נלחמים בזיהום המים: פורסם מכרז להקמה ותפעול מתקן לטיפול במי תהום ברמת השרון
חדשות    

נלחמים בזיהום המים: פורסם מכרז להקמה ותפעול מתקן לטיפול במי תהום ברמת השרון

מעודכן ל-09/2021

 

הפרויקט הלאומי שנועד למיגור המפגע הזיהום החמור יאפשר את המשך השימוש במים המופקים מאקוויפר החוף, ואת הקמתן של עשרות אלפי יחידות דיור ושטחי תעסוקה במתחם המטופל

ועדת המכרזים הבין משרדית המשותפת לפרויקט, בראשות החשב הכללי, פרסמה היום (ה') את מסמכי המכרז לתכנון, מימון, הקמה ותפעול של מתקן לטיפול במי תהום מזוהמים במתחם תעש רמת השרון. הפרויקט יטפל בזיהום החמור במי התהום ויאפשר את קידומן העתידי של עשרות אלפי יחידות דיור במרכז הארץ.

המכרז מקודם בשיטת PPP – Public Private Partnership, במסגרתו הזכיין יתכנן, יממן, יקים, יתפעל ויתחזק את הפרויקט למשך תקופת הזיכיון, שאורכה יהיה כ- 25 שנה. במכרז צפויות להשתתף שש הקבוצות שעברו בהצלחה את שלב המיון המוקדם במכרז: IDE; שותפות של רימון, EPT, LDD; GES; שיכון ובינוי – סולל בונה; אלקטרה; ו-LESICO;

הפעילות שהתבצעה במתחם התעש ברמת השרון במשך עשרות שנים, גרמה לזיהום חמור של מי התהום במגוון מזהמים. הקמת המתקן המתוכנן תעצור את המשך התפשטות הזיהום באקוויפר החוף ותצמצם את הזיהום הקיים, באופן שיאפשר את השימוש במים שנאגרים באקוויפר.

תכנית השיקום במסגרת הפרויקט מבוססת על שאיבה של מי התהום המזוהמים לתקופה של כ-25 שנה ב-6 קידוחי הפקה ייעודיים, שייקדחו במוקדי הזיהום במתחם התעש. המים הנשאבים במוקדי הזיהום יטופלו בטיפול ייחודי וראשון מסוגו בעולם, ובסופו הם יוזרמו לירקון כחלק מפרויקט "גאולת הירקון". בנוסף, הטיפול במים יאפשר לקדם תכניות מפורטות לבנייה של עשרות אלפי יחידות דיור במתחם התעש שיפונה במרכז הארץ.

הפרויקט מובל על ידי ועדת המכרזים הבין משרדית המשותפת למשרד האוצר, רשות המים, משרד האנרגיה והחברה הממשלתית ענבל, בראשות סגן בכיר לחשב הכללי ומנהל חטיבת תשתיות ופרויקטים באגף החשב הכללי, יובל רז.

החשב הכללי, יהלי רוטנברג, מסר: "מדובר פרויקט חשוב אשר צפוי להשפיע באופן חיובי, הן בפן הסביבתי, מאחר והוא יאפשר את המשך השימוש במים המופקים מאקוויפר החוף, והן בתחום הדיור, נוכח האפשרות להקמה של עשרות אלפי יחידות דיור ושטחי תעסוקה במתחם המטופל ובלב אזורי הביקוש. החשב הכללי יחד עם השותפים ממשרדי הממשלה, ממשיך לבצע בהצלחה פרויקטי תשתית לאומיים, מורכבים וחדשניים בשיתוף המגזר הפרטי, לצורך קידום יעדי הממשלה לטובת אזרחי ישראל".

מנהל רשות המים, גיורא שחם, אמר: "הושג שלב משמעותי נוסף בקידום הפרויקט הלאומי החשוב לטיפול באחד מכתמי הזיהום החמורים בארץ, אשר התפשטותו מאיימת על המשך הפקת המים מהאקוויפר האזורי בקידוחים נוספים בהרצליה ותל אביב. רשות המים פועלת רבות לקידום תכנית השיקום שהכינה, על מנת לעצור את התפשטות כתם הזיהום ולצמצמו. מי התהום המטופלים והמטוהרים מהזיהום יוזרמו לירקון במסגרת פרויקט גאולת הירקון. רשות המים תמשיך לפעול לתיקון הנזקים הסביבתיים באתרים מזוהמים נוספים לצורך שמירה על מקורות המים ועל בריאות הציבור ועל מנת לאפשר את פיתוח הארץ ורווחת תושביה".

מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט, הוסיף: "הקמת מתקן טיהור המים לפרויקט קדמת השרון הינה אבן דרך משמעותית בטיפול בזיהום וקידום התכניות ל-36000 יחידות הדיור בשטחי התעש. מאמץ משותף זה של משרדי הממשלה מעיד על ההתגייסות לטובת הנושא ומבטיח את מימושם העתידי של יחידות הדיור התעסוקה והשטחים הפתוחים בפרויקט".

עד 2022 מתקן פסולת עירוני שגם מפיק אנרגיה