חדשות    

כישלון הברקזיט הביא להתפטרות תרזה מיי

תרזה מיי מתפטרת אחרי אינספור ניסיונות כושלים להעביר את הברקזיט. המחליף הצפוי מהמתנגדים הבולטים לאיחוד האירופי

לאחר ניסיונות אינספור להעביר הסכם "ברקזיט" לא-אהוד, ולמרות ששרדה הצבעת אי-אמון הודיעה  ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי כי היא מתפטרת מתפקידה. החלטה זו מביאה את האיחוד האירופי לחוסר וודאות, נוסף להאטת הצמיחה בגרמיה, בין היתר על רקע מצבו המידרדר של דויטשה בנק.

בנאום הפרישה שלה קראה לחבריה השמרנים והלייבור להגיע לפשרה. מיי הודיעה כי תגיש את התפטרותה ב-7 ביוני, וכי לאחר מכן על המפלגה השמרנית לבחור לה מחליף. משמעות הדברים היא שייתכן שתישאר בתפקיד עד סוף יולי. בתגובה להודעה התחזקה הליש"ט.

המחליף הצפוי הוא שר החוץ הבריטי לשעבר – ואחד מתומכי ה"ברקזיט" הקולניים ביותר – בוריס ג'ונסון. ג'ונסון ועמיתיו כבר ניסו להדיח את מיי בהצבעת אי-אמון, שכשלה.

עם הודעת ההתפטרות מסתיימת הכהונה של מיי, שנבחרה כדי  להוציא את בריטניה מהאיחוד האירופי, כפי שהכריעו התושבים במשאל עם, אך כשלה לעשות זאת בשל התנגדות הן מתוך המפלגה השמרנית והן של מפלגת הלייבור. ההסכם שהציגה מיי נכשל פעמיים בהצבעה בבית הנבחרים הבריטי. לא מזמן הציגה מיי חלופה שכללה הצבעה מחדש במשאל עם על הסכם ה"ברקזיט", שגם היא לא זכתה לאהדה בקרב הציבור או בית הנבחרים.

בנאום ההתפטרות שלה אמרה מיי כי "העובדה שלא הצלחתי לספק את הברקזיט היה ויהיה עבורי מקור של אכזבה עמוקה. כעת יהיה על מי שיבוא אחריי לקדם חקיקה שתכבד את החלטת העם הבריטי לפרוש מהאיחוד האירופי. היא או הוא ייצטרכו למצוא קונצנזוס בפרלמנט שאני לא הצלחתי למצוא. הסכמה כזו רק תבוא לאחר ששני הצדדים יסכימו להגיע לפשרה".

מרחבי המערכת הפוליטית הגיעו לאחר נאום ההתפטרות הודעות ברכה, לצד קריאות לבחירות חדשות. שר הברקזיט לשעבר דומיניק ראב, שהתפטר על רקע ההסכם שגיבשה מיי, כתב "מכובדת כמו תמיד, מיי הדגימה את היושר שלה. היא נשארת משרתת ציבור מסורה, פטריוטית ושמרנית נאמנה". ג'ונסון, שיצא נגדה כאמור, צייץ בטוויטר: "הצהרה מכובדת מאוד מצד מיי, תודה לך על השירות הסטואי למדינה ולמפלגה השמרנית… זה הזמן לספק לציבור את ה'ברקזיט'". ניקולה סטרג'ן מהמפלגה הסקוטית הלאומית, המתנגדת ליציאה מהאיחוד האירופי, קראה לקיים בחירות חדשות. מנהיג מפלגת הלייבור שבאופוזיציה ג'רמי קורבין, אמר בתגובה ראשונה כי מיי צדקה בהחלטתה להתפטר וכי מפלגתה המפולגת אינה יכולה להמשיך לשלוט בבריטניה. הוא קרא לערוך בחירות כלליות חדשות.

לא יתבצע הברקזיט ללא הסכם, הליש"ט עולה

ההצבעה בבריטניה על הברקזיט – מרע ייצא טוב?

הליש"ט מזנקת – חשש שהברקזיט לא יתממש