מס רכישה מופחת "לנפגעים" של קבוצת רכישה
חדשות    

מס רכישה מופחת "לנפגעים" של קבוצת רכישה

קרדיט: pixabay

רוכש דירה יחידה זכאי לשיעור מס רכישה מופחת. כך גם משפר דיור (בתנאי שימכור דירתו בטווח של 18 חודשים). אבל מה קורה עם אנשים שרכשו דירה במסגרת קבוצת רכישה, התברר להם שהעסקה מתעכבת, והחליטו לקנות דירה אחרת?

במס הכנסה מתייחסים לסוגיה ומוצאים פתרון שמקל על רוכשים דירות במצב כזה – "אחת הדרכים הנהוגות לרכישת דירה היא הצטרפות לקבוצת רכישה. יחד עם זאת, המציאות לימדה כי רבים שרכשו דירה במסגרת קבוצת רכישה, נתקלים בקשיים ולעיתים אין התקדמות בבניית הדירה במשך שנים רבות", מסבירים במס הכנסה ומוסיפים – "לפיכך, נוצרו מצבים שבהם מי שרכש במסגרת קבוצת רכישה את דירתו היחידה, אשר אין התקדמות בבנייתה, וכעת הוא מעוניין לרכוש דירה אחרת כדי לחסוך את דמי השכירות, נדרש לשלם מס רכישה בשיעורים החלים על מי שיש לו יותר מדירה יחידה, למרות שכרגע כלל אינו מחזיק בדירה ומצבו אף גרוע יותר עקב הכספים שכבר השקיע בקבוצת הרכישה"

על רקע זה, במהלך 2018 חוקק תיקון לחוק  – "התיקון הנוכחי מקל על מי שרכש דירה במסגרת קבוצת רכישה וזו הייתה באותו מועד דירתו היחידה, בכך שהוא קובע שאם בנייתה של הדירה שנרכשה במסגרת קבוצת הרכישה לא החלה בתוך 4 שנים ממועד רכישתה, או אם שוכנע המנהל כי חל עיכוב מהותי אחר בהשלמת בנייתה של הדירה בתקופה זו, או אם החזקה בדירה לא נמסרה בפועל לידי הרוכש בתוך 6.5 שנים ממועד רכישתה, אותו רוכש יוכל לרכוש דירה נוספת ויחולו עליו שיעורי המס המופחתים החלים על רוכש דירה יחידה או על משפר דיור.

"ההסדר הנ"ל יחול רק בהתקיים כל התנאים הבאים: העיכוב בהתחלת הבנייה או בהשלמתה חל בנסיבות שאינן בשליטתו של הרוכש ולא היו ידועות במועד רכישת  הדירה במסגרת קבוצת הרכישה;  על הרוכש למכור את הדירה שרכש במסגרת קבוצת הרכישה בתוך 18 חודשים ממועד השלמת בנייתה;  אלמלא רכש את הדירה בקבוצת הרכישה, הייתה הדירה שהוא רוכש כעת דירתו היחידה.

התיקון נכנס לתוקף ביוני 2018. בנוסף נקבעה הוראת מעבר לפיה מי שרכש דירה לפני יוני 2018 לאחר שרכש דירה בקבוצת הרכישה, והתקיימו לגביו כל התנאים של ההסדר הנ"ל, פרט לתקופה של עיכוב בבניית הדירה במשך 4 שנים לפחות, עדיין יחולו על הרכישה שיעורי מס הרכישה המופחתים החלים על משפר דיור.

מס רכישה דירה ראשונה (ודירה שנייה) – ככה זה עובד!

רכישת מחסן וחניה לאחר רכישת דירה – לפי מה משלמים מס רכישה?