מובייל וגאדג'טים    

סינון תוכן לילדים – איך עושים את זה והאם זה עובד

מעודכן ל-08/2019

לא מעט הורים מודאגים מחפשים פתרונות לילדיהם התקועים מול המסכים, והפחד הוא בעיקר מתכנים לא ראויים, אלימים מדי, מיניים מדי ובמקרה של האינטרנט אף יכולים לכלול גם סכנות.

אך קודם כול מה כוללים שירותי הסינון? אלו כוללים חסימה של תכנים לא הולמים,  התראות על תכנים פוגעניים ברשתות חברתיות וצ’אטים, הפקת דוחות פעילות הילד, הגבלת זמן גלישה ועוד.

מי שחושב שיש פשוט מחק קסמים שמוחק את כל התוכן הפוגעני מהאינטרנט יכול לשכוח מזה. אין פתרונות של 100% וגם לא יהיו. כל הזמן נוצרים תכנים חדשים, פריצות חדשות ועוד. הטכנולוגיה אינה תחליף לשיחה עם הילדים ואף להשגחה. עם זאת, היום יש כבר בכל מכשיר או חברה אפליקציה מובנית שבה אפשר לנטר שעות פעילות ושיחות

חוק סינון חינם

על אף הקנסות המרובים שסופגות חברות הסלולר, הן מחויבות להציע לכם שירות סינון בחינם. השירות הבסיסי חוסם את כל האתרים שהוגדרו כלא מתאימים לילדים. את התנאים למה הוא אתר לא ראוי לילדים קובע הספק.

בנוסף קיים גם שירות בתשלום,  שבו הלקוח יכול לבחור לפי ראות עיניו מה לסנן. הלקוח יכול לבחור גם לרכוש שירותי סינון מתקדמים שבהם אפשר לזהות תוכן בזמן אמת ולא רק אתר לא ראוי, ניטור זמן גלישה, הפקת דוחות להורים, התראות על שיחות בעייתיות, חסימה של צ'אטים ועוד.

סינון דרך ספק או דרך תוכנה

שתי הדרכים המקובלות בתחום הסינון הן דרך ספק המבטיח לסנן את התכנים וכן תוכנה. היתרון של הספק הוא שאם יש כמה מכשירים בבית, גם אם הילד נכנס למכשיר אחר הוא מוגן לכאורה. אבל כמובן שאם הוא נכנס לרשת של השכן הוא פחות מוגן. תוכנה לעומת זאת מגנה רק על המכשיר, כדי למנוע כניסה למקומות לא רצויים התוכנה פשוט יכולה להיות בכל מכשיר שלילד יש גישה. יש האומרים שתוכנה כבדה יותר ומאטה את המכשירים.

ספקיות אינטנרט מוגן

כמה ספקיות מספרות שהן מספקות אינטרנט מוגן.

רימון ממתגת את עצמה כספקית לקהל הדתי ומציגה כמה חבילות של סינון. החבילה הבסיסית עולה 114 שקל והיקרה יותר 128 שקל לחודש.

עוד שירות כזה לקהל הדתי הוא נטפרי השל 019 המבטיח גם שירות ספק וגם שירות תוכנה. כיוון שמדובר בעמותה, השירות הוא 15 שקל בלבד. אקספון ו-018 מציעים שירות סינון תמורת 10 שקלים בנוסף לשירות הרגיל.

סינון תוכן בתוכנות ובאפליקציות

יש אינספור תוכנות ואפליקצית המגנות על הילדים   בצורה כלשהי. על חלק תוכלו לראות כאן האפליקציות שמגנות על הילדים.

האם  סינון תכנים יעיל

בין אם מדובר בספק ובין אם מדובר בתוכנה, יש  גם דרכים רבות לפרוץ את  התוכנה כמו שרתי פרוקסי או VPN וגם בעיות פנימיות של המסננים, כמו אי דיוק של 100%, ולעתים יכול לא לסנן תוכן בעייתי ולעיתים כן לסנן תוכן מאושר.

חברות מסננות רבות לא מונעות גם  תוצאות שאפשר להגיע אליהן דרך מנועי החיפוש. לחברות גם קשיים לסנן תכנים מאובטחים, האתרים שמתחילים ב-https.

כן אפשר לסנן מעט את ההגדרות במנועי החיפוש אך לא את כולם ולא כל פרט. מי שרוצה שילדו לא ייחשף בכלל לתוכן מסוים צריך להיות בהשגחה צמודה עליו או מרחוק, כדי שיידע מה קורה בכל שנייה כשהילד צופה. גם זה לא הכי אפשרי. לכן הפתרון הישים היחיד הוא שיחות עם הילדים.

חברות הסלולר לא יידעו על אפשרות לסנן תכנים בחינם וייקנסו ב-11 מיליון שקל