פחות דירות על קרקעות רמ"י והמחירים יאמירו
חדשות    

פחות דירות על קרקעות רמ"י והמחירים יאמירו

למרות תוכניות הממשלה בשנים האחרונות ולמרות אישורים רבים לתוכניות חדשות, בפועל מעט מאוד תוכניות יוצאות אל הפועל.

38,857 דירות ייבנו בקרקעות שהקצתה ב-2019 רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) – ירידה של כ-10% בהשוואה ל-2018 ושל 16% לעומת 2017.  כך נובע מדיווח מנהל רשות מקרקעי ישראל, לשר האוצר משה כחלון לרגל תחילת השנה .

ב-2018-2017 נרשמו שיאי העשור במספר הדירות על קרקעות שרשות מקרקעי ישראל הקצתה. ממוצע הדירות על קרקעות שהיא הקצתה בשלוש שנים האחרונות הוא 41 אלף – בהתאם ליעד שהוגדר בתוכנית האסטרטגית לדיור.

ובכל זאת במחצית הראשונה של העשור מספר הדירות על קרקעות שהקצה רשות מקרקעי ישראל היה רחוק מאוד מהיעד – 15 אלף ב-2012, 30 אלף בכל אחת מהשנים 2015-2013, ו-36 אלף ב-2016. לכן הצטבר מחסור בהשוואה למספר משקי הבית שהתווספו למשק. והיעד כבר אינו מספיק. כדי לצמצם את הפער שהצטבר המדינה צריכה לשחרר לשוק כמות גדולה בהרבה של דירות, במיוחד במרכז.

הירידה במספר הדירות על קרקעות שהמדינה הקצתה בשנה שחלפה נובעת משתי סיבות מרכזיות – מצד אחד אין ביקוש לקרקעות בפריפריה הרחוקה ומכרזים בה נכשלים, ומצד שני המדינה מתקשה לשחרר קרקעות לבנייה באזורי הביקוש במרכז.

מבחינה תכנונית מציין שמרון, מנהל הרשות, כי השנה על קרקעות מדינה הגיעו למתן תוקף תוכניות שבהן פוטנציאל לבניית 100 אלף דירות, בצנרת התכנונית נקלטו תוכנות ובהן פוטנציאל לבניית 180 אלף דירות.

על שחרור הקרקעות של רמ"י אמר שמרון בעבר:

בציבור סבורים שאנחנו מחזיקים ב-93% מאדמות הקרקע אבל כמה מהן זמינות? בלי שטחי האש שמהווים 13.9 מיליון דונם ואדמות קק"ל ובלי אדמות חקלאיות אנחנו מחזיקים רק 7 מיליון דונם. ואם מורידים את כל האדמות המתוכננות שנמכרו כבר אנחנו עומדים על 1.9 מיליון דונם ואם אנחנו מורידים מהחישוב גם שטחים פרטיים ואדמות של הרשויות המקומיות – אנחנו מחזיקים רק 7% משטחי המדינה, כ-1.59 מיליון דונם".

רמ"י: מערכות הבחירות פגעו במכירת הקרקעות

חברת החשמל הצרפתית תובעת את רמ"י על סך 25 מיליון שקל