מדריכי צרכנות    

להתחטב בלי לצאת מהבית: איך בוחרים מאמן כושר אישי וכמה תשלמו?

צילום: PIXABAY
מעודכן ל-02/2020

החלטתם לעשות צעד משמעותי לטובת הבריאות שלכם ולקחת מאמן כושר אישי? מדובר כמובן בהחלטה מבורכת, אבל יש כמה דברים שכדאי לדעת לפני שיוצאים לדרך מהם סוגי האימונים הפופולאריים כיום, למה כדאי יותר להתאמן בזוג, איך בוחרים מאמן, וכמה זה בכלל אמור לעלות? כל התשובות במדריך שלפניכם

תחום הכושר בישראל הפך לעיסוק פופולארי בכל שכבות האוכלוסייה, וכבר מזמן חדל להיות נחלתם של קומץ "משוגעים לדבר". סקר שפרסם משרד התרבות והספורט על אודות הרגלי הספורט של הציבור הישראלי מראה כי כ־55% מכלל האוכלוסייה מבצעים פעילות גופנית כלשהי.

מתוצאות הסקר שפורסם בשנת 2017 עולה שהספורט המועדף על הישראלים הוא הליכה, שצועדת בראש עם 53% מכלל האוכלוסייה. 15.3% מבצעים התעמלות לעיצוב ולחיטוב הגוף, 12.1% מעדיפים לרוץ, 8.5% מתאמנים בהרמת משקולות בחדר כושר, 8.5% שוחים, 6.9% נמצאים בחוגי פילאטיס, 4.3% מתאמנים בקיקבוקס, 4% משחקים כדורגל, 3% מעדיפים דווקא יוגה, ו־3% רוכבים על אופניים.

האפשרויות העומדות בפני המתאמנים רבות ומגוונות, ומספרן גדל בהתמדה: מאימונים עצמיים, דרך שלל חדרי כושר ומרכזי ספורט וכלה בשלל מסגרות אלטרנטיביות. אחת האפשרויות שנהפכו באחרונה ליותר ויותר מבוקשות הם האימונים הפרטיים באמצעות מאמן אישי. מתעמלים רבים כיום מאסו בחדרי הכושר ועברו לשכור את שירותיהם של מאמנים פרטיים כדי לזכות בליווי צמוד בדרך להשגת הגוף החטוב – ועולה השאלה, מה היתרונות של האימון הפרטי והאם זה בכלל כדאי?

"רוב האנשים שבוחרים באימון אצל מאמן פרטי, עושים זאת למטרה מוגדרת, כגון הכנה למרתון, חיטוב לקראת הקיץ, שיפור הישגים לספורטאים מקצועיים או טיפול נקודתי בפציעה", מסביר מאמן בכיר ובעליו של מועדון כושר מצליח. " הם מייעדים מראש את האימונים לפרק זמן של 4-3 חודשים, לכן מינוי שנתי לחדר כושר הוא בזבוז כסף מבחינתם".

מינוי ממוצע לחדר כושר "נחשב" יכול להגיע ל-450-250 שקל בחודש, והוא תלוי בין השאר במיקומו הגיאוגרפי ובשירותים המיוחדים המוצעים למתאמנים, כגון בריכה, ספא ועוד. ביטול המינוי כרוך בדמי ביטול, לרוב בעלות של חודש בממוצע.

בנוסף, מרבית האנשים לא יכולים או מעוניינים לפקוד את מכון הכושר יום יום – ויש אימונים שאף רצוי לקיים מחוץ לחדר הכושר דוגמת אימוני ריצה, או אימונים שלא ניתן כלל לקיים בחדר כושר דוגמת גלישת סאפ. לכן עבור מי שחדר הכושר אינו מתאים לו, אימון כושר פרטי יכול לשמש אלטרנטיבה טובה.

בישראל פועלים כיום מאות מאמני כושר פרטיים בכל רחבי הארץ – חלקם עובדים בחדרי הכושר, אחרים מפעילים סטודיו פרטי ויש העורכים אימונים במקומות ציבוריים (OUTDOOR).

אז איך בוחרים מאמן?

ראשית, יש לבחון את המוניטין של המאמן וכן את ההמלצות שיש לגביו ברשת או בין חברים. "עם זאת, צריך לזכור שככל שמאמן ותיק ומומלץ יותר, כך הביקוש אליו יעלה ולרוב גם המחיר שהוא גובה יהיה יקר יותר. תדירות האימונים האידיאלית היא 4-3 פעמים בשבוע בכל סוג אימון. ובכל מקרה, אין ספק כי האימון הפרטי ייתן מענה טוב יותר מזה שמקבלים בחדר הכושר.

כמה עולה אימון כושר אישי?

לבחירה במאמן אישי יש השלכות גם על הארנק שלכם. המחיר לאימון כושר אישי בן 60-50 דקות נע לרוב בין 120 שקל ל-300 שקל ואף יותר – והוא מושפע מכמה גורמים:

מספר האימונים – רוב מאמני הכושר עובדים בשיטה של כרטיסיות, וככל שרוכשים יותר אימונים מראש המחיר לאימון בודד יורד. לדוגמה, אם מחירו של אימון בודד אצל מאמן מסוים הוא 250 שקל, ברכישת כרטיסייה של 30 אימונים המחיר לאימון יחיד יהיה 160 שקל. עם זאת, לפני שאתם משקיעים ברכישת כרטיסייה, מומלץ לעשות אימון התנסות, כדי לוודא שאתם מתחברים למאמן ולשיטת האימון.

מיקום האימון – לרוב, אימון עם מאמן אישי בסטודיו יעלה פחות מאימון אישי בבית הלקוח. הפער במחיר יכול להגיע אפילו ל-100 שקל ויותר, כך שאם אתם מתכננים להיכנס לשגרת אימונים ארוכה ומעוניינים לצמצם הוצאות, כדאי לבחור באימון בסטודיו.

המחיר של אימון בסטודיו מושפע גם הוא מכמה פרמטרים:

  • מיקום הסטודיו: אימון כושר אישי בסטודיו שנמצא פריפריה יעלה בדרך כלל פחות מאותו אימון שייערך במרכז תל אביב, מהסיבה הפשוטה שהשכירות יקרה יותר.
  • סטודיו פרטי או משותף: אם אתם היחידים שתהיו בסטודיו במהלך האימון כנראה שתשלמו מעט יותר על האימון, ואם המאמן חולק את הסטודיו יחד עם מאמנים נוספים תשלמו פחות.
  • המכשור בסטודיו: אין ספק שאפשר לעשות אימון מעולה עם מכשור מינימלי, אבל אם אתם חובבי מכשירים ורוצים להתאמן בסטודיו מאובזר, סביר שתשלמו יותר.

אימון בבית – אם החיים שלכם עמוסים מדי ואין לכם זמן (או חשק) להגיע לסטודיו, תוכלו כמובן להזמין אתת המאמן לביתכם – אבל כאמור, מדובר בדרך כלל בתענוג יקר בהרבה מאימון בסטודיו. כמה הרבה? תלוי במאמן ובמיקום הדירה שלכם. שימו לב, חלק ממאמני הכושר אולי לא יגבו תוספת מחיר משמעותית עבור אימון ביתי, אבל יקצרו את משך האימון משעה ל-45 דקות.

אימון בזוגות – אימון זוגי (עם מי שתבחרו) יכול לעזור גם למוטיבציה וגם לצמצום הנזק בכיס. חלק ממאמני הכושר יגבו עבור אימון זוגי מחיר זהה לאימון יחיד וחלק יגבו יותר, אך בכל מקרה לא ייקחו מחיר כפול – כך שזה תמיד משתלם.

אימון כושר ותזונה – מאמני כושר רבים נותנים ללקוחותיהם טיפים איך לשמור על תזונה נכונה וזה בהחלט מבורך, אבל אם אתם רוצים ללוות את האימונים שלכם בשינוי תזונתי חשוב שתדעו שרק תזונאי קליני יכול לבנות עבורכם תפריט. אם מאמן הכושר הוא גם תזונאי בעל הכשרה, הוא גם יגבה מחיר גבוה יותר.

סוגי אימונים פופולאריים

מרתון

תרבות המרתונים נמצאת בשנים אחרונות בשיא פריחתה בארץ ובעולם, ומתעמלים רבים שוכרים את שירותיהם של מאמני ריצה פרטיים. מאמן הריצה מתאים למתאמן את תוכנית האימונים הנכונה לו, עובד איתו על טכניקה ודואג שיגיע לתוצאות. מחירי אימון ריצה פרטי הם בממוצע 200-150 שקלים.

מתעמלים רבים מעדיפים להתחיל לקחת שיעורים במסגרת אימון פרטי כדי לעבוד על הטכניקה שלהם, ולאחר שמרגישים יותר בנוח יעדיפו להצטרף לקבוצת ריצה שיכולה להוזיל משמעותית את העלויות, לכ-300 שקל בחודש בממוצע, במסגרת מינוי של 3-2 אימונים בשבוע.

TRX

תחום אימוני רצועות ה-TRX הגיע לישראל לפני שנים אחדות ונחשב כיום לאחד הפופולאריים בקרב המתעמלים. במסגרת האימון, המתבסס על משקל הגוף, עובדים המתעמלים על כל השרירים ויכולים להגיע לחיטוב והרזייה בפרק זמן קצר יחסית.

מאמן TRX מנוסה מייעץ למתעניינים להשקיע תחילה באימונים פרטיים עם מאמן מקצועי שעבר הכשרה מיוחדת בתחום. שעת אימון TRX פרטי ליחיד עולה החל מ-140 שקלים ועד לכ-250 שקלים ויותר. כדי לחסוך בעלויות, הוא מציע למתעמלים חדשים להתגבש בקבוצה של 4-3 אנשים, מה שיוזיל את העלות לכ-50 שקלים לאדם לשעת אימון. עם זאת, הוא אינו ממליץ לקחת חלק בקבוצות הגדולות מ-6 מתאמנים, שכן למאמן אין יכולת להעניק תשומת לב אישית לכל מתאמן ולוודא שהוא עושה את התרגילים בצורה נכונה ואפקטיבית.

פילאטיס

אימוני פילאטיס מככבים כבר שנים בנוף האימונים הישראלי, אך הם עדיין נחשבים פופולאריים מאוד. שיעור הצעירים שלוקחים אימונים פרטיים של פילאטיס הוא נמוך, בין היתר כי מדובר באימון יקר יחסית ולכן רוב המתאמנים אינם מרשים לעצמם לקחת אותו במסגרת שיעורים פרטיים.

מחיר שיעור פילטיס פרטי הוא 200-300 שקלים לשעה, בין אם השיעור נעשה במסגרת חדר כושר או במסגרת של סטודיו פרטי. המחירים הגבוהים נובעים בעיקר מעלותם הגבוהה של המכשירים.

גם בתחום זה, אנשי המקצוע המנוסים ממליצים למתאמנים המעוניינים באימון פרטי, להתחיל בשיעור פרטי אחד או שניים כדי ללמוד את הטכניקה – ואז להשתלב בקבוצה. הדבר יביא לחיסכון משמעותי בעלויות לשעת אימון. דרך נוספת לחסוך בעלויות היא לעבור מאימון פילטיס מכשירים לפילטיס מזרן, שלטענת המקצוענים הוא אפקטיבי באותה המידה. אימון פרטי במקרה כזה יכול לעלות 150-100 שקלים לשעה.

גלישת סאפ

גלישת סאפ מסתמנת כאימוני המים המבוקשים בארץ ואף בעולם, והסיבות לכך נעוצות בקלות הלמידה והחתירה על גלשן הסאפ והאטרקטיביות של אימונים בים הפתוח. התחום נמצא בתנופה אדירה וכ-90-80% מהמתאמנים בו הן נשים.

עם זאת, אימוני סאפ פרטיים אינם זולים כלל ויש לקחת בחשבון את עלות הציוד וכן את העובדה שביטוח למתאמנים בים יקר יותר מאשר בכל ספורט אחר. עלות שיעור פרטי תעמוד על 300-150 שקל לשיעור שאורכו כשעה-שעה וחצי. לכן מומלץ למתחילים לקחת עד שלושה אימונים פרטיים בתור התחלה, כדי ללמוד את הטכניקה ולעבוד נכון.

בנוסף, יש כמה אפשרויות להוזיל את העלות: ניתן לעשות מינוי של 50 שעות ב-3,000 שקלים בממוצע או מינוי ל-100 שעות בסכום של כ-5,000 שקלים.

כמה עולה מינוי לחדר כושר? איך בוחרים ומה קורה אם רוצים לבטל?

כמה עולה להקים חדר כושר וכמה מרוויחים