חדשות    

היקף המשכנתאות במאי – שיא של 5.8 מיליארד שקל

בנק ישראל

בנק ישראל מדווח כי סך ביצועי המשכנתאות לחודש מאי הוא כ-5.8 מיליארד ₪; הנתונים כוללים מחזור משכנתאות במסגרת המהלך לעידוד מחזור הלוואות ב-233 מיליוני ₪ במאי

בנק ישראל מדווח  כי סך ביצועי המשכנתאות לחודש מאי עלה והסתכם ב-5.8 מיליארד שקל לעומת כ-4.7 מיליארד שקל בחודש אפריל – עלייה בשיעור של כ-0.9 מיליארד שקל. כמו כן, מדובר בגידול של כ-1.3 מיליארד שקל ביחס לחודש מאי המקביל אשתקד, אז נרשמו ביצועי משכנתאות בסך של כ-4.4 מיליארד שקל.

עוד מציין בנק ישראל, כי הנתונים כוללים מחזור משכנתאות במסגרת המהלך לעידוד מחזור הלוואות משכנתה לזכאים בהיקף של 62 מיליוני ש"ח בינואר 2015, היקף של 232 מיליוני ש"ח בפברואר 2015, היקף של 320 מיליוני ש"ח במרץ 2015 וכן היקף של 224 מיליוני ש"ח באפריל 2015. בחודש מאי 2015 עמד היקף מחזור הלוואות המשכנתה על 233 מיליוני שקל.

פראייר מי שלא ממחזר – בנק ישראל מאריך לזכאים את מחזור המשכנתא ללא עלויות!

בנק ישראל מדווח כי רוב המשכנתאות (3.23 מיליארד שקל) ניתנו בריבית קבועה, והיתר (משכנתאות בסך 2.52 מיליארד שקל) ניתנו בריבית משתנה. סך המשכנתאות שניתנו בצמוד למדד הסתכמו ב-1.83 מיליארד שקל, אולם רובן אינן צמודות מדד – משכנתאות בהיקף של 3.9 מיליארד שקל.

נזכיר כי המהלך לעידוד מחזור הלוואות משכנתא לזכאים, הוארך ב-3 חודשים, עד ל-31/8/15.  בסוף 2014 הודיעו בנק ישראל ומשרד הבינוי על קידום מהלך לעידוד פירעון מוקדם, או מחזור, של הלוואות משכנתא של המדינה לזכאים. הלוואות אלו ניתנו בריביות גבוהות מאלו שנהוגות כיום בשוק המשכנתאות, ולכן אין שום הצדקה כלכלית שלא למחזר (להחליף את המשכנתא) או לפרוע. הסלוגן של בנק ישראל היה פראייר מי שלא ממחזר. בנק ישראל דאג שניתן יהיה למחזר בקלות ביעילות, ובזול – העמלה היחידה שתיגבה היא עמלת שינוי תנאי ההלוואה, שלא תעלה על סך של 120 שקל. חוץ מזה, אגף שוק ההון, ביטוח וחיסכון במשרד האוצר, פרסם חוזר חשוב בעניין לפיו –  חברת הביטוח שמנהלות את פוליסת ביטוח חיים שנרכשה במקביל למשכנתא, תאפשר ללווה המבקש למחזר את המשכנתא, להמשיך את הכיסוי הביטוחי הקיים באותם תנאים, ללא צורך בחיתום רפואי.

הביקוש למשכנתאות צפוי אפילו לעלות בחודש יוני על רקע החשש שריבית המשכנתא תרים ראש. מנגד, יש