חדשות    פיקדונות מובנים    

לאומי בפיקדון מובנה על הליבור – הריבית בין 1.95% ל-5%

בנק לאומי משיק פיקדון מובנה דולרי ל-6 שנים מותנה בריבית הליבור ל- 3 חודשים עם מינימום של 1.95% ומקסימום של 5%. הפיקדון המובנה משלם ריבית ליבור ל-3 חודשים בכל רבעון.

תארך תחילת הפיקדון – 23 במרץ 2015, תאריך סיום הפיקדון – 23 במרץ 2021.

פיקדון מובנה הוא מכשיר המבוסס על פיקדון רגיל אך יש בו אפשרות לתשואה/ אפסייד בהתקיים תנאים מסוימים, לצד הבטחת ההשקעה (נומינלית) – כלומר, הדאונסייד (ההפסד) מוגבל לצד אפשרות להשיג תשואה מעניינת. עם זאת, חשוב להדגיש כי הפיקדון המובנה לרוב הוא לתקופות ארוכות יחסית ואז הבטחת ההשקעה הנומינלית, מגלמת בתוכה הפסד ריאלי – אם אתם משקיעים 100 אלף שקל ומקבלים עוד 6 שנים 100 אלף שקל, בפועל הפסדתם את ההשקעה האלטרנטיבית – התשואה האלטרנטיבית שהיא אמורה להיות לפחות ההצמדה למדד – ובממוצע על פני זמן, המדד הוא סביב 2% (כיום פחות!), כך שההפסד הריאלי יכול להגיע למעל 10%.

ובכל זאת, מדובר בהשקעה שעשויה להיות מעניינת, בעיקר בזכות האפסייד, ובמיוחד בתקופות שחונות כאלו שאין מה לעשות בכסף – הריבית פשוט אפס (או קרוב לאפס) בפיקדונות בבנקים.

על כל פנים, הפיקדון המובנה הז נושא ריבית בשיעור הליבור ל-3 חודשים, אך למרות זאת , קיים מינימום – א שיעור הריבית לתקופה הרלבנטית יהיה נמוך או שווה ל-1.95% לשנה אזי הסכום (סכום ההפקדה) יישא בתקופת הריבית האמורה , ריבית בשיעור של 1.95% לשנה. כלומר, כאן מקבלים יותר (אפילו משמעותית יותר) מהרצפה הנומינלית.

ויש גם אפשרות לרווח – אם שיעור ריבית הליבור לתקופה הרלבנטית יהיה גבוה מ-5% לשנה או שווה לו, אזי סכום ההפקדה יישא בתקופת הריבית האמורה, ריבית בשיעור של 5%. למעשה, הפיקדון הזה מעין מכווץ את האפשרויות של המשקיעים – ההפסד מוגבל לריבית של 1.95%, מקבלים הגנה (תשואה של 1.95%) ובתמורה משלמים "קנס" באם הריבית תהיה גבוה (הגבלה לעד 5%).

סכום המינימום להשקעה בפיקדון זה – 10 אלף דולר ובבנק לאומי מדגישים כי 100% מהקרן הדולרית מובטחת – כלומר בסוף התקופה המפקידים יקבלו לפחות 10 אלף דולר.

"הפיקדון ניתן לשבירה רק בהסכמת הבנק" מציינים בבנק לאומי ומוסיפים – "במקרה של שבירה הלקוח יקבל סכום הנמוך מסכום ההשקעה ההתחלתי".

בבנק מדגישים את יתרונות המוצר המובנה לעומת חסרונות המוצר – "היתרונות – ריבית מינימאלית מובטחת לאורך כל תקופת הפיקדון וקרן ההשקעה מובטחת בפירעון". מנגד, החסרונות – "הריבית המובטחת עשויה להיות נמוכה מריבית השוק לאורך תקופת הפיקדון והיעדר נזילות בתקופת הפיקדון".

ומה זו בכלל ריבית הליבור? "ריבית ה-London InterBank Offered Rate) Libor) הינה ריבית הבסיס להלוואות בין בנקים"" כותבים בלאומי, "והיא משמשת כאחד ממדדי הייחוס העיקריים בעולם, ממנה נגזרות שיעורי ריביות קצרות טווח שונות המהוות בסיס לתמחור של הלוואות ומכשירים פיננסים שונים. גובה ריבית ה- Libor הדולרית לשלושה חודשים נמצא בקורלציה ישירה עם שני גורמים עיקריים. הגורם הראשון הוא הריבית המוניטארית של הפד (כולל הציפיות לשינויים בריבית זו בשלושת החודשים הקרובים). הגורם השני הוא מצבה של המערכת הפיננסית: ככל שרמת הסיכון במערכת הפיננסית גבוהה יותר, כך עולה המרווח בין ריבית ה-Libor, ובין העקום הממשלתי "חסר הסיכון",

"כיוון שמרווח זה מהווה פיצוי לסיכון האשראי העודף בהלוואה לבנק בהשוואה להלוואה לממשלת ארה"ב. עקב כך, המרווח בין ה- Libor לבין ריבית הפד הינו אינדיקאטור עיקרי לרמת הלחץ במערכת הפיננסית העולמית".

הפיקדון מציע ריבית של 1.95%במידה וה- Libor ל- 3 חודשים יהיה שווה או נמוך מ-1.95%, בלאומי מדגישים כי "כל עוד ריבית ה- Libor נמוכה מ-1.95% המפקידים יקבלו בפועל ריבית הגבוהה מהריבית ל-3 חודשים בשוק הבין-בנקאי. בתוואי שבין 1.95% לבין 5%. המפקידים יקבלו ריבית הזהה לריבית בשוק, ובמידה וה-Libor ל- 3 חודשים יהיה שווה או גבוה מ-5%, הלקוח יקבל ריבית שנתית של 5%, במידה וריבית ה- Libor לשלושה חודשים תהיה גבוהה מ-5% – המפקידים יקבלו ריבית הנמוכה מהריבית הקצרה בשוק.

"כיום, עומדת התשואה על אג"ח ממשלת ארה"ב ל- 6 שנים בסביבות 1.8%. בנוסף, ההערכה היא כי התוואי העתידי לריבית הליבור צפוי לעלות בשנים הקרובות, בכפוף להמשך שיפור בכלכלת ארה"ב. לאור האמור, להערכתנו הפיקדון אטרקטיבי ללקוחות שמעוניינים במוצר פשוט שמספק הבטחת קרן ותשואה, בתמורה לויתור על נזילות במהלך התקופה".