חדשות    

לאומי: לא צפויה ירידה במחירי הנפט

גיל בפמן, צילום:אורן דאי
מעודכן ל-05/2021

הביקוש לדלק יעלה בחודשים הקרובים, מה שצפוי לשמור על מחיר הנפט בטווח הקצר ברמתו הגבוהה, כך טוען הכלכלן הראשי של הבנק בסקירתו

ד"ר גיל מיכאל בפמן, הכלכלן הראשי של בנק לאומי, מתייחס בסקירת הנפט והגז השבועית לירידות מחירי הנפט השבוע ומציין כי "ירידת מחיר הנפט התרחשה על רקע המשך עליית התחלואה בהודו, התקדמות בשיחות בין ארצות הברית ואיראן, שעשויות להביא להקלת הסנקציות מסקטור האנרגיה האיראני ולהגדיל את היצע הנפט. ירידת מחירי הנפט התרחשה למרות היחלשות הדולר".

לדבריו של בפמן: "מחיר הנפט ירד באמצע השבוע האחרון במעט יותר מאחוז אחד – בעקבות אמירתו של נציג רוסיה על התקדמות משמעותית במאמצים להגיע להסכם בין ארצות הברית לאיראן במסגרת שיחות הגרעין. ירידה זו יכולה לרמז על תגובת השוק הצפויה אם ייחתם הסכם הגרעין שיפחית את הסנקציות מסקטור האנרגיה של איראן, מה שיגדיל את היצע הנפט בשוק, ככל הנראה באופן הדרגתי, בכ-2 מיליון חביות ביום".

לטענתו, צעד זה צפוי להביא לירידה במחירי הנפט, או לכל הפחות למנוע עלייה משמעותית במחיר, כל עוד אין התפתחות חיובית משמעותית בצד הביקושים וכן כל עוד שאר חברי OPEC+ ממשיכים לייצר נפט בהתאם לתוכנית המכסות הנוכחית שנוטה להקל בהדרגה את המכסות ולהגדיל את היצע הנפט בטווח הקצר והבינוני.

בפמן מציין כי: בצד הביקוש הגלובלי, הביקוש לדלק למכוניות בארצות הברית המשיך לעלות וחצה את רף התשעה מיליון חביות ביום. הביקוש לדלק מטוסים מוסיף לדשדש ברמה הגבוהה ממיליון חביות ביום, אך ישנם סימנים לעליית הביקושים לטיסות בהמשך השנה, בדגש על עונת הקיץ.

בנוגע לאירופה, בפמן מסביר כי: "הביקושים לנפט ממשיכים להתאושש עם החזרה של כלי הרכב לכבישים, המעלה את הביקושים לדלק, על רקע בלימת התפשטות נגיף הקורונה בחלק מהמדינות, לצד ההתאוששות בפעילות הכלכלית.

באשר לסין, הוא מציין בסקירתו כי "הביקושים הגבוהים לנפט ממשיכים להתחזק, ככל שהביקושים לנסיעות בתחבורה היבשתית מתחזקים, מה שממשיך לתמוך בביקושים הגלובליים על אף ירידת הביקושים בהודו בה חלה עלייה משמעותית בתחלואה הנובעת מהתפשטות נגיף הקורונה.

"ייבוא הנפט של סין בחודשים ינואר-אפריל 2021 היה כ-232 מיליון טון, רמה הגבוהה בכ-12% מזו של התקופה המקבילה בשנת 2019. סין צפויה לייבא השנה כמות נפט גדולה מזו שהיא יבאה במהלך 2020, בשל הצמיחה הכלכלית במדינה לצד התרחבות קיבולת הזיקוק שלה".

בהודו, נחלשו הביקושים לדלק במחצית הראשונה של מאי, ובפמן תולה את ההסבר לכך בסגרים המקומיים שהוטלו על אזורים נרחבים במדינה, על מנת לבלום את התפשטות נגיף הקורונה. הוא מציין כי "מכירות הדלק המשמש לתחבורה יבשתית ירדו לכ-53,300 טון ביום, הרמה נמוכה ביותר בשנה האחרונה, והן נמוכות בכ-28% מהרמה בתקופה המקבילה בשנת 2019. במקביל, מכירות הסולר ירדו במחצית הראשונה של מאי ל-147,300 טון ביום, הרמה הנמוכה ביותר בשבעת החודשים האחרונים". עם זאת, הוא מציין שקיימים סימנים לכך שייתכן שהפגיעה בביקושים בהודו תהיה זמנית בלבד, ויתכן שאף תהיה נמוכה יותר מההערכות.

סקירת נפט שבועית: הקור הקיצוני בארה"ב גרם לנזק המוערך במאות מיליוני דולרים לסקטור האנרגיה

הדלק יעלה ב-5 אגורות ל-6.04 שקל לליטר

עדכון משרד האנרגיה: מחירי הדלק ירדו ב-4 אגורות לליטר