חדשות    

למה תקציב כל כך חשוב? ואיך מרסנים את הרכישות בכרטיס אשראי?

התנהלות כלכלית נכונה קריטית היום יותר מתמיד- כשיוקר המחייה עולה והשכר נשחק, צריך לחשוב על כל שקל.  מצד אחד, התנהלות כזו היא חובה (כן, חובה!), מצד שני יש אינסוף פיתויים שמקשים עלינו להיות צרכנים פיננסים נבונים.

כיום, יש מגוון רחב של אמצעים, שיטות וכלים טכנולוגיים שעוזרים לנו להתנהל כלכלית ולשמור על איזון פיננסי. השאלה היא כיצד מנצלים את האמצעים הללו ואיך בוחרים אסטרטגיה כלכלית נכונה. מחקרים מצביעים על קשר ישיר בין התנהלות נכונה בהיבט הכלכלי לבין הצבת גבולות וקביעת סדר עדיפויות.

מחשבון לניהול תקציב 

בשלב הראשון –  קביעת תקציב

משפחות המעוניינות לשמור על איזון כלכלי לא יכולות להרשות לעצמן להתנהל ללא מסגרת תקציב. התקציב משמש בתור מצפן להתנהלות כלכלית בטווח הקצר והארוך. ניתן להיעזר בו על מנת לגבש תכניות, או לפנות אליו כאשר מתעוררים צרכים בהוצאות בלתי צפויות. התקציב נקבע בתוך התא המשפחתי על פי ניסיון העבר. עליו להביא בחשבון הוצאות קבועות, עמידה בהתחייבויות ושאיפות ספציפיות לשיפור באיכות החיים.

בהקשר הזה חשוב  לגבש את התקציב יחד עם אנשי מקצוע או אנשים מהמשפחה שמבינים בתחום (ותמיד יש כאלו)  ולהשקיע בו את כל המאמץ הדרוש. השקעה בתקציב משתלמת גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה פסיכולוגית. משפחה המצליחה לשמור על התקציב חשה ביטחון בפעולות שהיא מבצעת. בנוסף, קביעת תקציב היא חלק עקרוני וחיוני במערך ההשקעות של אנשי עסקים. אי אפשר לשמור על התנהלות כלכלית נכונה מבלי לקבוע את התקציב ולהישאר עם אצבע על הדופק כדי לשמור עליו.

לא פחות חשוב – אחרי שמכינים את התקציב יש אחת לתקופה (חודש, חודשיים, שלושה חודשים) צורך לבדוק אותו – בודקים את הביצועים בפועל, משמע את ההכנסות וההוצאות ובודקים אם הם עומדים בתקציב. אם הם לא עומדים בתקציב, צריך לנתח את החריגות. מדוע ההוצאות החודש בתחום המזון עלו על מה שתקצבנו? מדוע עלות התקשורת לרבות המכשירים הסלולאריים היתה גבוהה מהמתוקצב?

התנהלות עם כרטיסי אשראי ומזומן

מאוד חשוב לשים לב לאופן בו פעולות שגרתיות משפיעות על התנהלות כלכלית ברמת המאקרו, ואם נתרגם זאת למילים פשוטות , חשוב במיוחד  לבחון לעיתים קרובות את אופי ההתנהלות עם כרטיסי אשראי ומזומן. רצוי לחלק את המשאבים בין מסלולי התשלום ולהתייעץ עם אנשי מקצוע (או אנשים שמבינים מהמשפחה) בכל מקרה של התלבטות. חברות פרטיות, גופים מוסדיים ובנקים מעניקים כיום מסלולי הלוואות בתנאים נוחים לקהל יעד מגוון. מי שרוצה להתנהל בצורה נכונה מבחינה כלכלית יכול להשתמש בהלוואות כמכשיר פיננסי. זו אופציה מקובלת עם יתרונות רבים. הדגש במקרה כזה צריך להיות על בדיקה לעומק של מסלול ההלוואות ועל השוואה בין תנאי אשראי.

התנהלות עם מזומן תקפה לגבי התא המשפחתי וכל גורם שרוצה לשמור על איזון כלכלי לאורך זמן. מצד שני, אין ספק שמדובר על משימה קשה. כמות הפיתויים הנמצאים סביב צעירים, מבוגרים ומשפחות עם ילדים עולה מדי שנה. כאן נכנסת התמונה היכולת לסרב ולהביע עמדה אובייקטיבית כלפי הוצאות מסוימות. בסופו של דבר, התנהלות כלכלית כרוכה לא רק בפעולה אקטיבית אלא גם בויתורים. השילוב בין אקטיביות לפאסיביות הוא זה שמציב את רף האיזון סביב חשבון הבנק הפרטי או תזרים המזומנים של העסק.

לסיכום, התנהלות כלכלית נכונה היא לא תורה מסיני. אפשר להגיע אליה כל עוד מבצעים את הדברים בצורה סבלנית  ומקצועית  ומשתמשים בכלים ובעזרה כדי להגדיר תקציב וכדי לבחון את העמידה בתקציב זה, לרבות וזה אולי הכי חשוב לשלוט בכרטיס האשראי ובהוצאת המזומנים.