חיסכון פנסיוני    

למה הכי חשוב לשים לב בתלוש המשכורת – פנסיה ופיצויים

מעודכן ל-10/2021

כמה מעסיקים הגיעו לבית המשפט כי לא העבירו את כספי הפנסיה של העובדים שלהם, והעובדים המסכנים גילו כי קרן הפנסיה שלהם ריקה. איך תדאגו שדבר כזה לא יקרה לכם? עם תשומת לב ומודעות לתלוש המשכורת שלכם, תוכלו להימנע ממצב כזה ולדעת מה קורה עם הפנסיה והפיצויים שלכם. זה לא מצריך מכם הרבה הבנה, אבל זה מצריך מכם בדיקה של הנתונים אחת לתקופה. איך עושים את זה?

ממה מנוכה החיסכון לפנסיה

ברוב הגדול של המקרים, את החיסכון הפנסיוני מנכים משכר הברוטו הבסיסי של העובד – ללא שעות נוספות, הוצאות נסיעה וכדומה – שמכונה "שכר להפרשות". בתלוש השכר כתובים סכום ההפרשה ושיעור ההפרשה. חלוקת הסכום באחוז שמופרש מגלה את השכר להפרשות. כיום ברוב התלושים השכר להפרשות מצוין בגלוי. חשוב לשמור את התלושים, כדי שלא יופרש סכום אחר במקום הסכום שסוכם. החל מ-2017, שיעור ההפרשות הוא מינימום של 18.5%, מתוכם 6% על חשבון העובד.

עובד יכול כמובן להפריש סכום נוסף מעבר לסכום שהחליט עליו עד תקרת הפנסיה. אם ההפרשה קרובה יותר לשכר הברוטו, הקיצבה תהיה קרובה יותר לשכר שהתרגלתם לחיות ממנו.

אם התחלתם לחסוך מאוחר מאוד, בגלל שחוק פנסיה חובה הוחל מאוחר יחסית לשכירים (ב-2008) ועוד יותר מאוחר לעצמאים (ב-2017), כדאי להפריש גם באופן עצמאי.

כמה המעסיקים חייבים להפריש לפנסיה

כאמור, מינואר 2017 שיעור ההפרשות הוא מינימום של 18.5%, מתוכן מינימום של 12.5% הפרשות של המעסיק – 6.5% לפנסיה ו-6% לפיצויי פיטורים. עם זאת, עובדים בשירות המדינה וכן עובדים שחל עליהם הסדר מיטיב, כלומר הסדר פנסיה ספציפי שאינו זהה להסדרים שקבועים בחוק, זכאים לשיעורי הפרשות גבוהים יותר.

איך בודקים אם אכן הסכום מנוכה 

תלוש המשכורת אמור לפרט את כל ניכויי השכר, ויש לבדוק בו אם ההפרשות אכן מתבצעות ובאילו שיעורים. כיום אפשר לבדוק בקלות באתרי קרנות הפנסיה השונות את הסכום.

ניכוי לפיצויים

הפיצויים הם בגובה של שכר חודשי לשנה, כלומר 8.33% מתוך 12. עובד ומעסיק יכולים לסכם ביניהם כי מלוא פיצויי הפיטורים – 8.33% מהשכר – ישולמו מראש ובאופן שוטף מדי חודש דרך הפרשות המעסיק לביטוח הפנסיוני של העובד. במצב כזה המעסיק משלם בעצם 14.33%, כלומר יותר מהמינימום הנדרש של 12.5%.
במקרה כזה הסכומים האלה יהיו בבעלות העובד והוא יהיה זכאי לקבל אותם בתנאים מסוימים לאחר סיום העסקתו – גם אם הוא יתפטר ולא יפוטר. ומה לגבי קרן השתלמות שאינה מחויבת בחוק?
תקרת הפקדה לקרן השתלמות מוגבלת בשכר מרבי שמעליו לא ניתן ליהנות מהטבות מס. עבור שכיר מדובר בתקרת שכר חודשית של 15,712 שקל. מעסיק יפריש 7.5% מהשכר, והפרשת העובד חייבת להיות בשיעור של שליש לפחות מזו של המעסיק. אם השכיר עובר את תקרת המס, הוא יחויב במס שולי על ההפרש בין תקרת ההפקדה לבין ההפקדה בפועל.

מה לבדוק בדוחות הפנסיה?

לא מספיק לבדוק את תלוש המשכורת. כל עובד צריך לבדוק הן את הדוחות הרבעוניים והן את הדוחות השנתיים של קרן הפנסיה שבה הוא בחר לנהל את החיסכון שלו כדי לוודא שאכן הסכומים שכתובים בתלוש הועברו לפי השיעור המותר ולפי הסכם העסקה.

אם העברת הכספים לא קרתה, צריך לבדוק מה הסיבה – האם המעסיק לא העביר את הכספים כלל או שנתן צ'ק עם פירוט שגוי? ייתכן שהטעות היא בכלל אצל הגוף המנהל את הפנסיה. בכל מקרה צריך לדאוג שהטעות תתוקן הן אצל המעסיק והן אצל מנהל קרן הפנסיה.

הסעיפים שחשוב לבדוק בתלוש המשכורת

לצד הפנסיה חשוב שהעובד יבדוק את הנתונים האישיים שלו שמפורטים בחלק העליון של התלוש. סעיף מהותי הוא סעיף תחילת העבודה, ויש לו חשיבות יתרה בחישוב הפיצויים.

עמית סיעודי לא הספיק למשוך את קרן הפנסיה – הקרן תשלם לילדיו את הסכום בבת אחת

לא יקוצצו קרנות הפנסיה הוותיקות – במקום יועלה גיל הפרישה לנשים

איך בוחרים קרן פנסיה?