מדריכי קרנות נאמנות    

ככה תבחרו קרן נאמנות – בדקו את דמי הניהול שלא יחסלו את התשואה!

מאייר: אורקה

קרנות מעורבות (90/10 80/20 וכו') מנהלות מיליארדים, אבל לא רק שהן לא מייצרות תשואה, הן מעלות דמי ניהול! – לכתבה בנושא

הפחתת הריבית בשנים האחרונות הזניקה את מחירי אגרות החוב, ובמקביל קרנות הנאמנות האג"חיות סיפקו למשקיעים בהן תשואות מרשימות. אבל – זהו! החגיגה נגמרה. הריבית אולי עוד יכולה לרדת בטווח הקצר, אבל אלו האדים האחרונים. בטווח הבינוני והארוך, הריבית אמורה להיות גבוה משמעותית מהריבית הנוכחית  ז לא רק אצלנו, זה גלובלי – בארה"ב הריבית האפסית אמורה להתחיל לזחול כלפי מעלה כבר השנה, ותוך שלוש שנים לעלות ל-3%.

הכתבה שלנו פורסמה גם בגלובס

הריבית אצלנו שמושפעת מאוד מהריבית בארה"ב עשויה להגיע לרמות האלו בטווח של השנים הקרובות. אבל, חייבים להזכיר – כבר תקופה ארוכה מדברים על כך שהריבית תעלה, ובפועל היא דווקא יורדת.

מה התשואה באגרות החוב?

בהינתן הריבית הנוכחית, הרווחים והתשואה בשוק אגרות החוב הם מגוחכים – אם תשקיעו ישירות באגרות חוב שקליות תזכו לכמה עשיריות האחוז במקרה הטוב, תלוי כמובן בטווח ההשקעה. אם תשקיעו באגרות החוב המדדיות, אולי תקבלו קצת יותר (גם לא בטוח) אבל תהיו חשופים לסיכון שבמדדים נמוכים (ואפילו שליליים). אם תשקיעו באגרות חוב קונצרניות, כבר תקבלו מעט יותר, (הרי קיים מתאם בין הסיכוי לסיכון), אגרות החוב האלו מסוכנות יותר מאגרות חוב ממשלתיות ובהתאמה נותנות ריבית גבוה יותר. כמה גבוה יותר? תלוי בחברה עצמה ובענף, אבל גם שם התשואות הפכו למגוחכות – הריבית בחברות שנחשבות חזקות/ סולידיות (ואפשר להתווכח על החוזקה שלהם) היא מעט יותר מהריבית באגרות חוב ממשלתיות. השוק פשוט לא מתמחר את הסיכון, אולי בגלל שככה זה בבועות – כשיש הרבה כסף שמחפש השקעות הוא מנפח את המחירים – זה קרה בשנים הקודמות למשבר בסוף 2008, ונראה שזה קורה גם עכשיו!

וכל זה לא מפריע למנהלי קרנות הנאמנות לחגוג על חשבונכם. אם תשאלו אותם שלא לציטוט הם יגידו לכם (רובם הגדול) שהמחירים בשוק האג"ח לא מצדיקים את הסיכון. אבל הקרנות שלהם עמוסות באגרות חוב – פשוט, אין ברירה, אין אפיקי השקעה אחרים, והקרנות מחויבות להשקיע על פי התשקיף. קרן נאמנות אג"חית שהציבור מזרים אליה כסף מחויבת להשקיע את הכסף הזה באגרות חוב.  כן, כנראה שהציבור מטומטם ולכן הציבור ישלם, אבל הנה בעיה גדולה נוספת – למרות שהתשואה הצפויה בקרנות אגרות החוב היא נמוכה מאוד, מנהלי הקרנות גובים דמי ניהול יחסית גבוהים. הם מספרים את הסיפור של הקרן ומספקים את נתוני התשואה שלה עד היום, ועל סמך זה מקבלים דמי ניהול גבוהים. אבל זו היסטוריה – מה שהיה הוא לא מה שיהיה. התשואות הטובות שהושגו בשנים האחרונות הם בעיקר בגלל הפחתת הריבית, זה לא יחזור.  כשהקרנות האלו הניבו בעבר כמה אחוזים טובים בשנה, אז דמי ניהול של 0.5% או 0.7% היו אולי סבירים, אבל מהיום קדימה הן צפויות להניב עשיריות אחוז בודדות. אם הן ייקחו סיכונים הן יניבו מעט יותר, אבל עדיין זו תשואה עגומה לעומת השנים האחרונות. דמי הניהול, מנגד, לא ירדו, ואז מתקבל אבסורד – דמי הניהול בעצם מאפסים או כמעט ומאפסים לכם את התשואה בקרן הנאמנות.

התופעה הזו רק תאיץ את הגיוסים של המכשירים הפסיביים. שם לא ניתן "לעבוד על הציבור" בדרך הזו. בעוד שבקרנות נאמנות שצמודות לשיטת הניהול האקטיבי (בחירת ניירות ערך באופן שוטף ואקטיבי) דמי הניהול מחסלים את התשואה, הרי שבגישה הפסיבית על כל סוגיה – תעודות סל וקרנות מחקות, דמי הניהול אפסיים. אז מעבר לרציונל החזק של הגישה הפסיבית – החזקה במכשירים צמודי מדדים מספקת תשואה טובה יות רממוצרים מנוהלים מכיוון שלא ניתן לאורך זמן להכות את השוק (להשיג תשואה טובה יותר מהמדדים), יש במכשירים הפסיביים יתרון נוסף – עלויות נמוכות.  כאן תוכלו לקרוא עוד על תעודות הסל והקרנות המחקות

דמי הניהול בקרנות אג"ח, מנופחים!

המשמעות של המצב החדש בשוק האג"ח ושוק קרנות האג"ח, דורש ממכם, המשקיעים בקרנות שינוי גישה – אם בעבר התייחסתם בעיקר לביצועי הקרן בעבר, והסתמכתם על מערכות הבנקים (מערכות הדירוג) כשבחנתם קרן אג"חית, הרי שעכשיו תצטרכו לבחון בעצמכם את דמי הניהול. ביצועי הקרן בעבר לא רלבנטיים לתשואה בעתיד, התשואה בעתיד צפויה להיות נמוכה, וככל שהיא נמוכה יותר החשיבות והמשקל של דמי הניהול עולים. כאשר הקרן הניבה בעבר 8%, אז דמי ניהול של 0.7%, היו נסבלים ופחות משמעותיים בתשואה הכוללת, אבל כאשר הקרן תניב בקושי  0.8% אז דמי ניהול של 0.7%, מחסלים לכם את התשואה והם מאוד קריטיים. אם בקרן ליד דמי הניהול הם 0.4%, זה הבדל גדול בתשואות הנמוכות האלו.

שינוי הגישה הזו מחייב אתכם לבדוק את דמי הניהול בקרנות, ואנחנו מספק לכם את הכלים הראשונים. רשות ניירות ערך, מספקת נתונים ממוצעים על דמי הניהול בקרנות. כך תוכלו לבדוק היכן הקרן שלכם עומדת במבחן דמי הניהול מול קרנות אחרות בקטגוריה, כך תוכלו לזהות את הקרן עם דמי הניהול הנמוכים בקטגוריה.

איך למצוא את הקרנות הזולות?

מעבר לכך, חשוב להזכיר את סוגי קרנות האג"ח. כאמור יש אפיקים שונים של השקעות באג"ח (שקלי, קונצרני, מדדי ועוד), אבל עוד לפני החלוקה לאפיקים השונים, אתם צריכים להחליט על סגנון ההשקעה – האם אתם מעוניינים שמנהל קרנות ינהל לכם באופן שוטף את ההשקעות בקרן, כלומר, ינתח, יבדוק, יקנה וימכור מדי יום. יש לזה יתרונות – הניהול האקטיבי אמור לספק ערך מוסף (אם כי הדעות והמחקרים חלוקים בעניין), אך יש לזה חיסרון גדול – דמי ניהול. מנגד, עדיין בתחם הקרנות יש את קבוצת הקרנות המחקות. הקרנות האלו מחקות מדדים, לרבות מדדי אג"ח. מדובר בניהול פאסיבי, מנהל הקרן לא בוחן, לא נתח לא קונה ומוכר, הוא פשוט מייצר חיקוי למדד מסוים. קיימות בשוק קרנות אג"ח מחקות רבות ומאחר שהניהול בהן פאסיבי אזי דמי הניהול בהתאמה נמוכים מאוד. החיסרון מנגד הוא שאתם מקבלים את המדד לא יותר מזה , אבל האם זה באמת חיסרון? האם באמת המנהלים האקטיבים הצליחו להשיג תשואה עודפת על פני זמן? רובם לא, מדובר במעטים שבמעטים.

כך או אחרת, הנה תמונת המצב על דמי הניהול בקרנות האג"חיות, שמנהלות קרוב ל-200 מיליארד שקל מתוך תעשיית קרנות של 262 מיליארד שקל. רוב הכסף בקרנות האג"ח, אגב, הוא כסף מנוהל.

נתחיל בקטגוריה אג"ח בארץ כללי (כ-30% מהיקף הקרנות). בקטגוריה הזו 281  קרנות נאמנות שגובות דמי ניהול של בין 0% (בקרנות המחקות) ל-2.76% – הממוצע הוא 0.92% – האמת, מטורף! על מה ולמה? אלו דמי ניהול שישאירו חלק גדול מהקרנות בטריטוריה שלילית – אתם  מפסידים הם מרוויחים.

בקטגוריה אג"ח בארץ מדינה (היקף של כ-20% מסך היקף הקרנות) יש 169 קרנות נאמנות ודמי הניהול נעים – בין 0.2% ל-2.47%, כשהממוצע של כל הקבוצה הוא 0.75%. נראה אותם מצליחים להצדיק דמי ניהול כאלו, הסיכוי קטן. קרנות אלו משקיעות בקרנות ממשלתיות שמלכתחילה מספקות תשואה נמוכה, ובהינתן דמי הניהול הממוצעים (הגבוהים), צפוי שיהיו כאן קרנות לא מעטות עם תשואה שלילית.

בקטגוריה אג"ח בארץ חברות והמרה (כ-11% מהיקף הקרנות) יש 151 קרנות. כאן כבר נדרשת מומחיות גדולה יותר בניהול ההשקעות שכן כאן צריך לנתח לו רק את מצבה של כלכלת ישראל, מגמות בריבית בנק ישראל, מצב כלכלי בעולם ונתוני מאקרו, אלא צריך להיכנס לניתוחי חוב של חברות ספציפיות. זאת הסיבה שדמי הניהול בקטגוריה זו גבוהים יותר ביחס לקטגוריות אחרות, וזה מוצדק; ועדיין הממוצע כאן – 1.07% הוא אתגר גדול למנהלי הקרנות האלו – מצד אחד, באגרות חוב קונצרניות יש יותר תשואה, ויש חשיבות גדולה לניהול השוטף, מצד שני דמי ניהול כאלו יזללו את התשואה למשקיעים.

בקטגוריית אג"ח שקליות (10.7% מהיקף הקרנות) יש 149 קרנות, ודמי הניהול נעים בין 0.1% ל-1.57%; הממוצע – 0.68%. לא ייאמן – אג"ח שקליות אלו בעיקר מק"מים ואגרות חוב שקליות של המדינה (לא רק – יש גם שקליות קונצרניות), שהתשואה עליהן לא מגיעה לדמי הניהול הממוצעים האלו. אז מהיכן תגיע תשואה? לא ברור, אולי מהאג"ח הקונצרני, ואולי פשוט לא תהיה כאן (בחלק מרכזי מהקרנות בקטגוריה) תשואה חיובית.

אחרי כל הנתונים האלו, נשאר רק לקוות שמתישהו המצב הזה ישתנה – או שהתשואות הגלומות יעלו (אבל זה לא נראה באופק )  או שאתם (ציבור המשקיעים) תתעוררו ותלחמו על דמי הניהול (שזו אגב, מלחמה הרבה יותר גדולה מהמלחמה על הקוטג'), לא צריך לצאת להפגין, צריך פשוט להעדיף את הקרנות עם דמי הניהול הנמוכים, אז הקרנות היקרות פשוט ייאלצו להפחית את דמי הניהול. בקרנות מנייתיות אגב, דמי הניהול הרבה יותר גבוהים – כאן תוכלו לקבל מידע על קרנות הנאמנות בארץ