מובייל וגאדג'טים    

מדריך לסטודנטים: כך תבחרו את הלפטופ הנכון בלי להתרושש

מעודכן ל-10/2019

שנת הלימודים האקדמית עוד רגע מתחילה וכידוע כל סטודנט זקוק למחשב • איך לבחור את הדגם המתאים לכם ביותר, למה חשוב לשים לב ואיך לא תיכנסו להוצאות מיותרות? אלה הכללים שיעזרו לכם

מבין כל המשימות וההכנות לקראת פתיחת שנת הלימודים האקדמית, בחירת מחשב נייד היא אחת המורכבות והמאתגרות ביותר: השוק הרי מוצף במותגים ודגמים, ההיצע אינסופי והכיס של הסטודנטים בדרך כלל אינו עמוק במיוחד. ואם זה לא מספיק, תוסיפו לכך את מאמצי השיווק של הרשתות, שבמקום להפחית את הבלבול, מוסיפים עליו.

המדריך שלפניכם לא מתיימר לספק לכם תשובות לכל השאלות. לא נוכל לומר אם מק יתאים לכם יותר מ-PC, או להיפך. לא נמליץ על יצרן כזה או אחר. לא נחליט בשבילכם אם ללכת על 13 או 15 אינץ', ואם להעדיף מעבד של אינטל או של AMD. הכול תלוי בכם, בצרכים שלכם ובתקציב העומד לרשותכם. מה שכן ננסה לעשות זה לתת לכם עצות בנוגע לשאלות שאתם צריכים לשאול את עצמכם ואת החנות שאתם רוכשים ממנה, כדי שלא תתייאשו ותבחרו במחשב הראשון שיציעו לכם רק כדי לגמור עם זה. שתהיה לכם קנייה טובה ושנת לימודים מוצלחת ומהנה.

לפני הכול: האם אתם באמת צריכים לפטופ?

הדבר הראשון שאתם חייבים לשאול את עצמכם הוא – האם לפטופ הוא אכן המכשיר שדרוש לכם? אם אתם מחפשים מחשב שיתנייד בין חדר העבודה לסלון לצורך צפייה בסרטים, אולי בכלל אפשר להסתפק במחשב הנייח וסמאטרפון ולחבר אחד מהם לטלוויזיה החכמה? לא תמיד צריך לשם כך אפילו סטרימר.

אם אתם משתמשים בלפטופ בתור מכונת כתיבה, אולי עדיף לחבר מקלדת בלוטות' לסמארטפון או לטאבלט? קיימים גם מחשבים בסיסיים זולים במיוחד, או כאלה שמשלבים טאבלט ומקלדת בפחות מאלף שקל. לא תוכלו לצפות בהם בווידיאו באיכות גבוהה ולעבוד עם 45 טאבים במקביל, אבל הם יספיקו לשימושים צנועים יותר.

ונניח שאתם בעלי משרד שמקבל קהל ורוצים לשדר פוזה, אולי שווה לשקול מחשב מסוג All-In-One? מחשב מהסוג הזה נראה כמו מסך בלבד, אך הבסיס או המסך שלו מכילים את כל רכיביו.

הגדרת צרכים: למה אתם מצפים מהמחשב הנייד?

אי אפשר לבחור מחשב "טוב באופן כללי", אלא מחשב שמתאים לקבוצה שאתם משתייכים אליה.  מגדירים 2-3 פרמטרים שאתם לא מוכנים להתפשר עליהם. לא יותר. אם אתם גיימרים או מעצבים, כדאי להתייעץ בפורומים ייעודיים ולהתכוונן לדגמים ספציפיים שיצמצמו את טווח האפשרויות.

אם אין לכם 10,000 שקל מיותרים, אין הצדקה לקנות את התותח הכבד ביותר, עם המעבד הכי חזק, המסך הכי חד ואינסוף זיכרון, שהוא גם קלה, דקה, מתקפל לשניים וזוכה בתחרות היופי לניידים. לפני שניגשים לסקר השוק, צריך להבין את הצרכים, אחרת תטבעו בים האפשרויות.

נניח שהמחשב ישמש אתכם לצפייה בסרטים – מה יכול להיות הרכיב הכי חשוב אם לא איכות המסך וגודלו? אם אתם גיימרים – נוסף למסך, תצטרכו גם מעבד וכרטיס מסך עוצמתיים. גם אז הדבר תלוי בסוג המשחקים: לא דין משחקי אסטרטגיה כדין עולם תלת-ממד מרובה משתתפים.

למי שנמצאים הרבה בדרכים חשובים המשקל וזמן הסוללה. מעצבים גרפיים ואמנים חייבים לפחות מסך איכותי, אבל עורכי וידאו ואנימציה מוכרחים שגם המעבד וכרטיס המסך יהיו חזקים. אפילו סטודנטים שעובדים עם מספר רב של טאבים בדפדפן זקוקים לכוח עיבוד ולנפח זיכרון כדי לשמור על זמן תגובה מהיר.

מה צריך לכלול לפטופ לסטודנטים?

כדי לעשות את זה קל יותר בשבילכם, נתחיל בדרישות הבסיסיות. אלו הם האלמנטים שצריך כל מחשב סטודנטים מוצלח:

מקלדת נוחה. לא משנה אם בכוונתכם ללמוד ספרות כללית, הנדסת אווירונאוטיקה או מנהל עסקים – אתם הולכים להקליד הרבה. ונוחות העבודה קריטית; מקלדת קטנה ודחוסה תצריך הסתגלות ארוכה ותשפיע על מהירות הכתיבה שלכם. וזה לא כיף בכלל להיות נוכחים בשיעור ובסוף להיאלץ להשלים את החומר מחברים.

סוללה עם אורך חיים ממושך: יום לימודים אקדמי נמשך שעות ארוכות ולא תרצו לעצור את רצף העבודה כדי לחפש שקע. איך יודעים מהו זמן הסוללה? החברות מתפארות בנתון הזה בעמודי המוצר באתריהן. אפשר לקרוא סקירות מקצועיות ולראות מהו הנתון המדויק והאמיתי, או להפחית בערך 25% מהמספר שמבטיח היצרן. חשוב לזכור שזמן הסוללה תלוי באופי השימוש, רמת הבהירות של המסך, מספר התוכנות שהפעלתם וסוגן ואפילו טמפרטורת הסביבה.

 משקל וגודל סבירים: אל תשכחו שהאוניברסיטאות ואפילו המכללות מתפרסות על שטח גדול למדי ואתם בעצם נודדים כל היום מאולם לאולם. לכן בבחירת לפטופ חשוב לשים לב שהמשקל והגודל שלו יאפשרו לכם לשאת אותו על הגב בכיף, בלי לסיים את התואר עם אחוזי נכות.

רכיבי המחשב

תצורה ותצוגה

ישנם שלושה סוגי לפטופים: הסטנדרטי דמוי המחברת; ההיברידי בו יש מסך עם ציר כפול שמתהפך ויכול לתפקד כטאבלט; וההיברידי בו המסך והמקלדת ניתקים זה מזה. למעשה, הסוג הסטנדרטי הוא הנוח ביותר; אך מי שאוהב טאבלטים ורוצה שמחשבו יוכל לתפקד ככזה, יוכל לבחור בשתי התצורות האחרות.

התצוגה היא האלמנט שבו כדאי להתחיל, משום שהיא קובעת את גודל המחשב. ישנם שני גדלים רלוונטיים בשוק:

מחשבים עם מסכי 13.3 עד 14 אינץ', שמשקלם נע בין ק"ג וקצת לק"ג וחצי, ומחשבים בעלי מסכי 15.6 אינץ' ששוקלים כשני ק"ג עד 2.5 ק"ג. הסוג הראשון מתאפיין בזמן סוללה ארוך יותר בממוצע, ומידות קטנות יותר – והמחיר הוא נוחות הצפייה וההקלדה. אם אתם נוהגים לעבוד עם כמה חלונות פתוחים בו זמנית, כנראה שתעדיפו מסך גדול. מחשבי 15.6 אכן מצטיינים בתצוגה רחבה ועמה גם מקלדת מרווחת, אך המשקל מורגש ולרוב גם זמן הסוללה שלהם נופל משל חבריהם הפעוטים. המחירים נעים בין 2,000 ל-3,000 שקל לדגם מינימלי, ויכולים לטפס גבוה מאוד, בהתאם למותג וליתר הרכיבים.

יש בשוק גם מחשבי 11.6 אינץ' שנמכרים בארץ, מבית לנובו ואסוס. אלו מחשבים קטנים וקלים מאוד שגם עולים 1,500-1,000 שקל, אך הם גם חלשים ביותר ובעלי זיכרון פעולה מוגבל – מה שפוגע ביכולתם להריץ למשל, את דפדפן זללן המשאבים, עם הרבה חלונות פתוחים.

איכות התצוגה עומדת לרוב על Full HD כלומר 1080p, רזולוציה גבוהה דיה כדי להתאים גם לצפייה בווידיאו חד. ישנם דגמים זולים בעלי רזולוציית 720p, שהיא סבירה לחלוטין. בשני המקרים זה די והותר אם אתם לא לומדים משהו שמצריך עיסוק גרפי רב. אם בחרתם בלימודי אנימציה, וידאו, גרפיקה, אדריכלות וכדומה, תצטרכו ככל הנראה מחשב גדול, חזק ועם מסך חד.

מעבד, זיכרון פעולה ומרחב אחסון

בימינו המעבדים מבית אינטל ו-AMD כה יעילים, כך שגם הסדרות החלשות של המעבדים יוכלו לשאת את משקלה של מערכת ההפעלה של ווינדוס. אם מדובר במעבדים מהדורות האחרונים, לא צריך לחשוש מלקחת מחשב עם i3 במקום להוציא מאות שקלים יותר ולקחת גרסה עם i5 למשל.

זיכרון פעולה (RAM) הוא רכיב חשוב שמשפיע מהותית על מהירות הפעולה. המינימום הוא 4 גיגה-בייט, דגמים קצת יותר חזקים מוצעים עם 8, ומי שלומד עריכת וידאו ואנימציה יצטרך גם 16. ישנם בשוק דגמים שמוצעים עם 2 גיגה-בייט; זה אומר שהם בקושי יסחבו תוכנות שגרתיות, ולא מומלצים.

בנוגע למרחב האחסון, כיום כל הכוננים הם או SSD, כלומר זיכרון אחסון כמו בסמארטפון, או היברידיים – כלומר, בעלי רכיב SSD ורכיב בו דיסק פנימי מסתובב, שעובדים יחד. ככלל, עדיף לבחור בדגם בעל כונן SSD, גם אם מרחב האחסון שלו עומד רק על 128 גיגה-בייט. למה? כי את רוב מה שאתם שומרים במחשב – מסמכים, תמונות וכולי – אפשר לשמור בענן של גוגל/מיקרוסופט/אפל ולחסוך מקום.

הוצאות נלוות שאי אפשר בלעדיהן

הקציתם תקציב למחשב? זה לא נגמר כאן, עכשיו תצטרכו להשקיע עוד קצת. כל מחשב היום מגיע עם אופיס בגרסת מנוי; תוכלו להשתמש בה בחינם למשך חודש ואז להתחיל לשלם – העלות היא כ-45 שקל לחודש, או 450 שקל ברכישה. שווה לבדוק, ישנם מוסדות אקדמיים שבהם אפשרות להנחה בקבלת אופיס. אפשר גם לוותר על התענוג ולהשתמש בפיתרונות חינמיים נהדרים כמו גוגל דרייב ו-OpenOffice, שמציגים את אותן אפשרויות בסיסיות. שימו לב שיש חנויות שינסו למכור לכם לפטופ בלי מערכת הפעלה, כדי שתקנו את ווינדוס בנפרד, או שתבחרו באיזו הפצת לינוקס. בדרך כלל למשתמש הממוצע דיל שכזה איננו כדאי.

הוצאה חשובה אחרת היא תיק מתאים. ההתאמה אינה רק עניין של גודל; עליו להיות מרופד וממוגן כך שיימנע מהמחשב שלכם מלהתנפץ ולהינזק במקרים של נפילה.

איך ואיפה קונים?

גם בעידן שבו אנחנו רגילים לקנות המון דברים ברשת, רכישת לפטופ רצוי לעשות בחנות פיזית. כדאי לנסות ולבדוק אם ההקלדה נוחה דיה, אם הגודל הוא מה שחשבתם, ובמיוחד אם זה הלפטופ הראשון שאתם קונים – סורו לחנות ושחקו איתו קצת. למעשה, אחרי שתחליטו על הדגם, תוכלו לבצע את הרכישה עצמה בכל מקום. אם לא הספקתם לנצל את מבצעי החגים, אולי כדאי להמתין קצת ולקנות בבלאק פריידיי/סייבר מאנדיי.

תקציב: זול לפעמים עולה ביוקר

בדברים שימושיים שיש לנו איתם מגע יומיומי ומשפיעים על איכות החיים והתפוקה שלנו – מומלץ לא לחסוך בכוח. זה נכון לגבי המכונית והמזרן, וזה נכון גם לגבי הלפטופ.

כאמור, לא חייבים לקנות מחשב ב-12 אלף שקל בשביל לגלוש ביוטיוב ולכתוב מסמכים בוורד, אבל מומלץ להגדיר תקציב סביר ולחפש את המחשב הכי טוב במסגרתו. אל תתפשרו על זיכרון רק כדי לחסוך כמה גרושים.

כשמדובר בזיכרון, זו השקעה משתלמת במיוחד, שתשמור על המחשב שלכם צעיר ורענן זמן רב יותר. אם המחשב הישן שלכם רק בן שלוש והוא כבר מרגיש תקוע, שווה לבדוק אם ניתן לשדרג לו את הזיכרון. תמורת 300-200 שקל אפשר לשחרר צוואר בקבוק משמעותי.

זכרו: רובנו מחליפים סמארטפון אחת לשנה או שנתיים, גג שלוש. מחשב נייד טוב וחזק ימשיך לעשות את העבודה הרבה מעבר. לא משתלם להתקמצן.

אל תפסלו מותגים מראש

העצה הכי נפוצה שצרכנים שמחפשים לפטופ חדש מקבלים מחבריהם בפייסבוק היא "לא להתקרב למותג X", שלמשיא העצה היה איתו ניסיון רע. זכרו רק שלכל אחד היה מתישהו ניסיון רע עם משהו, ואם תקשיבו לכל היועצים האלה – תוך זמן קצר תגלו שפסלתם בערך את כל המותגים.

ברוב המקרים מדובר על לקוח שלא היה מרוצה מהשירות עצמו. אבל פעמים רבות ההמלצות הללו מבוססות על ניסיון מהעבר הרחוק, ומאז החברה בכלל החליפה נציגות בארץ, או סתם השתפרה (זה עלול להיות נכון, כמובן, גם בכיוון ההפוך). במקרים אחרים האכזבה נובעת מציפיות לא-ריאליות מצד הלקוחות לזמן מענה, עלות התיקון או תנאי ההחלפה של המוצר. כך או כך, עדיף לא למהר ולפסול חברות על סמך הצהרות גורפות ולא מבוססות.

איך לא להרוס את הלפטופ

נגמר לכם המקום במחשב? כך תפנו שטח אחסון בכונן – בחינם ובקלות