שוק ההון    

עסקה רביעית בין מזרחי למגדל: חברת הביטוח רכשה 80% מתיק הלוואות לדיור ב-580 מיליון שקל

מגדל רכשה מבנק מזרחי-טפחות נתח של 80% מתיק הלוואות לדיור בהיקף של 725 מיליון שקל, בכ-580 מיליון שקל

מגדל רכשה מבנק מזרחי-טפחות נתח של 80% מתיק הלוואות לדיור בהיקף של 725 מיליון שקל, בכ-580 מיליון שקל. זוהי העסקה הרביעית מסוג זה שמתבצעת בין מגדל ובין מזרחי-טפחות.

העסקה היא כבר חלק מטרנד בולט, שבו מתבצעים שיתופי פעולה בין הבנקים, שנותנים את האשראי, ובין חברות הביטוח, שמחפשות השקעות  מחוץ לשוק ההון. תיקי המשכנתאות מהווים חלופה טובה, בגלל הפיזור הרב של ההלוואות שבהם לפי גובה הריבית וסוגי הלווים.

עד כה רכשה מגדל ממזרחי טפחות שלושה תיקי משכנתאות. תחילה בוצעו שתי עסקאות ב-2016, שבהן רכשה מגדל הלוואות לדיור בהיקף של 1.5 מיליארד שקל משכנתאות, ברמת היקף הלוואה ביחס לשווי הנכס (LTV) שקל עד 60%. בסוף 2017 בוצעה הרכישה השלישית: קבוצת הביטוח רכשה 80% מתיק המשכנתאות בהיקף כולל של 1.3 מיליארד שקל. התיק הכולל שמשותף למזרחי-טפחות ולמגדל עומד כיום על כ-3.5 מיליארד שקל.

מגדל מנהלת כיום נכסים ב-255 מיליארד שקל, ורואה בעסקה כלי להרחיב את תיק האשראי הישיר. גורמים בחברה מסבירים כי "רכישת תיק המשכנתאות היא אלטרנטיבת השקעות סולידית המוכחת כנכונה עבור עמיתי החברה".

בנק מזרחי טפחות הוא המלווה הגדול ביותר בתחום המשכנתאות, עם נתח שוק של כשליש מתחום המשכנתאות. בתוכנית האסטרטגית האחרונה החליט הבנק, בין היתר, למקד את צמיחת הבנק בתחום האשראי העסקי, כך שביצוע העסקאות מול מגדל משחרר לבנק הון המאפשר לו צמיחה אגרסיבית יחסית גם בתחומים אחרים.

בסך הכל מכר הבנק לגופים מוסדיים משכנתאות בהיקף של כ-6.6 מיליארד שקל בשלוש השנים האחרונות, יותר מחצי למגדל.

ממשרד האוצר למגדל מקפת. אפי סנדרוב מונה למנכל

הראל רוכשת ממזרחי טפחות תיק משכנתאות בהיקף של כ-540 מיליון שקל