חדשות    

עוד פתרון לגירעון: מס על משקאות ממותקים וכלים חד פעמיים

בעוד הנגיד הסביר בחריפות כי הגירעון לא יוכל להתרחב, במשרד האוצר מחפשים פתרונות לטיפול בגירעון עבור הממשלה החדשה, בעבר הוצעו אגרות גודש וביטול הטבות וכן העלאת מיסים.  דובר גם על ביטול הטבות המס מקרנות ההשתלמות.   ראש אגף תקציבים שאול מרידור חשף בוועידת כלכליסט,  שנבחנת העלאת מס על משקאות מסוכרים כדי להילחם בסוכרת, והעלאת מס על כלים חד פעמיים שהשימוש בהם פוגע באיכות הסביבה.

"היינו רוצים לראות מיסוי על דברים שליליים, שכן מס נועד גם לעודד התנהגות כלכלית", אמר מרידור בוועידה. "אחד החוליים המרכזיים בקרב הנוער והציבור בכלל הוא סוכרת, וצריכת משקאות מתוקים תורמת להיווצרות תחלואה גבוהה. על כן הטלת מס על משקאות מסוכרים גם תכניס כסף לקופת המדינה, ואני מקווה שגם תביא לאפקט של מעבר לצריכת משקאות בריאים יותר והפחתת התחלואה".

הסוכרת היא מגיפה עולמית וארצית. כיום יש בישראל לפי הערכות כחצי מיליון חולי סוכרת, ועוד כמה מאות אלפי אנשים המוגדרים במצב טרום סוכרתי –  בסיכון גבוה להפוך לחולי סוכרת. למחלה סיבוכי רפואיים רבים שעלותם גבוהה. לפי הערכות העלות הכלכלית למשק כתוצאה מטיפול בחולי סוכרת מוערכת בכחמישה מיליארד שקל בשנה הנובעים מהוצאות רפואיות, קצבאות ביטוח לאומי ואובדן פריון למשק. על כן נקיטת פעולות למניעת התפשטות המחלה, כגון דיכוי צריכת מוצרים מסוכרים, צפויה בטווח הארוך גם לתרום לבלימת ההוצאות הגבוהות במשק לטיפול בחולים במחלה.

נושא אחר  שנבחן הוא הטלת מס על רכישת כלים חד פעמיים. "שימוש בכלים חד פעמיים מפלסטיק הוא תופעה דרמטית בעולם. הטלת מס שכזה אמור לצמצם את השימוש בכלים הללו, ולהביא לכך שנחייה בחברה ערכית ונקייה יותר", אמר מרידור.

מרידור התייחס גם למערכת החינוך ואמר שאין בעיה תקציבית, אך המערכת לא מודדת את עצמה ויש למשוך את המורים הצעירים באמצעות הסכמי שכר חדשים.  עוד הבהיר כי מצב המורים הוותיקים טוב לעומת המערב.

מס מיוחד על גוגל, פייסבוק ואמזון

האוצר מעוניין לבטל הטבות מס על קרנות השתלמות ופנסיות תקציביות