נפרדים מהמינוס: יתרת העו"ש השלילית ירדה ב-6%
חדשות    

נפרדים מהמינוס: יתרת העו"ש השלילית ירדה ב-6%

מעודכן ל-12/2019

הישראלים מתחילים להיגמל מהאוברדראפט: לפי בנק ישראל יתרת משיכת היתר ירדה ברבעון השלישי ב-70 מיליון שקל

הציבור בארץ התחיל ככל הנראה להבין את הנזק הכלכלי הנגרם לו כתוצאה ממשיכת היתר: לפי נתונים שפיסם בנק ישראל, ברבעון השלישי של השנה ירדה יתרת העו"ש השלילית (אוברדראפט) ב-700 מיליון שקל לכ-11 מיליארד שקל – ירידה של 6%.

יתרה מכך, בארבע השנים האחרונות נרשמה מגמת ירידה גם בחלקו של האוברדראפט מתוך סך האשראי הצרכני. בסוף ספטמבר השנה עמדו משיכות היתר בבנק על 5.5% בלבד מסך האשראי הצרכני, זאת לעומת מעל 7% בסוף אוקטובר 2016, אז החלה מגמת הירידה.

למגמה הזו יש כמה סיבות אפשריות, ובהן אלטרנטיבות נוחות וזולות לאשראי העומדות לרשות משקי הבית ועדיפות על משיכת היתר – או כפי שנוסח בדוח: "גידול באפשרויות האשראי למשקי בית, כך שהיכולת של הצרכנים ללוות באופן מסודר ובריבית נמוכה יותר מהריבית על יתרות שליליות בחשבון העובר ושב – השתפרה".

בנוסף לכך, בבנק ישראל ציינו כי המגמה עשויה גם להיות תוצאה של "שיפור בהכנסות משקי הבית, שבא לידי ביטוי בירידה ברמת האבטלה ובעלייה של השכר הממוצע במשק, וכן עלייה במודעות משקי הבית לאוריינות פיננסית".

נגמר הכסף? עדיף שתיקחו הלוואה

נטילת אשראי באמצעות משיכת יתר איננה פתרון מומלץ לטווח ארוך. מדובר באשראי יקר ביותר אשר הבנק גובה עליו לרוב ריבית דו-ספרתית. הסיבה לכך היא שמדובר באשראי ברמת סיכון גבוהה, ללא ביטחונות וללא זמן פירעון מוגדר. כמו כן, פעמים רבות הלקוח לא מודע לריבית שהוא משלם לבנק על האוברדראפט, ואפילו לא מנסה להתמקח עליה.

אם בכל זאת נקלעתם לתקופה שבה ההוצאות שלכם עולות על ההכנסות ואתם זקוקים למזומנים, עדיף לקחת הלוואה צרכנית רגילה, שהריבית שלה תהיה בדרך כלל נמוכה משמעותית מזו של האוברדראפט. בשנים האחרונות התרחב שוק האשראי החוץ-בנקאי, גם בשל הרפורמה שהפרידה את חברות כרטיסי האשראי מהבנקים.

ואולם, במקביל לעלייה במודעות הציבור לכך שנכון יותר לסגור את המינוס בחשבון באמצעות הלוואה. חשוב להדגיש שכדאי להימנע מנטילה של עוד ועוד הלוואות כדי לסגור את המינוס, כי הדבר רק סוחף את הלקוחות לטבוע בים של חובות שאותם יצטרכו להחזיר בסופו של דבר.

משלמים עמלות וריביות לבנק? אפשר להפחית אותן!

סקירת בנק ישראל על המערכת הבנקאית