מובייל וגאדג'טים    

סין: כל משתמש סלולר או אינטרנט חדש יחויב בסריקת פנים

מעודכן ל-12/2019

אזרחי המדינה המבקשים לרכוש מספר טלפון חדש או להתחבר לשירותי אינטרנט, יידרשו מעתה לעבור בדיקה לזיהוי פנים הממשלה מסבירה: "החקיקה נועדה למנוע הונאות ולשמור בצורה בטוחה על האינטרסים והזכויות הלגיטימיות של אזרחים במרחב הממוחשב"

ממשלת סין הכריזה בספטמבר כי אזרחים המבקשים לרכוש קו טלפון סלולרי חדש או להתחבר לשירותי האינטרנט יעברו סריקה לזיהוי פנים על ידי חברות התקשורת. החוק החדש נכנס לתוקף החל באחד בדצמבר.

משרד התעשייה והמידע הטכנולוגי בסין, המשמש כסוכנות האחראית על האינטרנט ועל פיקוח טכנולוגי, נימק כי: "ההחלטה היא חלק מתוכנית שנועדה למנוע הונאות ולשמור בצורה בטוחה על האינטרסים והזכויות הלגיטימיות של אזרחים במרחב הממוחשב" – כך לפי אתר Quartz.

במסגרת תוכנית זו נקבעו כללים לאכיפת רישום משתמשים בשמותיהם האמתיים. על החברות להשתמש ב"בינה מלאכותית ובאמצעים טכניים אחרים" כדי לאמת את זהות המשתמשים החדשים.

נציג שירות לקוחות של חברת יוניקום אמר לסוכנות הידיעות הצרפתית כי משמעות התקנות החדשות הן שלקוחות הנרשמים לקבלת מספר טלפון חדש עשויים להידרש לתעד את עצמם כשהם מפנים את ראשם וממצמצים.

על אף שממשלת סין מקדמת את המהלך מאז 2013 לפחות, כך שתעודות זהות יקושרו למספרי טלפון חדשים, המעבר לשימוש באינטליגנציה מלאכותית מתרחש בזמן שטכנולוגיית זיהוי הפנים מתבססת ברחבי סין, משימוש בתשלומים בסופרמרקט ועד למעקב אחרי אזרחים.

גולשים ברשתות החברתיות בסין הביעו הן תמיכה במהלך והן דאגה ממנו. חלקם מודאגים שהנתונים הביומטריים שלהם ידלפו או יימכרו".

"זה קצת יותר מדי", כתב משתמש אחד ב"וויבו" הגרסה הסינית לטוויטר, בתגובה לידיעה על התקנות החדשות. "שליטה ואז יותר שליטה", כתב מישהו אחר.

הפיקוח הממשלתי על האזרחים בסין התגברו בתקופת כהונתו של הנשיא שי ג'ינפינג, ואלפי יוזמות מעקב וצנזורה חדשות נוספות מדי שנה בשנה.

בשנה שעברה הודיעה ממשלת סין שהיא מפתחת מצלמת מעקב חדשה שיכולה לזהות אנשים על פי סגנון ההליכה שלהם וצלליתם. לפי דיווחים שונים, טכנולוגיית "זיהוי ההליכה" כבר מופעלת באזורים שונים בסין, ביניהם בייג'ינג ושנגחאי.

בחודש שעבר הכריזו בסין על פיתוחה של "סופר מצלמה", בעלת איכות של 500 מגה פיקסל ובבסיסה בינה מלאכותית, המסוגלת לזהות פנים יחידות בין אלפי אנשים ב"דיוק מפורט". עוד נמסר, כי המכשיר, שחזק פי חמש מעין אנושית, מיועד ל "שימוש צבאי, הגנה לאומית ולביטחון הציבור".

בשנת 2014, הכריז ממשלו של שי הכריז על תוכנית לניקוד אשראי חברתי – מערכת רחבה ומחייבת המדרגת את כל 1.4 מיליארד אזרחים. לפי הממשל הסיני, שיטת הניקוד מבקשת לחזק את הרעיון לפיו "שמירה על האמון זה דבר מהולל ואילו הפרתו היא מחפירה".

התוכנית, שכבר הוצאה לפועל בכמה ערים, תוטמע לחלוטין ב-2020. חסימת מדרכה, חצייה באור אדום, התמקחויות על מחירים ואפילו לכלוך הסביבה יכולים להוריד את דירוג האשראי החברתי של אדם. עם העונשים על דירוג אשראי חברתי נמוך נמנים איסור על נסיעה ברכבת, הורדה של תעבורת האינטרנט וביוש (שיימינג) פומבי.

תעודת זהות ביומטרית: מה זה אומר וכמה עולה?

כרטיס אשראי ביומטרי – הדור הבא של כרטיסי האשראי