חדשות    

מי ישלם לספקים? עלייה בהתנערות מהתשלומים

pixabay

המדינה אומנם הכריזה על מענק לעסקים, אך הדרך לקבל אותו לא פשוטה.  בעוד עובדים אפשר להוציא לחל"ת או לפטר, הקושי העיקרי הוא הספקים, שהם בעצם עצמאים וחברות אחרות. אלא שזה נעשה תוך ירידת מוסר התשלומים וללא הסכמים. חברות גדולות כמו פוקס, קסטרו ופתאל הודיעו כי לא ישלמו לקניונים או לספקים. הבעיה העיקרית עם המהלכים שהם חד-צדדיים.

בעייתי עוד יותר שעצירת התשלומים נעשית גם במקרים שבהם כבר העסק קיבל את הסחורה.  החברות עושות זאת באמצעות ביטול הוראות קבע וצ'קים.  והן עושות זאת כצעד ראשון כדי להתמודד עם המצב. מבחינת העסקים אם לא ייעשו זאת מילא לא יוכלו לשלם את השכר.

נזילות בזמן משבר

הקושי העיקרי הוא אצל  חברות שאין להן נכסים נזילים.  הון בנכסים למשל לא עוזר לחברות כרגע שמשתוקקות למזומנים. במקרה זה חייביםל קצץ  בהוצאות, ולכן חברות ממהרות לעצור תשלומים. נראה שהענפים היחידים שלא נפגעו בינתיים הם המזון והטואלטיקה.

רק בימים האחרונים החלו ההקלות לרשויות וגם הן מעטות, דחייה בתשלום ולא הנחות או זיכויים. המשבר הנוכחי מכה בכל ענפי המשק וקשה להעריך מתי ייגמר.

הפאניקה ואי הוודאות מביאות לכך שעסקים חותכים הוצאות היכן שהם רק יכולים, והמקום הקל ביותר עבורם לחתוך בו הוצאות הוא עצירת תשלומים לספקים ונותני שירותים בעיקר כשאין רשויות פועלות ובתי משפט. מדובר בשרשרת של ספקים שנאלצים להפסיק לשלם לספק שלהם וכך הלאה. יתר על כן, גם משקי הבית מתקשים לעמוד בתשלומים משום שרבים מהם מובטלים הלכה למעשה והם לא משלמים לעובדים שלהם, כמו גננות, מטפלים ומנקות.

מה הפתרון

הפתרון הברור הוא שצריך להיקבע חוק, וזה קשה בהיעדר ממשלה מוסכמת. חוק אחיד יכול לקבוע מה יהיה מצבם של הקניונים וספקי המלונות , לקבוע גובה פיצויים מוסכם ועוד.

המדינה תצטרך להזרים כסף בדרכים מהירות למשק, כדי שהוא לא יעצור. בשלב זה המדינה יכולה לוותר על תשלומי מסים וארנונה לעסקים או לפחות לקצץ בהם. בלי גיבוי של הגוף הכלכלי הכי חזק – המדינה – תהיה שרשרת של פשיטות רגל.  אפשרות נוספת היא לתת הלוואות למימון הון חוזר  עם פחות ביורוקרטיה. הפתרון המוצע כעת הוא חלקי ולא מתאים לכל העסקים. יש צורך בפתרון אוניברסלי, למשל אחוז מהמכירות. עוד מוצע במקום דמי אבטלה לעובדים לתת מענקים לעסקים כדי שיוכלו לשמור על רצף תעסקתי.

כדאי לציין שלצד התנערות מהתשלומים יש גם מי שיכול להקדים תשלום לספקים, למשל חברת החשמל הודיעה שתקדים תשלום לספקים והחשב הכללי הורה לקצר את זמן התשלום לספקים במוסדות הממשלתיים.

השלכות משבר התיירות: פתאל תקפיא תשלום לספקים

לשופרסל נמאס מהספקים: תתחרה בהם בהפצה למכולות