חדשות    

משק במשבר: קבלני השיפוצים ספגו ביטולים רבים, חברות הבנייה נערכות לצניחה במכירות

מעודכן ל-03/2020

החשש: צניחה בהתחלות הבנייה שתוביל מהתייקרות עתידית במחירי הדירות ■ בחברות בנייה רבות הוחלט לאחרונה לדחות את שיווקם של פרויקטים חדשים

משבר הקורונה לא פסח גם על ענף הבנייה הישראלי: חברות בנייה רבות כבר פתחו בהיערכות לצניחה במכירות, ודחו את שיווקם של פרויקטים חדשים.

בניגוד לקריסה המהירה שממנה סובלים חלק מענפי המשק, דוגמת תיירות ומסעדנות, בענף הנדל"ן נראה כי עדיין מוקדם להעריך כיצד ישפיע המשבר על הקבלנים ועל השוק. האלמנט המכריע בשאלה זו תלוי במידה רבה במשך הזמן שיעבור עד שהמשבר יחלוף.

אם המשבר יסתיים תוך שבועות אחדים, יש להניח כי השפעתו על הענף ועל מחירי הדירות תהיה מינורית. אולם אם מקבלים את ההנחה כי מדובר במצב שיפקוד את המשק עוד חודשים רבים – ההערכות בענף הן כי שוק הדיור ייכנס לפיגור משמעותי בהתחלות הבנייה – שיוביל למחסור בהיצע דירות למגורים בעתיד.

במשרד השיכון וברשות מקרקעי ישראל שוקלים פתרונות אפשריים להתמודדות עם המצב החדש – אחד מהם הוא האפשרות להתייחס לאיחורים הצפויים במסירת דירות במסגרת עדכון חוק המכר, וברשות מקרקעי ישראל שוקלים להקל על קבלנים שזכו במכרזים, באמצעות דחיית לוחות הזמנים לתשלומים על הקרקע, וכן באמצעות דחיית מועדי הבנייה שאליהם התחייבו הקבלנים.

התחלות בנייה הן גורם משמעותי בקביעת מחירי הדיור, שכן הן המשפיעות על היצע הדירות למגורים. התחלות הבנייה בשוק מדשדשות כבר עתה הרחק מהיעד הממשלתי שנקבע על 60 אלף דירות חדשות בכל שנה, ועומדות על כ-50 אלף דירות חדשות בלבד.

בענף מעריכים כי משבר הקורונה יגדיל עוד יותר את הפער בין היעדים הממשלתיים למציאות בשטח. זאת, בשל חשש של חברות הנדל"ן לגשת למכרזים ולרכוש קרקעות וכן בשל העיכובים הצפויים בתקופה הקרובה בהליכי התכנון והרישוי, עקב הפסקת הדיונים במוסדות התכנון בצל המשבר.

נשיא התאחדות בוני הארץ, ראול סרוגו, מציג תחזית קודרת למדי: "אם שומעים את מנכ"ל משרד הבריאות מעריך שמשבר הקורונה יישאר כאן עוד שנה, ברור שהקבלנים יהיו זהירים ולא ימהרו לגשת למכרזים. הכול יידחה והיקפי הבנייה ייכנסו לפיגור", הוא משער.

"צריך גם לזכור שהמערכות של המדינה אינן מתפקדות כרגיל. רשות מקרקעי ישראל עובדת במתכונת מצומצמת, וגם היתרי הבנייה שהיו מתוכננים לצאת לפרויקטים מסוימים עד סוף השנה לא ייצאו, משום שהוועדות המקומיות אינן מקיימות דיונים כרגיל. בשלב זה ברור שהקבלנים יעשו בתקופה הקרובה פחות עסקאות, דירות יימסרו באיחור, ואנחנו נראה את הנזק הגדול בהתחלות הבנייה בסוף השנה ובשנה הבאה – וברור שהמחסור בדירות יורגש".

חיים פייגלין, סגנו של סרוגו ובעל השליטה בחברת צמח המרמן, מציין כי יש קושי להעריך בשלב זה את השפעת המשבר על מחירי הדירות בשל קיומן של כמה מגמות סותרות. מחד, הציבור מבוהל וייתכן שיירתע מקניית דירות למשך תקופה מסוימת. מאידך, בעתות משבר בורחים רבים משוק ההון ומחפשים השקעות ראליות, בראש וראשונה דירות ונדל"ן. ההיצע היורד עשוי לגרום לעליית המחירים – ודאי ביציאה מהמשבר".

פייגלין מוסיף כי "הניסיון מלמד שבתקופות כאלו יש לשמור על קור רוח ומתינות. בסופו של כל משבר ישנו היום שאחרי. לכן אני אופטימי שהמשבר הזה יחלוף תוך חודשים ספורים. בשורה התחתונה אינני רואה במשבר זה גורם אמיתי להורדת מחירי הדיור בישראל, בגלל עודף ברור של ביקוש לדירות על היצע שאיננו מסופק בשלב זה. יש לקוות שרשות מקרקעי ישראל תציף בזמן הקרוב את השוק החופשי בקרקע זמינה לבנייה".

כבר כעת, ניכר כי חברות נדל"ן רבות עוצרות שיווקים של פרויקטים, ומאפשרות לרוכשי הדירות דחייה בתשלומים עבור דירות שכבר החלה רכישתן. לצד זה, גם מהלכים עסקיים אסטרטגיים צפויים להיעצר בתקופה הקרובה. כך למשל, חברת הנדל"ן למגורים יח.דמרי שבשליטת יגאל דמרי, הודיעה כי הופסק המשא ומתן לרכישת חברת דוניץ לפי שווי של 660 מיליון שקל. בהודעה שפרסמה החברה, היא מסרה כי ההחלטה התקבלה לאור מצב השווקים והשפעת מגפת הקורונה.

מי שעלולה לשלם את המחיר על חוסר הוודאות בענף היא רשות מקרקעי ישראל, שתכננה גל עצום של מכירות מגרשים לבניית מגורים בשבועות הקרובים. על פי תוכנית המינהל, עד סוף חודש מרץ אמורים להיסגר 12 מכרזים לשיווק דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, בהיקף של כ-4,900 דירות.

מכרזים גדולים במיוחד צפויים להיסגר ברמת גן (1,395 דירות) בבית שמש (1,036 דירות) ובשדרות (1,010 דירות). הצלחתם של מכרזים בהיקף כזה עשויה להיות מבחן משמעותי לחוסנו של שוק הבנייה בימים אלה.

עם זאת, גורם בכיר ברשות מקרקעי ישראל ציין כי נשקלים בימים אלה צעדים מקלים לטובת הקבלנים, בהם דחיית תשלומים או דחיית לוחות הזמנים שבהם התחייבו הקבלנים להתחיל בבנייה.

קבלני השיפוצים: "אנחנו לא יכולים לעבוד מהבית"

בינתיים, מי שכבר מרגיש בפועל את השלכות המשבר הם קבלני השיפוצים. יו"ר התאחדות קבלני השיפוצים, ערן סיב, מסביר: "שבועיים בידוד זה שבועיים שאין עבודה, שבהם ההוצאות נשארות אותו הדבר ויש אפס מחזוריות של כסף. בשונה מקצועות רבים במשק, אנחנו לא יכולים לעבוד מהבית. המשמעות של המצב הנוכחי עבורנו היא השבתה".

לדבריו,  "אנחנו חווים בימים האחרונים מבול של ביטולים ודחיות מצד אנשים. שומרים את הכסף קרוב לכיס, דוחים שיפוצים, ולא רוצים להכניס פועלים הביתה. המדינה מוכרחה להיענות לצו השעה ולעזור לנו לעבור את התקופה הזו, אחרת אנשים יקרסו פה כמו מגדל קלפים. פאניקה ומצוקה כאלה לא זכורים לי בכלכלה הישראלית ובכלכלה של הענף".

סיב התייחס גם לתרחיש המאיים עבור ענף הבנייה – סגר גורף על השטחים: "מוכרחים להבין שענף השיפוצים עובד בייחוד עם פלסטינים – הם האוויר לנשימה של הענף. במידה שלא יהיה כוח אדם מהשטחים – השוק הזה יינזק בצורה אדירה, ובאופן מיידי. קבלנים לא יוכלו לעבוד. נהיה על סף קריסה".

אתמול נועדו התאחדות קבלני השיפוצים עם בעלי מקצוע נוספים הפועלים בעבודות כפיים לגיבוש הערכת מצב. ההתאחדות קוראת גם לממשלה לגבש סיוע לענף: "אנחנו מצפים שהמדינה תתערב, תעזור וגם תכניס יד לכיס. ועזרה איננה הלוואה – אלא פיצוי כספי שנוכל להרגיש בחשבון הבנק. לצד זה, על המדינה לתת הוראות לבנקים להיות סבלניים ולתת לנו אורך נשימה בתקופה שכזו, אחרת נקרוס".

הערכה: צפוי זינוק בביקוש לדירות יד שנייה

על פי התחזיות, המרוויח העיקרי מהמצב יהיה שוק הדירות מיד שנייה. לדבריו של עו"ד רון גינת, שותף במחלקת הנדל"ן בגרוס GKH, "כרגע אנחנו רואים שאין עצירה של עסקות מכר, ואולי דווקא התעוררות של משקיעים שמחזיקים סכומים שבדרך כלל היו מנותבים לבורסה ומעדיפים עכשיו לפנות להשקעה סולידית ובטוחה יותר. יכול להיות שדווקא במצב שבו פלח מסוים של רוכשי דירה ראשונה יחששו מלבצע עסקות, מי שיניעו את שוק הנדל"ן יהיו משקיעים שרואים עכשיו את הבורסה כשוק תנודתי ומפחיד יותר".

גינת מעריך כי משפרי הדיור שהתכוונו לקנות דירה ויש להם אפשרות כלכלית לא יחכו, ודירות יד שנייה ייהפכו בשבועות הקרובים למוצר נדרש יותר ועדיף על פני הדירות החדשות, שמועד מסירתן אינו ודאי.

חופשה ללא תשלום בעקבות הקורונה – מה צריך לדעת

איך הקורונה ישפיע על מחירי הדיור והמשכנתא