חדשות    

ממה חושש פישר?

נגיד בנק ישראל סטנלי פישר קנאי לריבית נמוכה. ריבית בנק ישראל עומדת על 2.25% והיא אפילו צפויה להמשיך לרדת. בריבית כזו לא מפתיע שהרבה מאלו שישבו על הגדר וחיכו לירידת מחירים בשוק הדירות, החליטו לרדת מהגדר ולרכוש דירה – המשכנתא פשוט מאוד זולה, ובפועל המחירים לא יורדים , אפילו ההיפך. אז למה פישר בכל זאת קנאי לריבית הנמוכה? למה הוא מקריב את שוק הדירות ובשביל מה בעצם? תשובות אפשר למצוא בדברים שאמר הפרופסור המלומד בדיון בועדת הכספים של הכנסת שעסק בתכנית הכלכלית של הממשלה. "המשק העולמי נמצא, כידוע, במצב לא טוב. הצמיחה בארה"ב צפויה לעמוד על 2% השנה, ובאירופה כבר יש מיתון והצמיחה שם שלילית. בשווקים המתעוררים והמתפתחים המצב מעט יותר טוב, אם כי גם בחלקם נרשמת האטה בקצב הצמיחה. הסחר העולמי צומח בקצב נמוך מהממוצע, ושווקי היצוא העיקריים שלנו צפויים להיוותר במצב קשה בתקופה הקרובה.

"באירופה המצב חמור במיוחד, ושיעורי האבטלה מאוד גבוהים. מה שמדאיג במיוחד הוא שיעורי התשואה על איגרות החוב במדינות המצויות במשבר, בעיקר ספרד ואיטליה, שם התשואות עלו למעל 6-7%. בתשואות כאלו יהיה קשה מאוד לממשלות להמשיך לממן את ההוצאות שלהן. ביוון התשואה היא של עשרות אחוזים, ולמעשה ממשלת יוון איבדה לחלוטין את השליטה על גורלה – היא תלויה בחסדיהן של מדינות האיחוד האירופי, אשר לא ברור אם יסכימו להמשיך להלוות לה.

"המשק הישראלי בשנים האחרונות הוא סיפור הצלחה – הצמיחה בכל אחד מהרביעים מאז תחילת 2008 הייתה גבוהה מאשר במדינות המפותחות, כולל בתקופת הצמיחה השלילית בשיא המשבר. עם זאת, מתחילת 2011 החלה ירידה בקצב הצמיחה בישראל.

"שיעור האבטלה בישראל, על פי שיטת המדידה החדשה, החל לרדת מאוד מהר ביציאה מהמשבר, ונע כעת סביב 7%. בחודשים האחרונים החלה ירידה חדה ביצוא, תוצאה ישירה של החולשה במשק העולמי ובעיקר באירופה – שוק היצוא העיקרי של ישראל. ירידה זו ביצוא היא הסיבה העיקרית לירידה בצמיחה שאנו חווים.

"בשנים עשר החודשים האחרונים האינפלציה עמדה על 1%. צפוי שתהיה עלייה באינפלציה כתוצאה מעליית המע"מ ומהתייקרות הסחורות בשווקים העולמיים, אולם אנו עדיין צופים שהאינפלציה תהיה בקרבת מרכז היעד. אציין גם שלאחרונה חל פיחות בשער החליפין, אשר צפוי לתמוך ביצוא ולהפחית את הפגיעה בצמיחה.

"נקודה חשובה שיש לשים לב אליה, היא שלמרות העובדה שאנו מתנהלים באחריות, נטל תשלומי הריבית בישראל מתוך התוצר הנו גבוה בהשוואה לממוצע מדינות ה-OECD. התשואה על האג"ח הממשלתית גבוהה מאשר במדינות אחרות שאינן במשבר, והוצאות הריבית עומדות על כ-40 מיליארד שקל כ – 4% מהתמ"ג. חשוב מאוד למנוע עלייה בנטל הוצאות הריבית, היות וכל אחד יודע שעם ארבעים מיליארד שקל אפשר לעשות הרבה דברים חשובים.

"לגבי העתיד לבוא, ניתן לתאר שני תרחישים:בתרחיש הראשון אירופה מצליחה להתמודד עם המצב הנוכחי. תחזיות הצמיחה שהצגנו עד כה מתבססות על תרחיש זה. אולם, קיים גם התרחיש השני, שבו תיתכן עזיבה של חלק מהמדינות את גוש האירו. איננו יודעים מה יהיו התוצאות של המשבר הפיננסי שיתרחש במצב כזה. למעשה, אף אחד לא יודע, ואיננו יודעים מה יהיו ההשלכות על כלכלת אירופה ועל כלכלת ישראל. למעשה, אף אחד אינו יודע מה יקרה בתרחיש כזה. עלינו להיות מוכנים לאפשרות כזו, כלומר, לטפל במצבו של המשק לפני שניכנס למשבר כזה: לשמור על יציבות המערכת הפיננסית, ולטפל במצב התקציבי של הממשלה.

"יעד הגירעון המקורי ל-2013 עמד על 1.5% מהתמ"ג – בערך 15 מיליארד ש"ח. הממשלה החליטה לפני חודש להעלות את יעד הגירעון ל-3%, כלומר, לגייס חוב נוסף בסדר גודל של 15 מיליארד ש"ח, ובכך להפחית את הצורך בהגדלת המיסים ב-15 מיליארד ש"ח. כלומר, הטענה שנשמעת בימים אלו, על פיה היינו צריכים להגדיל את הגירעון במקום להעלות מיסים אינה במקומה, היות וזה בדיוק מה שעשתה הממשלה – הגדילה את הגירעון כדי להעלות פחות מיסים היום, ולמעשה העבירה את הנטל לדורות הבאים. כידוע, אני סברתי שצריך היה להעלות את הגירעון רק ל-2.5% מהתוצר. בכל אופן, הממשלה קיבלה את ההחלטה, ומה שחשוב כעת זה לעמוד ביעד. חשוב להבין, שישנה גם חריגה בהוצאות המתוכננות של כ-15 מיליארד ש"ח מעבר לכלל ההוצאה, וגם עם זה תצטרך הממשלה להתמודד, כלומר, להפחית את הגידול המתוכנן בהוצאה. ברצוני להדגיש, שאם לא נטפל בחריגה מיעד ההוצאה הגירעון יעמוד על כ-4.5% ב-2013, ואם בנוסף על כך הממשלה לא תעלה את המיסים, הגירעון עשוי להגיע לסדר גודל של 6% מהתוצר – רמה מסוכנת מאוד למשק שצומח בסדר גודל של 3% בשנה.

"בעת הזו, פחות חשוב איך הגענו למצב כזה. מה שחשוב זה שעכשיו הממשלה חייבת לטפל במצב. אם לא נטפל במצב והמשבר באירופה יחמיר, נמצא את עצמנו נאלצים לנקוט בצעדים מצמצמים דווקא בשיא המיתון, והביקורות שישמעו על כך יהיו מוצדקות בהחלט. בתקופה הנוכחית איננו נמצאים במיתון, ועכשיו הוא הזמן לטפל במצב התקציבי שנקלענו אליו".

האמת על סטנלי פישר נחשפת – נגיד גרוע 

סטנלי פישר מעורר את הביקושים לשוק הדירות 

סטנלי פישר לא רגוע לגבי שוק הנדל"ן