מנייית ליפט עלתה ביום המסחר הראשון שלה ב-9% ל-78 דולר
שוק ההון    

מנייית ליפט עלתה ביום המסחר הראשון שלה ב-9% ל-78 דולר

זאת למרות הפסדיה שהגיעו ל-911 מיליון דולר ב-2018

מניית חברת שיתוף הנסיעות ליפט החלה להיסחר בבורסת נאסד"ק, וכבר ביום הראשון עלתה ב-8.7% ל-78.30 דולרים.

במהלך יום המסחר המניה הגיעה אף למחיר של 87.24 דולרים, זינוק של 20% לעומת התמחור בהנפקה: 72 דולר, ששיקף לחברה שווי של 24 מיליארד דולר.

המניה הייתה אמורה להימכר  במחיר של בין 62 ל-68 דולר אך ביקושים גבוהים גרמו לליפט להעלות את המחיר. החברה אף הגדילה את מספר המניות שמכרה ל-32.5 מיליון לעומת ה-30.8 מיליון שתכננה להציע.  במסגרת הנפקת המניות גייסה החברה מעל 2 מיליארד דולר.

ליפט תשתמש במבנה של שני סוגי מניות, כאשר מחזיקי מניות סוג A יקבלו זכות הצבעה אחת עבור כל מניה, ומחזיקי מניות סוג B יקבלו 20 הצבעות לכל מניה. לכן מייסדי החברה לוגן גרין וג'ון צימר יחזיקו ב-5% ממניות החברה, אך ב-50% מזכויות ההצבעה. סבב הגיוס האחרון של החברה בשוק הפרטי היה ביוני 2018 והוא בוצע לפי שווי של 15 מיליארד דולר. מאז החברה המשיכה להציג צמיחה מהירה – הכנסותיה בשנה שעברה עמדו על 22 מיליארד דולר, לעומת כמיליארד דולר ב-2017 ו-343 מיליון דולר ב-2016. עם זאת, החברה הפסידה 911 מיליון דולר בשנת 2018, לעומת כ-690 מיליון דולר בשנה שלפני כן.

לפי הצהרת ליפט היא מחזיקה ב-39% מהשוק האמריקאי לשירותי שיתוף נסיעות, לפי מדד מספר נסיעות. בשנת 2016 החזיקה רק ב-22% מהשוק. ברבעון האחרון של 2018 השתמשו באפליקציית ליפט 19 מיליון נוסעים והם ביצעו 178 מיליון נסיעות. לשם השוואה, ברבעון הרבעון של 2016 מספר הנוסעים עמד על 3.5 מיליון בלבד, ואלו הזמינו 29 מיליון נסיעות.

מלבד שירותי שיתוף נסיעות, ליפט כבר החלה להציע גם שירותי שיתוף אופניים וקורקינטים ועוסקת בפיתוח טכנולוגיית רכב אוטונומי, בדומה לאובר. אך להבדיל מאובר שרוצה להתרחב לתחומים נוספים מלבד תחבורה ובהם משלוחי מזון, ליפט אומרת שהיא נשארת בתחבורה.

נציין כי התנפלות המשקיעים היא למרות הפסדי החברה שהתרחבו ב־32% ב־2018 ועמדו על 911 מיליון דולר.

ליפט מכוונת לשווי של 25 מיליארד דולר; האם היא שווה כזה סכום?

ליפט, המתחרה של אובר, תהיה לפניה בבורסה