חדשות    

מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים עלה בפברואר ב-144 נקודות

מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים ו- KANTAR טלסקר עלה בחודש פברואר 2020 ב-0.4 נקודות לרמה של 141.4 נקודות (אפריל 2002=100). המדד למצב השוטף ירד ב-0.1 נקודות ומדד הציפיות עלה ב-0.8 נקודות.

כלכלני בנק הפועלים: מדד אמון הצרכנים שמר על רמתו הגבוהה בחודש פברואר, אולם יש לזכור שהסקר מבוצע לאורך החודש, והשפעות וירוס הקורונה לא באו לידי ביטוי באופן מלא במדד חודש זה. השבוע האחרון של חודש פברואר אופיין בירידות שערים חדות בשוקי המניות, וסביר להניח שאת ההשפעה נראה יותר במדד של חודש מרץ.

האינדיקטורים לצריכה הפרטית שפרסמה הלמ"ס בחודש האחרון המשיכו להיות חיוביים: המכירות בכרטיסי אשראי עלו בחודשים נובמבר 2019 עד ינואר 2020 בשיעור שנתי של 9.1% בהמשך לעלייה של 10.3% לשלושת החודשים הקודמים.

בפועלים מעריכים כי התפשטות וירוס הקורונה פוגעת בטווח הקצר בעיקר בנסיעות של ישראלים לחו"ל וברכישות המקוונות, והשפעתה על הצריכה פוהמקומית מצומצמת בשלב זה. ככל שהתפשטות הווירוס תימשך אנו עשויים לראות גם בישראל ביטול אירועים והימנעות צרכנים מלהגיע למקומות הומי אדם, ואז ההשפעה עשויה להיות גדולה.

מדדא מון הצרכנים של בנק הפועלים ו-TNS מורכב מסקר נרחב ומקצועי שנערך בקרב 1,000 איש המהווים מדגם מייצג של האוכלוסייה בישראל, הסקר נערך מדי חודש.  מודל החישוב של מדד אמון הצרכנים של בנק הפועלים הוא על בסיס מודל מורכב מבית חברת המחקר הבית לאומית TNS שלה ניסיון בסקרים ומדדים דומים במדינות אחרות.

מרכיבי המדד כוללים את המרכיבים הבאים שהנשאלים מתבקשים לענות עליהם:

  • דעה על המצב הכלכלי כיום: בחירה בין טוב, רע, בינוני
  • מצב התעסוקה כיום: קיימות הרבה משרות, קיימות מעט משרות, לא הרבה/לא מעט
  • צפי לגבי המצב הכלכלי בעוד 6 חודשים: טוב יותר, רע יותר, ללא שינוי
  • צפי לגבי מצב התעסוקה בעוד 6 חודשים: יותר משרות, פחות משרות, לא הרבה/לא מעט
  • צפי לגבי הכנסת המשפחה בעוד 6 חודשים: גבוהה יותר, נמוכה יותר, ללא שינוי
  • דעה והרגשה לגבי אווירת קניות – האם המצב כיום הוא זמן טוב לקניית רכב, דירה וכדומה: זמן טוב לקנות, זמן לא טוב לקנות, לא טוב-לא רע
  • תחושה כללית בציבור לגבי כיוון המדינה: ישראל נמצאת בדרך הנכונה, ישראל אינה בדרכה הנכונה

 

מדד אמון הצרכנים השנתי ירד ב-10%