לשופרסל נמאס מהספקים: תתחרה בהם בהפצה למכולות
חדשות    

לשופרסל נמאס מהספקים: תתחרה בהם בהפצה למכולות

צילום: סיון פרג'

שופרל מתעתדת לקנות שתי חברות הפצה כדי לענות על צרכים מיידיים

שופרסל החליטה להחריף את המאבק בספקים ורוצה להגיע במקומם למכולות ברחבי הארץ. קמעונאות הזמון הגדולה במשא ומתן מתקדם לרכישת שתי חברות הפצה שיענו לה על הצורך המיידי להגיע לעסקים בצפון ובדרום.

חברות ההפצה המדוברות הן שתי חברות קטנות, שיפיצו עבור שופרסל הן מוצרים יבשים ומוצרים בקירור או הקפאה. המהלך נובע מהביקוש הגובר מצד המכולות. ואין לרשת יכולת להפיץ עבורן את הסחורה בצפון ובדרום הארץ.

את סניפי הרשת משרת המרלו”ג המרכזי של שופרסל בשוהם.   וכדי להגיע לבתי עסקים קטנים, כמו מכולות וסופרמרקטים פרטיים, המזמינים הזמנות גדולות –  שופרסל צריכה חברות הפצה חיצוניות. הרכישה תאפשר לרשת מענה מיידי, כיוון שהחברות כבר מצוידות במחסנים, משאיות וכוח אדם, אך החיסרון הוא בעלות הגבוהה יחסית ברכישת חברות קיימות, מה שעלול לפגוע ברשת, שהציגה נתונים חלשים הרבעון.

הספקים רואים במהלך  הכרזת מלחמה מצד שופרסל, הנוגסת במכירות העצמאיות והרווחיות שלהם למכולות שכיום אינן נהנות מתנאי הסחר המשופרים שיש לרשת.לכן הספקים צפויים להזיז את המהלך להקמת אתר אינטרנט, שבו ימכרו במשותף מוצרים למכולות ולמינימרקטים, וכמו כן יבחנו אפשרות הקמת מחסן לוגיסטי משותף, לאחר קבלת היתר מרשות התחרות.

המכירות של שופרסל עסקים מבוססות על 3 סוגי לקוחות מרכזיים: כ־60% מהמכירות הן לבעלי מכולות, 20% לפיצוציות ו־20% לשוק המוסדי הכולל עסקי הסעדה קטנים, מזנונים וקפטריות. רכישת חברות ההפצה תאפשר לשופרסל להקדים ולנכס לעצמה חלק ניכר מהעסקים הקטנים בשוק, הזוכים להצעות גם מיינות ביתן שרכשה בשנה שעברה את חברת Free Market, שמציעה לבעלי מכולות רכש ואספקת סחורה, ורמי לוי שצפוי להרחיב את הפעילות באמצעות הקמת חנויות ייעודיות.

כוח הקנייה הוא רק אחד היתרונות של שופרסל ביחס לספקים וסיטונאי המזון הפועלים מול העסקים הקטנים. תנאי התשלום למשל על הסיגריות בקנייה מהסוכנים של החברות הם מזומן עד למקסימום שבוע מיום הקנייה, ובשופרסל בעל המכולת משלם באשראי והתשלום יורד לו כעבור חודש. זה עוזר לעסק שלו בפן של ההון החוזר ולא בפן הרווחיות.

ההסתערות  של שופרסל על המכולות מפתיעה, שכן עד לא מזן חשבו שהרשתות קברו אותן. מאז המחאה החברתית של 2011 השתנו הרגלי הקנייה. הצרכנים הבינו כי  קניות גדולות בקופונים פחות יעילות כי זורקים הרבה אוכל. לאחר מכן הצרכנים עברו לעשות קנייה של 60% בדיסקאונט ואת היתר ביצעו ליד הבית. שינוי זה בלם את הירידה במכירות המכולות, שמספרן מוערך בכ־8,000 ברחבי הארץ ומכירותיהן בשנה החולפת עמדו על כ־5.5 מיליארד שקל. העניין שמגלות חברות המזון במכולות נעוץ בכך שהתחום נמצא במגמת עלייה מתמשכת. בשנת 2018 נרשמה צמיחה רק במכירות פורמט חנויות המכולת, המינימרקטים וחנויות הנוחות, בעוד הרשתות הגדולות איבדו מכירות.

רוסאריו: שופרסל אפסייד של כ-13.4%, רמי לוי אפסייד של כ-11.8%

שופרסל טראוול – האם אכן כדאי וזול?

לאומי שוקי הון על שופרסל: מדובר בסביבה עסקית חיובית