חדשות    

מדד תשומות הבנייה בספטמבר עד נובמבר יעלה ב-0.6%

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים בשלושת החודשים הקרובים – ספטמבר, אוקטובר, נובמבר, יעלה ב-0.6% – כך מעריכים כלכלני קבוצת הפיננסים, הראל. להערכתם, מדד המחירים בתקופה זו יירד ב-0.3%, והמשמעות היא במילים פשוטות – התייקרות של כ-1% במחירי הדירות. למה הכוונה? מחירי הדירות החדשות צמודות למדד מחירי תשומות הבנייה. פה ושם החוזים אחרים, אבל ברוב הגדול של החוזים מול הקבלנים יש הצמדה מלאה למדד תשומות הבנייה.

ואם מדד תשומות הבנייה עולה מעל למדד המחירים לצרכן, הרי שמדובר בהתייקרות ריאלית של מחירי הדירות החדשות וזה מה שקורה בשנים האחרונות וזה מה שצפוי בשלושת החודשים הקרובים (על פי הערכת הראל).

ורק כדי להבין את המשמעות מבחינת רוכשי דירות חדשות לרבות רכישות במסגרת פרויקט מחיר למשתכן – כאשר אתם רוכשים דירה לדוגמה ב-1.5 מיליון שקל, אתם בפועל תשלמו יותר כתלות במדד תשומות הבנייה, ולכן במקרה של רכישה במחיר למשתכן שאת הדירה תקבלו עוד ארבע שנים ויותר, הרי שיש סיכון שנובע מהחשיפה למדד וזה יכול להיות משמעותי – מדי שנה המדד הזה עולה בכמה אחוזים טובים יותר ממד המחירים לצרכן, כך שאתם אולי מקבלים הנחה על הנייר לעומת דירות אחרות, אבל לזמן יש משמעות ומחיר גדול שעלול לקזז חלק גדול מההנחה.

וזה אגב, רק חלק מהבעיות של תוכנית מחיר למשתכן.

על כל פנים בהראל סבורים שהמדדים הקשורים לנדל"ן יעלו ביחס למדד המחירים לצרכן בתקופה הקרובה. מדד מחירי דירות בבעלות הדיירים יעלה להערכת כלכלני הראל ב-0.2% בשלושת החודשים הקרובים ואילו סעיף הדיור במדד המחירים לצרכן (בעיקר מחירי השכירויות) יירד ב-0.1% בתקופה זו (לעומת ירידה של 0.3% במדד המחירים).

 

מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים עלה בחודש אוגוסט 2017 ב-0.5% והגיע ל-110.3 נקודות לעומת 109.8 בחודש קודם (הבסיס: יולי 2011 = 100.0 נקודות).מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ללא שכר עבודה עלה ב-0.7% והגיע ל-104.2 נקודות.

ב-12 החודשים האחרונים (אוגוסט 2017 לעומת אוגוסט 2016) עלה מדד מחירי תשומה בבנייה למגורים ב‑1.7% בשל העלייה במחירי שכר העבודה ב-2.5%. המדד ללא שכר עבודה עלה ב-0.9% בתקופה זו.

למחשבון מדד תשומות הבנייה למגורים

מתי כדאי לשלם לקבלן?

שאלה חשובה שאיתה מתמודדים רוכשי הדירות היא מתי לשלם לקבלן/ ליזם, ממנו הם רכשו את הדירה החדשה – האם לחכות עד כמה שניתן? או דווקא להקדים תשלומים? ובכן, תשלום מהיר ימנע את ההצמדות למדד תשומות בנייה, כלומר יחסוך את ההצמדות (את העלייה במדד תשומות הבנייה למגורים), אך מצד שני תשלום מהיר משמעותו בשביל רוב רוכשי הדירות – לקיחת משכנתא בשלב מוקדם וערכה עולה בהתאם לריבית – השאלה הכלכלית היא מה יותר גבוה, או מה התחזית שלכם לגבי מה יהיה יותר גבוה – מדד תשומות הבנייה או הריבית על המשכנתא?  וגם כאן, אלו הערכות ומה שהיה לא בטוח שיהיה. כאן, תמצאו את ריבית המשכנתא המעודכנת, וכאן, את מדד תשומות הבנייה וכן תחזיות לגבי מדד זה.

מדריכים נוספים:

רכישת דירה מקבלן – כל מה שצריך לדעת

למדריך מס רכישה