לידר: מדד אפריל יעלה ב-0.4%, ייתכן שבנק ישראל לא יעלה את הריבית
חדשות    

לידר: מדד אפריל יעלה ב-0.4%, ייתכן שבנק ישראל לא יעלה את הריבית

יונתן כץ. צילום: צביקה דור
מעודכן ל-05/2023

מדד המחירים לצרכן לחודש אפריל יעלה ב-0.4% בהשפעת עליות עונתיות במחירי ההלבשה, פירות וירקות, הבראה ונופש ונסיעות לחו"ל. כך מעריכים כלכלני בית ההשקעות לידר שוקי הון בראשות הכלכלן הראשי יונתן כץ. עם זאת, הם סבורים כי פסימיות לגבי הפעילות העתידית של המשק צפויה להוביל לאי שינוי של ריבית בנק ישראל בהחלטה הקרובה ב-22 במאי.

את הערכתם מסבירים כלכלני לידר בכך שסקר מגמות של הלמ"ס אומנם מצביע על המשך התרחבות בחודש אפריל (אם כי מעט פחות מחודשי אפריל בשנים קודמות), אך רכיבי הציפיות קדימה, גם לגבי התעסוקה וגם לגבי הפעילות, מצביעים על התמתנות. המאזן נטו לגבי הצפי לשינוי בפעילות הכלכלית בשלושת החודשים הקרובים ירד ל-0.9% נקודות (קיפאון למעשה) באפריל מ-10 נקודות במרץ ו-8 נקודות באפריל אשתקד. רכיב הצפי לתעסוקה ירד ל-3.9 באפריל מ-6.6 במרץ ו-9.1 לפני שנה. בענף שירותי מידע ותקשורת המאזן נטו עבור הצפי לשינוי בייצוא בחודש הקרוב ירד ל-0.52- (צפי להתכווצות ביצוא) מ-+7.7 במרץ. הצפי לשינוי בתעסוקה ירד ל+5.0- מ- 8.9% ציפיות האינפלציה שנה קדימה עלו ל-3.19% מ-3.16% לפני חודש.

הפסימיות לגבי הפעילות העתידית מושפעת כנראה גם מההתמתנות בפעילות הגלובלית וגם ההתקדמות בחקיקה המשפטית וחוסר הוודאות קדימה.

בלידר מקדישים התייחסות מיוחד לנתוני הגירעון התקציבי והדרכים לטיפול בו. לדבריהם, האוצר פתח את השנה עם נתוני תקציב בהחלט חיוביים, עם עודף מצטבר של 17 מיליארד. בינתיים, הירידה בהכנסות ממסים לא חריפה במיוחד, גם בזכות תוספות חד פעמיות. אם מניחים ירידה ממוצעת של 7% נומינלית בהכנסות במאי -דצמבר לעומת אותה תקופה אשתקד, צפויות הכנסות של 410 מיליארד שקל השנה (כ-27 מיליארד פחות מהיעד). • צד ההוצאה פחות מדאיג, שכן קשה מאד לחרוג ממגבלת ההוצאה של תקציב מאושר. בשורה התחתונה צופים כלכלני לידר גירעון של 2.4% תוצר וסבורים כי קצב ההנפקות יעלה במהלך השנה. לדבריהם, 2024 תהיה אתגרית יותר.