חדשות    

לאומי: "ב-2015 שוק הדיור יוסיף להתאפיין בחוסר ודאות, אך נראה כי מחירי הדיור יוסיפו לעלות"

הבנק מפרסם סקירת מאקרו: "במבט קדימה, אנו מעריכים שהפעילות בשוק הדיור בשנת 2015 תוסיף להתאפיין ברמה גבוהה של אי-וודאות, שכן קשה להעריך מה יהיה אופייה של הממשלה שתקום, ומה יהיו מעשיה בתחום זה"

בנק לאומי מפסרם היום את הסקירה הכלכלית השבועית של אגף הכלכלה בחטיבה הפיננסית של לאומי, בראשות ד"ר גיל בפמן.  כלכלני לאומי מעריכים כי בשנת 2015 שוק הדיור יוסיף להתאפיין ברמה גבוהה של אי-וודאות, אולם נראה כי מחירי הדיור יוסיפו לעלות.

בלאומי מציינים כי נתונים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מצביעים על עלייה משמעותית של 19.6% בהיקף המכירות של דירות חדשות במהלך חודש דצמבר האחרון בהשוואה לחודש המקביל בשנת 2013, ושל 18.0% בהשוואה לחודש נובמבר שקדם לו.
עלייה  זו הביאה לירידה נוספת במספר חודשי ההיצע (מספר החודשים שידרשו בכדי למכור את המלאי הקיים בקצב המכירות הנוכחי, וזאת מבלי שתחלנה בנייתן של דירות חדשות), אשר קרוב כעת לטווח בו מתחדשים הלחצים לעליות מחירים.

כלכלני לאומי כותבים בסקירתם כי "במבט קדימה, אנו מעריכים שהפעילות בשנת 2015 תוסיף להתאפיין ברמה גבוהה של אי-וודאות, שכן קשה להעריך מה יהיה אופייה של הממשלה שתקום, ומה יהיו מעשיה בתחום זה. אנו מעריכים ששינוי של ממש בשוק הדיור יתרחש אם וכאשר רפורמות אלו יצאו אל הפועל".

בלאומי מתייחסים הבוקר גם לעובדה כי המדד המשולב למצב המשק עלה בחודש ינואר השנה בשיעור של 0.3% ביחס לחודש דצמבר אשתקד. לאומי מציינים כי "מדובר בשיעור צמיחה חודשי גבוה, יחסית לקצב הצמיחה הממוצע ב-12 החודשים האחרונים, אולם נמוך מזה של החודשיים האחרונים. מרכיבי המדד שעלו בחודש ינואר, הם מדדי הפדיון של ענפי המסחר והשירותים, מדד יצוא הסחורות ושיעור המשרות הפנויות. בנוסף, הושפע מדד זה בחודש ינואר לטובה גם מהצמיחה החדה של התוצר העסקי ברביע האחרון של 2014".

על פי כלכלני לאומי: "בשלושת החודשים האחרונים חלה עליה בפעילות בהשוואה לשלושת החודשים שקדמו, בשיעור דומה לקצב הצמיחה הממוצע של העשור האחרון. מדובר בשיעור הגבוה ביותר מאז חודש נובמבר 2011. דבר המעיד על שיפור בפעילות הכלכלית במשק בהתאם לנתונים החיוביים שפורסמו לאחרונה. בהסתכלות ארוכת טווח יותר, צמח המדד בשיעור של 2.7% בינואר השנה לעומת ינואר אשתקד. עיקר העלייה חלה בחצי השנה האחרונה, 2.2% לעומת חודש יולי אשתקד. נציין כי חלק מהעלייה משקפת התרחבות בפעילות לאחר ירידת המדד המשולב בחודש יולי 2014 על רקע מבצע 'צוק איתן'".

"במבט קדימה, אנו מעריכים כי תימשך מגמת השיפור בפעילות הכלכלית במשק בטווח הקצר עקב הגורמים הבאים: המשך מגמת השיפור בשוק העבודה ובציפיות הצרכנים לגבי המצב הכלכלי של משקי הבית בטווח הקצר, אשר עשויות לתמוך בצריכה הפרטית; שיפור בציפיות העסקים בחלק מענפי הכלכלה, בין היתר בייצור התעשייתי, לגבי הפעילות הכלכלית בחודשים הבאים; הערכה לגידול בפעילות היצוא בהשפעת הגידול בביקושים מארה"ב הודות לשיפור בפעילות הכלכלית במשק האמריקני ולאור ההתאוששות הצפויה בכלכלה האירופית על רקע גיבוש הסכם החילוץ עם יוון; והערכה לעלייה בהשקעות בנכסים קבועים. זאת, על רקע התאוששות בשוק הנדל"ן ועקב הערכות לגידול בהשקעות העושות שימוש בגז טבעי, כמו גם בעקבות ההשקעות הצפויות במפעל 'אינטל' במהלך 2015", כותבים כלכלני לאומי.

בנוסף מתייחסים כלכלני לאומי להחלטת בנק  ישראל להפחית את הריבית לרמת שפל היסטורית של 0.10% בניסיון לבלום את התחזקות השקל, וכותבים: "להערכתנו, בהנחה שתתחזק ההערכה שבארה"ב תחול העלאת ריבית ראשונה במחצית השנייה של 2015, תהיה בכך תרומה לסיכוי שהעלאת הריבית הראשונה בישראל תתרחש בשליש האחרון של 2015, אך זאת במידה ותימשך מגמת השיפור בפעילות הכלכלית במשק, בציפיות העסקים ובקרב משקי הבית, בשילוב עם רוח גבית מצד הכלכלה הגלובאלית. יחד עם זאת, במידה ושיעור האינפלציה השנתי יישאר סביב ב-0% פרק זמן ארוך מהצפוי, ובמקביל לא יסתמן שיפור של ממש בפעילות הכלכלית בישראל בחודשים הקרובים, אזי לא ניתן לשלול כי בנק ישראל ינקוט בצעדים מוניטאריים מרחיבים נוספים בטווח הקצר. צעדים אלה עשויים לכלול הפחתת ריבית נוספת (אולי אף לשיעור שלילי) או צעדי הקלה כמותית (Quantitative Easing) נוספים, כפי שכבר עשה בעבר (דרך שוק האג"ח ב-2008 ודרך שוק המט"ח בשנים האחרונות) ובדומה לצעדים הננקטים כיום בבנקים מרכזיים עיקריים. נדגיש כי מדיניות מוניטארית מרחיבה למדי מגדילה את סיכוני האינפלציה של מחירי נכסים בשוק הדיור ובשווקים הפיננסיים".