שוק ההון    

מנכ"ל טבע: "ההכנסות שלנו יורדות והמצב קשה"

קאר שולץ, מנכ"ל טבע

את הדברים אמר במסיבת עיתונאים בתל אביב, לצד הציפיות המאכזבות ל-2019 שלח מסרים מרגיעים על כך שלא מתוכנן ארגון מחדש נוסף

במסיבת העיתונאים שנערכה בתל אביב התיחס קאר שולץ למצב טבע "אתה לא משלם משכנתא, אתה מאבד את הבית – אז אתה חייב לשלם איכשהו. כשההכנסות שלנו יורדות במיליארדי דולרים, יש רק אופציה אחת, וזה להפחית את העלויות",.

הוא אמר את הדברים לאחר שנה של תוכנית התייעלות מאסיבית, שבה פוטרו 10,300 עובדי החברה, ועל רקע התחזית לשנת שפל בחברה. "זה מחיר גבוה מאוד – וזה עצוב מאוד", אמר, "אבל אם לא היינו עושים זאת, כל עובדי טבע היו נאלצים לעזוב".

אך שלח גם מסרי הרגעה: "לא נותרו החלטות גדולות שיש לקבל. אין גל נוסף של רה-ארגון. שבעה אתרי ייצור נסגרו או נמכרו ב-2018, וכשאמרתי שעוד 11 ייסגרו השנה, מדובר בכאלה שכבר הכרזנו עליהם – לדוגמה, האתר בירושלים".

"ההכנסות שלנו יורדות והמצב קשה"

תוצאות הפעולות של טבע הן הקטנת החוב מיותר מ-35 מיליארד דולר ל-27.1 מיליארד דולר נטו (החוב ברוטו 28.9 מיליארד דולר),

אלא שהתחזית ל-2019, שנמסרה בשבוע שעבר, אכזבה, ומניית טבע נפלה ביום פרסום הדוחות ב-8%. טבע צופה הכנסות של 17.0-17.4 מיליארד דולר, רווח נקי של 2.2-2.5 דולרים למניה ותזרים של 1.6-2.0 מיליארד דולר.

תגובת שולץ, "האנליסטים ציפו שהמספרים יהיו גבוהים יותר. כתוצאה מהביצועים הטובים יותר ב-2018, אנשים התחילו לחשוב שהמצב אינו קשה. ההכנסות שלנו יורדות והמצב קשה, אף שאנחנו מנהלים אותו היטב. אנחנו צריכים להזכיר לאנשים שהמכירות ימשיכו לרדת ב-2019. ב-2020 אנחנו מקווים להתייצבות או עלייה קטנה. צריך לראות כמה יורדות הכנסות הקופקסון וכמה עולות ההכנסות מהתרופות החדשות אג'ובי ואוסטדו. בשלב מסוים הן יעלו יותר, אבל עוד לא השנה".

בעבר הסביר את הירידה של 2018 בשלושה גורמים: פקיעת פטנט הקופקסון, המשך השחיקה בגנריקה בארה"ב, והשפעת מכירת פעילויות כמו בריאות האישה. שולץ התייחס למחיקות שבוצעו במהלך 2018-2019 בגין עסקי אקטביס – הרכישה הגדולה בתולדות טבע, שסיבכה אותה בחוב הגדול – ובגין עסקים אחרים.

"הדבר החשוב ביותר הוא מה שעשינו בארגון ב-2018", אמר שולץ. באופן מסורתי, טבע פעלה בשתי חטיבות, גנריקה ומוצרי Specialty (מקוריים), ולאורך השנים היא רכשה חברות רבות שהמשיכו לפעול בצורה כמעט עצמאית. "איחדנו את הכל לטבע אחת, יש ארגון אחד. המו"פ, הייצור, המכירות והשיווק – כולם גלובליים. זה שינוי משמעותי בתרבות הארגונית", אמר.

מנסים שהשחיקה בקופקסון תהיה הכי נמוכה שאפשר

"במטרה לא לפשוט רגל ולהיות מסוגלים לעמוד בתשלומי החוב, הצגנו את תוכנית ההתייעלות. חסכנו 2.2 מיליארד דולר ב-2018. הפחתנו את החוב ב-14% ל-27.1 מיליארד דולר אך כמובן שזה לא מספיק. אנחנו חייבים לייצר הכנסות חדשות ולהשיק מוצרים חדשים. אחד מהם זה אג'ובי לטיפול במיגרנה, ואחד הוא אוסטדו שהושק לפני כשנה וחצי, לטיפול בהפרעות תנועה. כמובן שקופקסון הוא עדיין המוצר הכי גדול שלנו, ובו אנחנו מנסים שהשחיקה תהיה הנמוכה ביותר שאפשר", הוסיף.

"אנחנו מובילי השוק בגנריקה. הבעיה היא שאם אתה מתמקד בווליום, בכל פעם שמבקשים ממך מחיר נמוך, אתה מסכים, ואז המחיר יורד ואתה נכנס ל'ספירלת מוות' של ירידת מחירים קבועה", אמר שולץ. "הבנתי שאנחנו מוכרים 10% מהמוצרים שלנו בהפסד בצפון אמריקה. לייצר מוצר ב-50 סנט ולמכור אותו ב-12 סנט, זה ביזנס רע. החלטנו שנרוויח על כל מוצר, דיברנו עם הלקוחות – יש רק שלושה לקוחות גדולים, ואנחנו הספק הכי גדול. התוצאה הייתה שברבע מהמוצרים המחיר עלה, ועל השאר ויתרנו.

"במחצית השנייה של השנה התחלנו לראות סימני התייצבות, ואחרי שנה אני אומר: זה בהחלט עובד. אם נתייחס לערך הגנריקה בארה"ב כאל מדד ברמה של 100 נקודות לפני 5 שנים, הוא ירד ל-50 נקודות, ואם היה ממשיך לרדת, הוא היה מגיע ל-25 נקודות – ובמצב כזה טבע הייתה out of business", הוסיף.

. "אג'ובי, התרופה למיגרנה, היא אחד משני מנועי הצמיחה כרגע", אמר שולץ. "יש לנו שני מתחרים, והנתח שלנו הוא כשליש מהמרשמים החדשים בארה"ב, ואנחנו ממתינים לאישור באירופה. התרופה אוסטדו משקפת מצב שבו לראשונה יש טיפול. המחיר שלה יחסית גבוה. לוקח למטופלים זמן לקבל שיפוי, אבל זה מתקדם היטב".

 

על הקופקסון אמר שולץ שזה "סיפור קלאסי" בחברות תרופות: "בהרבה חברות רואים מוצר בלוקבאסטר (רב-מכר) נפלא, שהוא ברכה לזמן-מה ואחר כך נהיה בעייתי. כך היה לטבע, הקופקסון היה ברכה לאורך 20 שנה ועכשיו הוא אתגר, אבל הוא יורד בווליום פחות מהצפוי. כשיש תחרות גנרית ורוצים לשכנע לשמור על השיפוי למוצר, צריך לתת הנחה. הווליום ירד ב-20%, אבל הערך כולו ירד ב-45%, כי יש יותר הנחות, וזה יימשך לאורך זמן".

"אנחנו צריכים להישאר המובילים בגנריקה. יש לנו הפורטפוליו הנרחב ביותר, וזה בסיס העסק. במקביל, אנחנו רוצים להוביל גם בתחום הביופרמצבטיקה – גם תרופות כמו אג'ובי וגם ביוסימילר (גנריקה לתרופות ביולוגיות). זה התחום הצומח ביותר בעשור האחרון, תרופות ביולוגיות צומחות יותר מתרופות כימיות, ואחרי כמה שנים הפטנט פוקע ואז יש גנריקה – ביוסימילר. יש לנו מומחיות בנושא – אנחנו יודעים ביולוגיה ויודעים גנריקה".

 

על השאלה אם החברה הצליחה להשיג מחדש את אמון המשקיעים השיב  "אני חושב שמוקדם מדי לומר. אני חושב שכשיש הרבה אכזבות, ברור שיש אובדן של האמון בשוק. להשיג אותו מחדש לוקח זמן. אבל אני חושב שההתחלה טובה, ואם מסתכלים על בסיס המשקיעים שלנו, יש לנו הרבה משקיעים רציניים, משקיעי ערך לטווח ארוך, שרבים מהם אני מכיר כבר שנים. אני שמח מאוד שיש משקיעים שמביעים בנו אמון וקונים את המניה במצב השוק הנוכחי, אבל אני חושב שאנחנו צריכים להרוויח את האמון, וזה לוקח יותר משנה אחת".

על התחזיות ל-2019 אמר "התחזיות הן למעשה ריאליסטיות ושמרניות. הדילמה כאן היא שיש מצב מאוד קשה, ההכנסות יורדות בגלל התחרות הגנרית לקופקסון, וזה יימשך ב-2019. ב-2018 עשינו עבודה טובה במימוש התוכנית שלנו, ואף התקדמנו יותר מהמתוכנן, אבל לפעמים אנשים שוכחים שהתוכנית קשה וההכנסות יורדות. אנחנו מנהלים את המצב היטב, אבל המצב עדיין קשה. התחזיות ל-2019 מצביעות על כך שהמצב עדיין קשה. נפסיד כמיליארד דולר מכירות בקופקסון, וצריך לפצות על כך. נחזור לצמיחה ב-2020-2021".

 

 

חיסכון לכל ילד – מה זה? ואיך תבחרו חיסכון מתאים?

 

ככה תשקיעו את הכסף שלכם לבד…

 

השקעה במניות או השקעה בדירה – מה עדיף?