסוגיית התמלוגים יעלו שוב כאשר משרד האוצר יקדם מחדש את יצירת הזכיון החדש לקראת 2030, אז זיכיונה של כיל על העבודה בים המלח יסתיים.

כיל בחוזה גדול בסין; מחיר האשלג עלה

מחירי האשלג עולים ומניית כיל מזנקת