חדשות    

משבר בנקאות הצללים מתחיל לפגוע בכלכלת הודו

קרדיט: Havas Media

הודו ממשיכה לדשדש עם האטה נוספת ברבעון השלישי, התמ"ג צמח ב־4.5% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד – הצמיחה האטית ביותר בשש השנים האחרונות וירידה מ־5% ברבעון השני. זהו סימן לכך שהכלכלה שהובילה בצמיחה שנים רבות  נפגעת מהותית. זהו הרבעון השישי ברציפות של האטה בכלכלת הודו, לעומת שיא של 8.1% ברבעון הראשון של 2018.

במהלך הרבעון, ההשקעות צמחו ב־1% בלבד לעומת התקופה המקבילה אשתקד, ירידה מ־4% רבעון קודם לכן ואילו הייצור התכווץ ב־1%. הצריכה הפרטית צמחה בשיעור גבוה מהצפוי — 5% לעומת 3.1% רבעון קודם לכן. עם זאת, התמריץ המשמעותי ביותר לצמיחה הכלכלית הגיע מהוצאות ממשלתיות שזינקו ב־15.1%. עם זאת, יש מי שטוען שמדובר אפילו בייפוי של המציאות.

ההאטה נובעת ממשבר הבנקים ובעיקר בנקי הצללים, הכולל את המוסדות הפיננסיים שאינם בנקים. המשבר החל עם קריסת  IL&FS בשנה שעברה והשפיע על הכלכלה הרחבה יותר, זאת לאחר שהופסק האשראי הזול שבמשך שנים חיזק את הצריכה בהודו.
כמו בכל משבר בנקאי תעשייה אחת מדביקה את התעשייה כולה. אם הבנקים נפגעים, נפגעים עסקי הנדל"ן ועסקים קטנים ובינוניים, וכן שיעור התעסוקה ועוד.

האמצעים שאותם נוקטים בהודו הם הורדת ריבית מתמשכת והורדת מס תאגידים בניסיון לחזר אחר משקיעים זרים המחפשים חלופה לסין, אלא שלצד תמריצים לצריכה ולהשקעה, הגירעון בהודו גדל ונראה שהיא תתקשה לעמוד במדיניותה.

יש מחלוקת בין הכלכלנים, האם צפויה התאוששות במדינה או שמא  זו תחילתו של משבר. כלכלנים לא רשמיים צופים כי הצמיחה בהודו צפויה להישאר אטית, גם אם הרבעון השלישי מסמן את נקודת השפל. וההאטה תישאר בארבעת או ששת הרבעונים הבאים.
מהי בנקאות צללים
בנקאות הצללים היא כינוי למערכת הכוללת של מוסדות פיננסיים לא בנקאיים שאינם מקבלים פיקדונות ישירות מהציבור אבל מנהלים בפועל את חסכונותיו. אלה כוללים בעיקר בתי השקעות אך גם קרנות גידור וגופים דומים אחרים. הפיקוח על בנקאות הצללים הוא רופף, אם בכלל, ויש התולים בו לא מעט את הקריסה בשוק האשראי בשנת 2007.
בסין כבר הולאמו יותר מחמישה בנקים מעין אלו שכמעט קרסו.